בית על החוף: אנשי המאיון העליון החלו לחפש תחליף למגדלים

בית ליד הים בשבי ציון או בקיסריה, ליד הכנרת במגדל או סתם ליד חוות סוסים במושב? • תקופת הקורונה הביאה לזינוק בביקוש לבתי יוקרה מפוארים, רצוי משופצים ואם אפשר מרוהטים

רחוב מנדרינה 10 בקיסריה / צילום: איל יצהר
רחוב מנדרינה 10 בקיסריה / צילום: איל יצהר

"היציאה מחוץ לעיר לבתים פרטיים שישמשו כבתים שניים, לא כבית מגורים עיקרי, זה דבר שהתפתח הרבה מאוד שנים והואט, כי יש בזה התעסקות, תחזוקה, צריך להעסיק עובדים", אומר המתווך נועם דז'לדוב, מנאות שירן, סוכנות תיווך לנכסי יוקרה. "במשך שנים הם אמרו מה אנחנו צריכים את כאב הראש הזה? הקורונה טרפה את קלפים האלה בחודש. אנשים התחילו לקנות, במגבלות התנועה". השנה האחרונה, כך נראה, שינתה תהליכים בכל תחומי החיים, ובשוק היוקרה התאפיינה במגמה נוספת: יציאה מהעיר לבתים רחבי ידיים במושבים, ולעתים אפילו מרוחקים מתל אביב, כאלה שאפשרו פרטיות מקסימלית בתקופת הסגרים, עם בריכה רחבת ידיים, חדר כושר ונוף מרגיע.

"בתחילת הקורונה הייתה עצירה מוחלטת", מספר דז'לדוב. "אחרי חודש התחילה התעניינות גדולה בשכירת בתים פרטיים לתקופות קצרות עד שיתבהר המצב, כדי לא להיות כלואים בבתים בפסח. אנשים אמנם גרים בדירות הכי יפות שיש, אבל הם נמצאים בהן חודשים עם הרבה שכנים מסביב ולא יכולים לצאת. אלה אנשים שהיו רגילים להיות בתנועה, לטוס, לעשות ספורט, והכול נעצר. הם רצו אלטרנטיבה מיידית, ואלה אנשים שיכולים להרשות לעצמם לשכור נכסים גם בעשרות אלפי שקלים או דולרים לחודש.

"בחודשים הבאים, לאחר שהבינו שהעניין ילווה אותנו לתקופה ארוכה, התחילו להתעניין בשכירת נכסים לתקופה של שנה-שנתיים, בעיקר וילות מטופחות ומרוהטות. בסביבות אוגוסט-ספטמבר כבר היו רבים שרצו לרכוש בתים שניים לימים רגילים ולסופי שבוע, חגים וחופשים, ואם יהיו סגרים נוספים הם יהפכו להיות הבית שבו מבלים את עיקר זמנם, עם כלים לעבודה מרחוק".

מדובר ברכישות מהירות?
"חיפשו בתים מוכנים לכניסה מיידית או בתים שניתן לשפץ בעבודה לא גדולה. למרכיב הזמן להשלמת העסקה הייתה משמעות גבוהה מאוד בתהליך. רצו לצאת מתוך הדירות בעיר. מוכרים רבים עם וילות ומגרשים למכירה שעמדו זמן רב ‘על המדף' ניצלו את הביקוש ומכרו את בתיהם למרות אי-הנוחות בפינוי המהיר המתבקש. בחלק משכונות המגורים המרוחקות כמו קיסריה, סביון, ארסוף והמושבים שנמצאים במרחק של עד שעה נסיעה מתל אביב התבצעו עסקאות בקצב גבוה בהרבה מהתקופה שלפני הקורונה".

לדברי מתווכת נכסי היוקרה מירי אופק מרמת השרון, "אנשים שגרו בפנטהאוזים פחדו לרדת במעלית. היו אליי פניות למצוא בית נוסף, צמוד קרקע עם גינה ושטח גדול שבו יוכלו לארח את הילדים והנכדים. אחרים חיפשו דירות פנטהאוז בקומות נמוכות ובבנייני בוטיק עם מספר דיירים קטן, שאיפשר לרדת מהדירה ברגל. שיהיו פחות דיירים ופחות חיכוך.

"יש לי לקוחות של עשרות שנים שגרו בדירות מרווחות מאוד וביקשו שאמצא להם בית עם בריכה, עם פינוי מהיר, שיהיה להם בית נוסף, בלי שמכרו את הנכס. בתוך חודש הם קנו בית ב-13 מיליון שקל, במערב רמת השרון. מדובר בבית בן 14 שנה, 450 מ"ר בנוי, שתי קומות ומרתף עם מעלית פרטית על שטח של חצי דונם. היה לי לקוח שבא מארה"ב בטיסה ותוך יום קנה בית ב-16 מיליון שקל".

שיהיה מקום ליקב ולמגרש ספורט

לדברי דז'לדוב, הבתים השניים שהיה להם ביקוש גבוה היו באופן טבעי נכסים הקרובים לחוף הים ובאזורים בסמוך לשמורות טבע. "כשראו שזה מתמשך יותר מאשר חודש-חודשיים הבינו שרוצים וצריכים לקנות. ואז התחילה ההתעניינות לרכישה. פתאום גם התפנה לאנשים הזמן להתעניין. וחיפשו בתים מוכנים ב-20-40 מיליון שקל. ליווינו אנשים לעסקאות עד שבי ציון ליד נהריה, היישוב עם ה'ביץ' האוס' האמיתי היחידי בארץ.
"10 מיליון שקל לדונם בשביל להיות ליד הים בנהריה היה נשמע יקר מאוד עד לפני הקורונה, ובמהלכה הפך לסכום סביר בגלל הביקוש. תפיסת המרחק מתל אביב השתנתה. הבתים שאנשים היו צריכים כבר לא רק לחופשת סוף שבוע. כשנכנסים לתקופות ארוכות של סגר, לעוד שעה נסיעה יש פחות משמעות, לעומת תקופות רגילות כשמחפשים נכס במרחק של שעה נסיעה מהבית".

מגרש על החוף במושב שבי ציון. הביץ' האוס היחידי בארץ / צילום: נועם דז'לדוב
 מגרש על החוף במושב שבי ציון. הביץ' האוס היחידי בארץ / צילום: נועם דז'לדוב

בשבי ציון נמכרו שלושה מגרשים בקו ראשון לים, עם יציאה ישירה לחוף הים, 850 מ"ר, במחירים של 8.5 עד 10 מיליון שקל למגרש. נזכיר כי מדובר במגרש בלבד, בפריפריה, כך שהמחיר הוא לפני עלויות בנייה.

בבית ינאי, הבנוי על מצוק מול הים, נמכר בית ישן להריסה על דונם שטח בקו ראשון לים בלא פחות מ-15 מיליון שקל. בקיסריה נמכר בשכונה 2 הוותיקה בית בן 25 שנה, 400 מ"ר על 1,250 מ"ר מגרש, ב-12.5 מיליון שקל. בקו ראשון למגרש הגולף נמכרה וילה חדישה, בשטח של כ-600 מ"ר בנוי, על מגרש של דונם, מרוהטת לחלוטין ב-15 מיליון שקל; בשכונה 4 נמכרה וילה בשטח של כ-1,000 מ"ר בנוי על מגרש של 1,500 מ"ר בסטנדרט בנייה גבוה, עם חדר כושר, בריכת שחייה וסאונה, ב-22 מיליון שקל. כל הנכסים בקיסריה עמדו על המדף זמן לא קצר ונחטפו בתקופת הקורונה, עם פינוי מהיר או מיידי.

רחוב הדקל בקיסריה / צילום: איל יצהר
 רחוב הדקל בקיסריה / צילום: איל יצהר

לדברי דז'לדוב, הביקוש של עשירי הארץ הוא לבתים עם שטח קרקע גדול של דונם ומעלה, שבהם ניתן לממש את כל מה שקשור לפעילויות חוץ ותחביבים: בריכות שחייה, מגרשי טניס, כדורסל, מתקני משחקים לילדים, פעילות מוטורית, גידולים חקלאיים אורגניים, סוסים ואפילו יקבים פרטיים. "התפנה לאנשים הרבה זמן בתקופת הקורונה והם חזרו לעסוק במה שהם אוהבים חוץ מעבודה".

היציאה החוצה מהעיר היא מגמה הפוכה לזו שהייתה ב-20 שנה האחרונות, של כניסה למגדלים בעיר, ומהירה בהרבה. לדברי דז'לדוב, "בגלל המהלך של הקורונה שהשבית את העולם נוצר צורך מיידי אצל אנשים שעושים את העסקאות. אלה אנשים שעושים עסקאות כי הם רוצים, לא כי הם יכולים או לא יכולים. זה לא שוק שבנוי על משכנתאות וריביות. ברגע שנוצר צורך התחילו לבצע עסקאות. והצורך המיידי היה הפוך מכל הבחינות למה שהכרנו".

הבית ברחוב מנדרינה בקיסריה / צילום: איל יצהר
 הבית ברחוב מנדרינה בקיסריה / צילום: איל יצהר

"הורדת מס הרכישה תורמת לביקוש"

בגל השני של המכירות כלולות עסקאות של משפחות שרוצות לחזור ולגור בבתים פרטיים כל השנה. רואים את זה גם בשוק המגה-יוקרה, אבל לא רק בו. מי שניסה השנה למצוא נכס למכירה במושב בתחום גדרה עד חדרה - ראה שכל הנכסים תפוסים, ואלה שמוצעים נמכרים במחירים מופקעים, גם למכירה וגם להשכרה.

הבולט שבנכסי היוקרה שנמכרו היה הנחלה במושב בני ציון שרכש יזם ההייטק שלמה קרמר תמורת 40 מיליון שקל, משי שילר, שכיהן בעבר כמנכ"ל אמבלייז. הנכס ממוקם בין הנחלות של אשת העסקים שרי אריסון לזו של נועם לניר. הנחלה משתרעת על כ-12.5 דונם. בחלקת המגורים ניצבת וילה מודרנית בשטח בנוי של כ-600 מ"ר שתכננה האדריכלית אורלי שרם, ועוד יחידת אירוח בשטח של 200 מ"ר. בשטח יש בריכת שחייה גדולה, אורוות סוסים וגינה גדולה. נחלה נוספת, בשטח כולל של 28 דונם מתוכם שישה דונם צמודים לבית המגורים, בשדה ורבורג, נמכרה ב-12.5 מיליון שקל. על השטח יש שני בתים ישנים להריסה שבמקומם ייבנה בית אחד חדש.

נחלה במושב שדה ורבורג / צילום: איל יצהר
 נחלה במושב שדה ורבורג / צילום: איל יצהר

בגזרת העסקאות הצנועות יותר אפשר למצוא עסקה מנובמבר 2020 שבמסגרתה משפחה מהמרכז קנתה בית פרטי בשטח 250 מ"ר בנוי על 900 מ"ר מגרש, עם בריכת שחייה ונוף לכנרת במושבה מגדל. מחיר הנכס: 4.35 מיליון שקל.

לדברי יוסי מימרן, הבעלים של תיווך יוקרה אסטייט, המשווקת נכסי יוקרה בכל אזורי הביקוש בישראל, "ממאי 2020 החלה מגמה של ביקוש גובר לבתים פרטיים צמודי קרקע באזור גוש דן ומחוצה לו. בעלי נכסים במגדלי יוקרה מעדיפים לצאת מהמגדלים ומהחנק של ריבוי דיירים בבניין לאזורים פסטורליים עם אווירה ביתית ובריכת שחייה. אנשים מוכנים להתפשר על אזור ובלבד שהרכישה תהיה של בית פרטי.

"לזה מצטרפת העובדה שקשה לנפוש בחו"ל ואלה שידם משגת רוכשים בית שני למטרת נופש בארץ, בעיקר בצפון, סובב כנרת, הגליל התחתון והגליל העליון. התקופה הביאה גם מעבר לביקושים הללו עליית מחירים גורפת בבתים צמודי קרקע, שעדיין לא הסתיימה, גם בגלל הביקוש של מקומיים, גם בגלל רצון של תושבי חוץ להשתקע בישראל. תורמת לזה ההורדה של מס הרכישה שמעודדת משקיעים וגם העובדה שמאז תחילת הקורונה אנשים לא הוציאו כספים בתחום הפנאי והנופש והצטברו להם חסכונות".

שוק היוקרה בירושלים: "כל ההיצע בעין כרם נגמר"

גם בירושלים הורגשה בשנה האחרונה תזוזה במכירה של בתים פרטיים. לדברי מתווך נכסי היוקרה דניאל בוזגלו, בשכונת עין כרם נמכרו בשנה האחרונה כחמישה בתים פרטיים, לעומת נכס אחד בשנה רגילה. "יש ביקוש אדיר לבתים. בעין כרם נמכרו הבתים גם לתושבי חוץ וגם לחבר'ה מקומיים, שלאו דווקא רוצים את ירושלים כמו תושבי חוץ אלא קוסמת להם הפסטורליות והתחושה של טוסקנה. כל ההיצע בשכונה נגמר".

בעסקה שבה תיווך בוזגלו, נמכר בית של 300 מ"ר על מגרש של דונם ב-8.5 מיליון שקל. הבית זקוק לשיפוץ בגובה 2-2.5 מיליון שקל. הבית ממוקם ברחוב אורן והיה שייך לחוקרת המקרא מהאוניברסיטה העברית, אורה ליגום ליפשיץ, שלא היו לה ילדים ולכן הורישה את הנכס לרשימת יורשים.

בית בעין כרם, שנמכר לאחרונה ב־8.5 מיליון שקל / צילום: דניאל בוזגלו
 בית בעין כרם, שנמכר לאחרונה ב־8.5 מיליון שקל / צילום: דניאל בוזגלו

"ירושלים זה סיפור אחר ממה שקורה ברוב הארץ, זו גם בועה נפרדת", אומר בוזגלו. "אין הצדקה לנדל"ן בירושלים בלי תושבי חוץ. זו אוכלוסייה שהיא ענייה, זה לא תל אביב. פה בתים עומדים גם שנתיים בשוק, זו לא תל אביב שבונים מגדל ומוכרים תוך שבועיים 20 דירות. בשנה האחרונה ראינו תזוזה וביקוש בעיר מצד אמריקאים שרגילים לחיות בבתים של 400, 500 ו-600 מ"ר בנוי וקנו אפילו אונליין דירות גדולות. הרבה מהם היו מפוחדים מהמהומות שהיו במאי יוני 2020 בארה"ב והרגישו את האדמה רועדת להם מתחת לרגליים".

בית בעין כרם, שנמכר לאחרונה ב־8.5 מיליון שקל / צילום: דניאל בוזגלו
 בית בעין כרם, שנמכר לאחרונה ב־8.5 מיליון שקל / צילום: דניאל בוזגלו