פסגות | בלעדי

עיכוב במכירת קרנות הנאמנות והתיקים של פסגות? אלטשולר שחם יכול להחזיק במשך שנה בפעילות

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם פנסיה וגמל, אמר לגלובס כי לפי התנאים הרגולטוריים בית ההשקעות יכול להחזיק פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע במשך שנה • הערכות בשוק היו כי מכירת החברות הבנות תסתיים בימים הקרובים

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר
יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר

בניגוד להערכות בשוק כי המו"מ על מכירת פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע יסתיים בימים הקרובים, יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם פנסיה וגמל, צופה כי העסקה תחתם בפרק זמן ארוך יותר.

אלטשולר שחם קיבל אתמול את אישור רשות שוק ההון ורשות התחרות להשלמת העסקה לרכישת פסגות, והעסקה קרובה להסתיים כאשר נותרו כמה צעדים טכניים בין בית ההשקעות, קרן אייפקס, שהעמידה למכירה את פסגות, והרגולטורים.

בשיחה עם גלובס מבהיר לוינשטיין כי מכירת פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע אינה תנאי הכרחי להשלמת העסקה עם אייפקס, ותהליך המיזוג של פעילות הגמל והפנסיה של פסגות אל תוך אלטשולר יכול לצאת לדרך מיד עם סגירת כל התנאים הטכניים. כלומר אלטשולר שחם לא מחויב למכור כבר עתה את פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים כדי לרכוש את פסגות כולו.

"על פי התנאים הרגולטורים, יש לנו שנה למכור את פסגות קרנות נאמנות ואת פסגות ני"ע. כמובן שהאינטרס שלנו הוא למכור את הפעילות הזו כמה שיותר מהר, אבל הרגולטור מאפשר לנו להחזיק בהם במשך שנה ולנהל את המשא ומתן באופן שקול ואחראי. במשא ומתן בוודאי שאנחנו שמים דגש על המחיר, אך נוודא שהלקוחות יקבלו מהזוכה גם טיפול ראוי וניתן דגש גם על המשך העסקתם של עובדי פסגות", אמר לוינשטיין. אלטשולר שחם יהיה מחויב למכור את פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים, כיוון שמי שרוכשת את פסגות היא חברת הבת של בית ההשקעות - אלטשולר שחם גמל ופנסיה, וככזו אינה יכולה להחזיק בפעילות אחרת מלבד גמל ופנסיה.

על פי דרישות שוק ההון, אלטשולר שחם מחוייב למכור במהלך אותה השנה גם נכסי גמל בשווי 7.7 מיליארד שקל על מנת לעמוד במגבלה האוסרת על הגוף הממוזג לשלוט ביותר מ-15% משוק הגמל. "בניגוד לקרנות הנאמנות ופעילות ניהול התיקים, סביבם השאיפה היא לבצע את המכירה כמה שיותר מהר, בפעילות הגמל אנחנו רוצים לבחון לעומק על אילו נכסים אנחנו מוותרים. בין היתר אנחנו שוקלים למכור או להחליף בין קופות, או אף לשנות את ההשקעה שלנו בבסט אינווסט (חברה מבית הכשרה חברה לביטוח שמאפשרת לחוסך לבחור מבין ארבעה בתי השקעות מי ינהל עבורו את הכסף, ר"ו). אנחנו נבחן כל אפשרות על מנת להגיע לתמהיל ולמחיר הנכונים", הסביר לוינשטיין.

שלוש חברות מתחרות 

כעת יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו המתחרים של פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע לפרק הזמן שניתן לאלטשולר למכור את נכסי פסגות. הגופים המציעים הופתעו מכך שבניגוד לתחזיות, העסקה לא תושלם ככל הנראה בימים הקרובים.

בעיקר לאחר שהצעה אחת מתוך שלוש ההצעות, אותה הגישו במשותף קבוצת הפניקס-אקסלנס (באמצעות קסם תעודות סל) ומור בית השקעות, ניתנה עם אולטימטום ליום שני בשעה 17:00. הצעה זו הייתה גבוהה משמעותית מהציפיות הראשוניות, בסכום של כ-420 מיליון שקל (נטו, בנטרול חוב ומזומן).

מהדיווח שפרסמו הפניקס ומור בית השקעות עולה, כי הללו שיפרו ב-21 מיליון שקל הצעה שהגישו ביום חמישי האחרון, לאחר שנמסר להם על-ידי המוכרים כי קיימת הצעה גבוהה יותר. מהסכום הכולל מציעה קסם כ-325 מיליון שקל עבור קרנות הנאמנות, ואילו מור מציעה 95 מיליון שקל עבור פעילות ניהול התיקים (פסגות ני"ע).

מתמודד נוסף על עסקי קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות של פסגות, המנהלים כ-40 מיליארד שקל וכ-50 מיליארד שקל בהתאמה, הוא איש העסקים רני צים, באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל, שדיווחה כי הגישה הצעה מחייבת חדשה בעקבות ההצעה שהוגשה על-ידי קסם ומור .

עם זאת, בדיווח של וואליו קפיטל לא נמסר המחיר שהקבוצה הציעה עבור הרכישה מפסגות, והוא מתמקד בהבטחות לשמירה על מותג פסגות ועל שימור המערך התעסוקתי של הפעילות הנרכשת ועל העסקת מרבית עובדי המטה, מה שעשוי מנקודת מבטם לזרז את האישורים הרגולטוריים.

הקבוצה השלישית שמתמודדת על רכישת נכסי פסגות שעוד נותרו למכירה היא זו הכוללת את כלל ביטוח ופיננסים, מיטב דש ופעילים ניהול תיקי השקעות. חברי הקבוצה לא דיווחו ביינתיים על הצעה חדשה, לאחר שכבר העלו פעם אחת את המחיר בעקבות דרישה של המוכרים - אייפקס ואלטשולר שחם.