תשואה של 1,700% בשנתיים: השקעת הסייבר המוצלחת של אביב רפואה

ספרינג ונצ'רס שמוביל יזם הטכנולוגיה מוכרת מקצת ממניותיה בחברת פרימטר 81 הישראלית לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר • לאחר העסקה נשארת ספרינג עם החזקה של 6.6% ב-P81

אביב רפואה - מייסד ומנכ"ל BUY2 וספרינג ונצ'רס / צילום: ענבל מרמרי
אביב רפואה - מייסד ומנכ"ל BUY2 וספרינג ונצ'רס / צילום: ענבל מרמרי

במרץ 2019 השקיעה החברה הבורסאית ספרינג ונצ'רס כ-1.5 מיליון דולר בחברת הסייבר הצעירה פרימטר 81 (81 Perimeter), שקמה רק שנה קודם לכן. בהמשך הכפילה  ספרינג את השקעותיה ב-P81 ונכון להיום, כעבור קצת יותר משנתיים, מניבה לה ההשקעה תשואה של כ-1,700% על השקעתה הראשונית. זאת לפי דיווח לפיו מכרה חלק קטן ממניותיה ב-P81 לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר. לאחר המכירה, השווי ההוגן של החזקות ספרינג ב-P81 עומד על כ-35 מיליון דולר.

P81 שהוקמה ב-2018 על ידי עמית ברקת ושגיא גידלי, שניהם יוצאי יחידת מודיעין בצה"ל, מפתחת ומספקת פתרונות ענן מתקדמים לניהול ואבטחה של רשתות פנימיות הכוללים בין היתר פתרונות לגישה מאובטחת ועבודה מרחוק לעסקים וחברות ברחבי העולם. 

המייסדים סיפרו כי הקימו את החברה כחלק מהמגמה שזיהו למעבר לעבודה מרחוק, תחום המתאפיין בתקופה האחרונה במגמת צמיחה מואצת ונהנה מעלייה בביקושים, זאת בין היתר לאור המעבר של חברות רבות ברחבי העולם, בדגש על חברות בארה"ב, לעבודה מרחוק. 

החברה פיתחה מנגנון שיוצר רשתות וירטואלית בלחיצת כפתור, כך שכל משתמש בארגון יכול להתחבר מרחוק, באופן מאובטח, למשאבים הארגוניים הרלוונטיים אליו. P81 מעסיקה כ-140 עובדים בישראל ובארה"ב.

כתוצאה מהרלוונטיות של פתרון החברה לתקופת הקורונה ועל רקע הגאות הכללית בשוק הטכנולוגיה העולמי, P81 רושמת עלייה מהירה  בשווי שלה בשנה האחרונה.

בנובמבר 2019 גייסה החברה השקעה של 10 מיליון דולר מחברת סוניק וול האמריקאית, שבשליטת קרן פרנסיסקו פרטנרס, לפי שווי של 50 מיליון דולר לחברה. במאי 2020 קפץ השווי ל-100 מיליון דולר בסיבוב השקעה נוסף וכעבור שלושה חודשים בוצע לה גיוס הון נוסף בהובלת קרן אינסייט האמריקאית לפי שווי של 160 מיליון דולר. בהמשך, עסקת סקנדרי בה אינסייט וגורמים נוספים רכשו החזקות של בעלי מניות קיימים במרץ 2021 כבר העמידה את שווי P81 על 330 מיליון דולר.

וכעת, קרנות השקעה אמריקאיות בתחום הטכנולוגיה, התקשרו בעסקאות לרכישת
מניות ב-P81 , לפי שווי חברה של 520 מיליון דולר.

ספרינג ונצ'רס הודיעה כי במסגרת העסקה הנוכחית היא תמכור 0.38% ממניות P81 תמורת כ-2 מיליון דולר וזאת לאחר שבמרץ השנה מכרה 0.3% מהמניות תמורת מיליון דולר. לאחר העסקה היא נשארת עם החזקה של 6.6%  ב-P81.

ספרינג ונצ'רס, שעוסקת בהשקעות טכנולוגיות, מנוהלת על ידי אביב רפואה (מנכ"ל ויו"ר). רפואה זכה בעבר לכינוי "ילד פלא" לאחר שייסד יחד עם אביו זאב את חברת מנועי החיפוש Netex כשהוא בן 16 בלבד.

מאוחר יותר הוא הקים, במסגרת ספרינג, את אתר הקניות Buy2 שנמכר לקבוצת עזריאלי. מאז תחילת 2021, מנית ספרינג זינקה ב-73% והיא נסחרת בשווי של יותר מ-100 מיליון שקל.