האקזיט הבא של דותן ובן שלום: הנפקת חברת לוגיסטיקה לפי 350 מיליון שקל

DBSI רכשה את חברת הלוגיסטיקה אי.טי.ג'י.איי לפני כשלוש שנים תמורת כ-57 מיליון שקל, לאחר חלוקת דיבידנד של כ-22 מיליון שקל

יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי

לשלל ההשקעות הציבוריות של חברת ההשקעות DBSI, היא מבקשת לצרף כעת את חברת הלוגיסטיקה אי.טי.ג'י.איי (ETGA), הפועלת גם בתחום המימון. בכוונת החברה לגייס עד 100 מיליון שקל לפי שווי מוערך של כ-350 מיליון שקל לפני הכסף. 

DBSI הוקמה בשנת 2002 על-ידי יוסי בן שלום, שהיה בעבר סמנכ"ל הכספים של כור, וברק דותן, בנו של בועז דותן, ממייסדי אמדוקס. ברקורד של החברה הפרטית רשומות הצלחות למכביר, ובהן ההשקעות בחברות טלדור, שגריר, פוינטר, דנאל, ראדא ועוד. 

אי.טי.ג'י.איי, העושה את דרכה לבורסה בת"א, נוסדה בסוף שנת 2005 על ידי אדם בר-לב, איש עסקים שפעל שנים ארוכות בתחום השילוח, עמילות מכס ולוגיסטיקה, ולאחר פטירתו בטרם עת, בפברואר 2018, רכשה DBSI את החברה מבת זוגו, רבקה בר-לב, תמורת כ-57 מיליון שקל, לאחר חלוקת דיבידנד של כ-22 מיליון שקל.

לב פעילות הלוגיסטיקה של החברה, המהווה את עיקר הכנסותיה (קרוב ל-50%), הוא תחום היבוא הימי, שבמסגרתו נעשה שילוח במכולות, והחברה מעניקה ללקוחותיה שירותים ובהם הערכת עלות חבילת השירותים הנדרשים לשילוח, הכנת הניירת והאישורים הנדרשים למכס, הזמנת מקום בקו השילוח, איסוף, שחרור באמצעות סוכני מכס ועוד. נוסף על כך פועלת אי.טי.ג'י.איי בתחום היצוא הימי, יבוא ויצוא אווירי, עמילות ופעילויות נוספות, דוגמת בלדרות, הכנסות מביטוח, ריבית אשראי לקוחות ועוד. את ההנפקה מובילה ברק קפיטל חיתום.

מאז נרכשה אי.טי.ג'י.איי על-ידי DBSI, היא שמה לעצמה "יעד להרחיב את פעילותה ואת סל השירותים הכולל שאותו היא מעניקה ללקוחותיה". כחלק מכך, בשנה שעברה היא רכשה את חברת תואם מימון (TOAM) - הפועלת בתחום מימון יבוא סחורות, מסים ומכסים ופעילות לוגיסטיקה באמצעות חברת TFC - מידי משקי הקיבוצים, תמורת הנפקת מניות למשקי הקיבוצים, המהוות כ-36% מהונה של אי.טי.ג'י.איי בשווי הוגן של כ-70 מיליון שקל.

לפי הסבריה של אי.טי.ג'י.איי, מהלך הרכישה אפשר לה "לפתח פלטפורמה חדשה להענקת שירותי מימון חוץ-בנקאי באמצעות תואם, ומאידך אפשר לחברה לחזק ולהשלים את פעילות הלוגיסטיקה שלה באמצעות TFC".

בעקבות הרכישות, בסיכומה של 2020 הציגה אי.טי.ג'י.איי קפיצה חדה של קרוב ל-90% בהכנסותיה, שהגיעו ל-220 מיליון שקל. זאת בעוד שהדוחות פרופורמה שלה, הכוללות את הפעילויות הנרכשות גם ב-2019, מעידות על שיפור של 10% בהכנסות השנה שעברה, שהגיעו ל-275 מיליון שקל, שנה שבסיכומה משבר הקורונה תמך בתוצאותיה הכספיות.

לפי אי.טי.ג'י.איי, משבר הקורונה הוביל לעליית מחירי ההובלה הבינלאומיים, בשל העלאת המחירים ללקוחות, כך שהיא נהנתה משיפור הרווח התפעולי ושיעורו מההכנסות, והרווח הנקי שלה (פרופורמה) צמח ב-30% והגיע ליותר מ-15 מיליון שקל.

כיום החזקותיה של DBSI בחברה המונפקת מגיעות לכ-48% מההון, נוסף על כ-16% שבהן מחזיק ברק דותן ישירות. ביתרת המניות מחזיקה כאמור משקי הקיבוצים. החברה מעסיקה כ-170 עובדים, הפרוסים במשרדיה בנמל אשדוד, בנמל חיפה, בנתב"ג, בתל אביב ובמטה החברה בחולון. דותן משמש כיו"ר והמנכ"ל הוא לירן יעקבסברג.

אי.טי.ג'י.איי

החברה הוקמה בשנת 2005 ופועלת בתחום לוגיסטיקה ומימון ● בעלי מניות בולטים בה הם DBSI ומשקי הקיבוצים ● כיו"ר משמש ברק דותן ומנכ"ל החברה הוא לירן יעקבסברג ● מספר עובדים: כ-170 ● תוצאות הפרופורמה שהציגה בסיכום 2020: הכנסות של 275 מיליון שקל ורווח נקי של 15 מיליון שקל