החודש השחור של הביטקוין: כך איבד המטבע הפופולרי כמעט 40% משוויו

את חודש מאי פתח הביטקוין ברמה של יותר מ-57 אלף דולר, אך בתוך 30 יום צלל מחיר המטבע הדיגיטלי ל-35 אלף דולר ליחידה • הסיבה: חשדנות של ממשלות, קשיים רגולטוריים ואלון מאסק

ירידות במסחר בביטקוין / צילום: Shutterstock
ירידות במסחר בביטקוין / צילום: Shutterstock

שוק הקריפטו מתנהל בימים האחרונים ביציבות יחסית, אך החודש האחרון היה תנודתי במיוחד - בעיקר עבור מטבע הביטקוין. המטבע, שרק באמצע אפריל רשם שיא כשנסחר תמורת 65 אלף דולר ליחידה, מסיים את חודש מאי ברמה של 35 אלף דולר - קריסה של 46% מהשיא.

במאי לבדו איבד הביטקוין 38% מערכו, כאשר את החודש פתח כשהוא נסחר ברמה של 57 אלף דולר. במהלך החודש חווה המטבע מספר נפילות דרמטיות, ובין השאר הוא צנח ב-40% כשמייסד טסלה אילון מאסק צייץ בטוויטר שטסלה חזרה בה והחליטה שלא לקבל יותר ביטקוין כתשלום, בעקבות הנזקים הסביבתיים הכרוכים בכרייתו. זו אינה הפעם הראשונה שבה ציוץ של מאסק משפיע על המסחר בעולם הקריפטו, והוא כבר נחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר על מחיר הביטקוין.

אחרי אותו ציוץ של מאסק, הביטקוין ספג מהלומה נוספת כשממשלת סין הודיעה שהיא אוסרת על מוסדות פיננסיים וחברות תשלומים לספק שירותים הקשורים בהעברות מטבעות קריפטו, ואף הזהירה משקיעים נגד מסחר ספקולטיבי במטבעות הווירטואליים.

מספר ימים לאחר מכן, משרד האוצר האמריקאי פרסם הודעה בנוגע להחמרת המיסוי על שוק הקריפטו, כאשר כל העברה של 10,000 דולר ומעלה תחויב בדיווח לרשויות המס. "מטבעות הקריפטו מהווים בעיה חמורה כבר עכשיו בכך שהם מאפשרים פעילות לא חוקית, ובה העלמת מס", צוין בהודעת המשרד.

ביצועי הביטקוין בחודש מאי
 ביצועי הביטקוין בחודש מאי

בשבוע שעבר גם בנק ישראל הצטרף לחגיגה, וקבע בין השאר שיכולת הבנקים למלא את תפקידם עלולה להיפגע מכניסת מטבע דיגיטלי. באיגוד הביטקוין הישראלי הגיבו לקביעה, ולדברי מנכ"לית האיגוד נעה משיח, "לא מדובר בחדשות רעות עבור הבנקים אלא בחדשות טובות עבור ציבור הלקוחות, שיוכלו ליהנות בעתיד הקרוב מתחרות שמבוססת על שיפורים טכנולוגיים שמהפכת המטבעות הדיגיטליים מביאה עימה".

חזר לרמה שבה התחיל את 2021

בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים ניסו להסביר בשבוע שעבר למה מטבעות הקריפטו הם איום מבחינת הבנקים המרכזיים, ובעיקר לאלו שהמטבעות שלהם מהווים נכסי רזרבה, כמו הדולר: "הפד האמריקאי 'מדפיס' 120 מיליארד דולר בחודש, בעוד שאת הביטקוין קשה מאוד להמשיך ולכרות. ככל שהקריפטו הופך לאמצעי לצבירת ערך זה פוגע ביכולת של הממשלות לגייס מקורות באמצעות הנפקות מטבע. הדרך להילחם בקריפטו היא להקשות על הפיכתו לאמצעי תשלום מקובל, ואז ממילא גם המשמעות שלו כאמצעי לצבירת ערך קטנה".

ועם זאת, המטבע הווירטואלי חווה גם מעט עליות במהלך החודש (וגם זינוקים של אלפי דולרים בתוך 24 שעות), בין השאר כשהמיליארדר האמריקאי ריי דליו הצהיר שהוא "מעדיף ביטקוין על פני אג"ח".  

והיום, בסוף החודש, נראה שהביטקוין חזר לרמה דומה לזו שבה הוא התחיל את שנת 2021, לפני התהפוכות והציוצים שגרמו לו כמעט להכפיל את שוויו עד חודש אפריל. בהתחשב בהתנהלות המנומנמת של שוק הקריפטו בימים האחרונים, לא נראה שהמטבע יסיים את החודש בתרועה גדולה.