המחירים מזנקים, המשכנתאות בשיא: תוכנית שיווק הקרקעות של המדינה נחשפת

אחרי שנת שפל בשיווקים יוצאת רמ"י בתוכנית שיווקי קרקעות שנתית • במחוז המרכז ישווק מספר הקרקעות הרב ביותר • מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "עשור לאחר המחאה החברתית, עלינו לפעול כעת על מנת שלא נצעד אל עבר משבר דיור נוסף"

שדה דב לאחר הפינוי. הכתר של שיווקי הקרקעות בשנה הקרובה / צילום: משרד הביטחון
שדה דב לאחר הפינוי. הכתר של שיווקי הקרקעות בשנה הקרובה / צילום: משרד הביטחון

שני מכרזים על קרקעות ל-1,916 דירות בשדה דב, שני מכרזים בהרצליה ל-1,333 דירות ומכרזים על שטחי תל השומר ברמת גן, יהוו את השיאים המתוקשרים של שיווקי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לשנה הקרובה. הרשות מתכננת שיווק קרקעות לכ-70 אלף יחידות דיור, במה שיהווה את המענה הממשלתי העיקרי לשוק הנדל"ן, שנמצא ברתיחה גדולה.

בשנים האחרונות שיווקי הקרקעות של רמ"י, שמסומנים על ידי רבים כמפתח העיקרי של הממשלה להתמודד עם עליות המחירים, רשמו דווקא ירידה, שהגיעה לשפל בשנה שעברה. רמ"י הצליחה אשתקד לשווק בהצלחה כ-14 אלף יחידות דיור, לעומת כ-20 אלף יחידות ששווקו בהצלחה ב-2019. אחד ההסברים לכך היה הקורונה, שמנעה קיום מכרזים רבים וגרמה לדחייתם של מכרזים אחרים - אך לא רק. סיומה של תוכנית הדגל הממשלתית "מחיר למשתכן" גרם לכך שקרקעות שיועדו לשיווק במסגרת התוכנית - לא שווקו בפועל, ורק לקראת סוף השנה שעברה, כשאושרה התוכנית החלופית "דיור במחיר מופחת", החלה הרשות לשווק את הקרקעות הללו.

 
  

בשנה הזו מקווים ברמ"י לחזור לשיווקים מוצלחים רבים יותר. מנהל רמ"י יעקב (ינקי) קוינט סיפר כי ברבעון הראשון נספרו שיווקים כפולים מאלה שהיו ברבעון הראשון של שנה שעברה.

"אנו עושים כל שביכולתנו כדי לעמוד ביעד של פרסום 70 אלף יחידות דיור השנה כולל במסלול 'פטור ממכרז' ומבהירים כי גם אם קיימים לעתים חסמים המעכבים את השיווק - הרי שעדיין קיימות עתודות שביכולתן לספק את צורכי השוק ולהתמודד ככל שניתן עם משבר הדיור בישראל״, אמר לגלובס, בעקבות פרסום תכנון השיווקים.

יעקב קוינט. המינוי שלו למנהל רמ"י תלוי בבית הדין לעבודה / צילום: איל יצהר
 יעקב קוינט. המינוי שלו למנהל רמ"י תלוי בבית הדין לעבודה / צילום: איל יצהר

מחוז המרכז יעמוד במרכז העניינים עם קרקעות לכמעט 22 אלף יחידות דיור שישווקו בו. המכרזים הגדולים ביותר שצפויים במחוז זה יהיו במתחם 1 בבאר יעקב, שבו ישווקו קרקעות ל-2,200 דירות, בבני עי"ש וביבנה, שבהן ישווקו קרקעות ל-2,000 יחידות דיור ובניר צבי בלוד, שבו ישווקו 1,800 דירות.

ואולם אור הזרקורים יופנה מן הסתם למחוז תל אביב, שהוא המחוז הקטן והדל ביותר בשיווקי קרקעות כ-4.7 אלף בלבד, ואולם שם טמון הכסף הגדול. שני מכרזים ל-1,916 דירות בשדה דב, צפויים להיות הכתר של שיווקי הקרקעות בשנה הקרובה; גם שלושה מכרזים ל-540 דירות בתל השומר ברמת גן ומכרז ל-733 יחידות דיור בקריית שחקים בהרצליה, צפויים לרכז אליהם עניין רב של יזמים.

במחוז חיפה ישווקו קרקעות כ-8.3 אלף יחידות דיור, שבהן המכרז הגדול ביותר יהיה במתחם אפק בקריית ביאליק, שבו ישווקו קרקעות לכ-1.2 אלף יחידות דיור; בזכרונה בזכרון יעקב, שבו מתכננת רמ"י לשווק 720 דירות, בתנאי שהתוכנית על המקום תאושר, ואילו בדרום נאות פרס בחיפה ישווקו קרקעות ל-כ-420 דירות.

במחוז הצפון כ-7.9 אלף יחידות דיור, ובו יתקיימו הרבה מכרזים קטנים, בעיקר בקרב המגזר הערבי; בשכונת בנימין שבכפר תבור יתקיים מכרז ל-128 יחידות דיור בבנייה רוויה, עוד מכרז עם פוטנציאל רב.

במחוז ירושלים ישווקו כ-14.8 אלף דירות, ואולם עיקר השיווקים יתקיימו במערב המחוז, בערים אשקלון, קרית גת ואשדוד. ואילו במחוז דרום, שבו מתכננת רמ"י לשווק כ-12.2 אלף. יתפסו באר שבע, דימונה, שדרות ונתיבות את מרכז העניין עם מספר מכרזים גדולים.

"פרסום התוכניות נועד בראש ובראשונה לייצר ולנקוט שקיפות מלאה מול שוק הנדל״ן והדיור ועל מנת להפחית למינימום את חוסר הוודאות של ציבור היזמים ולאפשר להם לתכנן בתבונה את מהלכיהם", מסביר קוינט. "בנוסף, מטרתנו בפרסום הוא למנוע מהיזמים הגשת הצעות גבוהות ולא סבירות במכרזים במטרה להצליח בהם. בכוונתנו לפרסם בקרוב גם את ההרשאות לתכנון שרמ"י מקצה לגורמים שונים המהוות עתודות משמעותיות של קרקע לשיווק עתידי".

ואילו יאיר פינס מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר כי "ישנן דרכים רבות להורדת מחירי הדיור, אך בסופו של יום, הגדלת ההיצע היא האמצעי המיידי והנכון ביותר לפתרון המשבר בהיצע הדיור. אנו נפעל בכל הכלים שיש בידינו לשווק ולהגדיל את מלאי הדירות. עשור לאחר המחאה החברתית, עלינו לפעול כעת על מנת שלא נצעד אל עבר משבר דיור נוסף".

גילוי מלא. עדנה בר און, אמה של מו"ל גלובס אלונה בר און ומבעלות השליטה בעיתון, נמנית עם רשימת היורשים בעלי הזכויות בקרקע בשדה דב