הקרב על בדיקות הקורונה בנתב"ג מחריף, ובקרוב כולנו נשלם יותר

מהשבוע הבא הנוסעים ישלמו על בדיקות הקורונה בנתב"ג • לגלובס נודע כי משרד הבריאות לקח מרשות שדות התעופה את האחריות על המכרז שיקבע את ספקית הבדיקות

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הרבה סימני שאלה עולים סביב התנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע למערך בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג. מה-1 ביוני הנוסעים הם שיממנו את מחירי הבדיקות שמחייב משרד הבריאות מכל הנוחתים. במקביל, נודע לגלובס כי על רקע מאבקים משפטיים נגד משרד הבריאות ורשות שדות התעופה, משרד הבריאות מתכוון להוציא מכרז לבחירת ספק שיבצע את הבדיקות לנוסעים - סוגיה שחברות רבות בתחום השירותים הרפואיים לוטשות אליה עיניים ושעד כה טופלה ברש"ת.

למרות המהלך צפוי לצאת לפועל כבר בשבוע הבא, עדיין לא ברור מה יהיה המחיר שייגבה מהנוסעים. על פי ההערכות, העלות תהיה יותר מ-100 שקל לנוסע, יותר מפי שניים מהמחיר היום. הספקיות ששואפות לקבל את המערך לידיהן, מתמחרות את הבדיקה לנוסע בכ-40 שקל, מחיר דומה לזה שגובה הספקית הנוכחית אומגה (45 שקל) שתיאלץ לעזוב את נתב"ג בקרוב, אחרי שנפסלה כזוכה במכרז משיקול טכני בלבד. האם בחסות משרד הבריאות נשלם מחיר יקר יותר מזה שהספקיות עצמן מכוונות אליו?

עד כה ניהלה רש"ת את מערך הבדיקות וכעת משרד הבריאות מתכוון לקחת את הנושא ולהוציא מכרז חדש לבחירת ספקית. ברקע מתנהלים הליכים משפטיים צורמים שלא חסכו ביקורת ממשרד הבריאות. המכרז יאפשר לזוכה להפעיל מערך שימוקם מחוץ לטרמינל. ופוטנציאל ההכנסות שלו עומד על עשרות מיליוני שקלים בחודש.

במכרז שניהלה באוגוסט 2020 רשות שדות התעופה, הדגש לזוכה היה סביב המחיר שיוצע לבדיקה.

במכרז זכתה חברת אומגה עם בית החולים רמב"ם כשהיא הציעה מחיר של 45 שקל לבדיקה, לעומת כ-150 שקל שהציעו המתמודדות שדורגו אחריה. מאז זכייתה, נלחמה פנגיה, שהגיעה שנייה למכרז, בחברת אומגה. החברה פנתה לערכאות משפטיות בכדי לפסול את הזוכה. טענתה לקשר שבינה ובין רמב"ם התקבלה בבג"ץ וזכייתה אומגה נפסלה לפני מספר שבועות.

עם החלטת בג"ץ הודיעה רשות שדות התעופה לפנגיה כי הזכייה עוברת אליה. בשעה שנוהל מו"מ להפחית את המחיר לבדיקה לנוסע עתרה מתמודדת נוספת A.I.D לבית המשפט בטענה כי המכרז שעליו נסמכת רש"ת שהעניקה את הזכייה לפנגיה, אינו אקטואלי עוד בהיבט המחיר ובהיבט הטכנולוגיה. טענתה התקבלה וגם זכיית פנגיה נפסלה.

ממשרד הבריאות נמסר "המשרד נערך ליציאה למכרז ויפרסם את כל תנאיו, לרבות הליך בחירת הזוכה, על פי כל דין. מחיר הגבייה ייגזר מעלויות שיקבעו בהליכי ההתקשרות".