2 טריליון סיבות מדוע אפל נלחמת על חנות האפליקציות שלה

הרווח שמכניסות עמלות הנגבות ממפתחים הגיע לשיא, והחנות היא אחד המנועים לעלייה בשווי החברה כולה

מנכ”ל אפל טים קוק / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מנכ”ל אפל טים קוק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לעורכי הדין של אפל משימה שקשה לקנא בה: להגן על אימפריה של 2 טריליון דולר זו אחריות לא קטנה.

התוצאה של המשפט בין אפל לחברת אפיק (Epic Games), שיתחיל בשבוע הבא, רחוקה מלהיות ברורה. אפילו פסיקה שם עשויה לא ליישב את הנושא למשך זמן מה, בגלל שכמות עורכי הדין והכסף בשני הצדדים הופכים ערעורים לכמעט וודאיים, תהא התוצאה אשר תהא.

לאפל כיסים עמוקים, בין העמוקים ביותר בעולם עם כמעט 83 מיליארד דולר במזומן נטו ועסק שייצר יותר מ־90 מיליארד דולר בתזרים מזומנים בארבעת הרבעונים האחרונים, כך לפי נתוני FactSet. אפיק, בינתיים, גייסה מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון שלה באפריל ויש לה רשימת תומכים הכוללת את סוני, חברת וולט דיסני וענקית משחקי המחשב הסינית Tencent.

אבל אפיק היא לא הבעיה היחידה של אפל בכל הנוגע להגנה על המודל העסקי של חנות האפליקציות שלה: יצרנית האייפון הואשמה ביום שישי על ידי האיחוד האירופי בהפרת הגבלים עסקיים על כך שניצלה לרעה לכאורה את השפעתה על אפליקציות העוסקות בסטרימינג של מוזיקה. לאפל שמורה הזדמנות להגיב להאשמות המועצה הרגולטורית של האיחוד לפני שתתקבל בנושא החלטה.

גם המקרה של אפיק וגם החקירה של האיחוד האירופי ממוקדים במרכיבים שהם חיוניים למודל העסקי של חנות האפליקציות, כמו למשל השליטה ההדוקה של החברה באיזה תוכנות יכולות להיות מותקנות על גבי המכשירים שלה, ודרישתה שכל הרכישות דרך אפליקציות יעברו דרך המערכת של החברה. גם בארה"ב ישנם מחוקקים ורגולטורים ששמו עין על אפל בנושא זה.

ההתפתחות האחרונה מגיעה בזמן שהעסקים מחנות האפליקציות נמצאים בשיא. אפל דיווחה על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר לרבעון הפיסקלי השני, עלייה של 27% לעומת השנה שעברה. חנות האפליקציות קיבלה קרדיט כמנוע המרכזי לצמיחה הזו בדיווח הרבעוני של החברה, כפי שהיה באופן עקבי למדי בחמש השנים האחרונות. אפל אמרה בשיחת ועידה אחרי דיווח התוצאות הרבעוניות שההכנסות מחנות האפליקציות הגיעו לשיא ברבעון, ואנליסטים צופים שהעסק ייצר עוד 21 מיליארד דולר בהכנסות לחברה בשנה הפיסקלית הנוכחית, הנגמרת בספטמבר, כך לפי הערכות של חברת Visible Alpha.

אם יתגשמו, יהוו הכנסות אלה רק כ־6% מסך כל ההכנסות של אפל לשנה זו. אבל שירותים כמו חנות האפליקציות משפיעים על השורה התחתונה של אפל יותר משיעורם בסך ההכנסות כי הם מייצרים שולי רווח גבוהים יותר לעומת מכירת מכשירים. שולי הרווח של אפל על שירותים הגיעו ברבעון האחרון ל־70% - עלייה של 12% ממתי שהחברה החלה לדווח על שולי הרווח בתחילת שנת הכספים 2018.

שירותים הם מרכיב מרכזי במאמצי אפל לגוון את העסקים לכיוונים נוספים חוץ ממכירת חומרה. מאמצים אלה מוצאים חן בעיני משקיעים והם הקפיצו את שווי השוק של החברה ביותר מ־170% בשלוש השנים האחרונות. כיום שווה אפל יותר מ־2 טריליון דולר. אפל הראתה מוכנות לשאת ולתת; החברה הורידה את העמלה על הורדות מחנות האפליקציות בחצי למפתחים קטנים בשנה שעברה.

אבל הנושאים המרכזיים שיידונו בתביעה של אפיק וההאשמות של האיחוד האירופי הרבה יותר משמעותיים מהשאלה מה יהיה גובה העמלה של אפל. ונראה שאלה תחומים בהם החברה פחות צפויה להתגמש. "הרעיון שמאחורי אצירת חנות האפליקציות כדי לשמור על פרטיות וביטחון הלקוחות, אני חושב שהוא חשוב ביותר", אמר מנכ"ל אפל טים קוק בשיחת הוועידה של החברה בשבוע שעבר.

עכשיו החברה רק צריכה לשכנע הרבה בעלי שררה שהיא צודקת בעניין זה.