למרות התנגדות משרד הבריאות: אושרה הקמת מעונות יום בפארק תעשייה נ.ע.מ

משמעות המהלך היא דחייה של התנגדויות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות - וסלילת דרך להקמת מוסדות חינוך באזורי תעשייה • משרד הבריאות: "הקמת מעונות יום וגני ילדים בתוך שטח כזה חושפת באופן קבוע אוכלוסייה רגישה (תינוקות ופעוטות) לזיהומים ומטרדים העלולים לסכן את בריאותם"

פארק תעשייה נ.ע.מ / צילום: אופק צילומי אוויר
פארק תעשייה נ.ע.מ / צילום: אופק צילומי אוויר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלה היום החלטה דרמטית לאשר הקמת מעונות יום בפארק התעשייה האזורי הענק בנ.ע.מ (נתיבות עזתה מרחבים), שליד נתיבות. אין להפחית במשמעות המהלך, שמשמעו דחייה של התנגדויות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות - וסלילת דרך להקמת מוסדות חינוך באזורי תעשייה.

רקע: פארק התעשייה נ.ע.מ, הנמצא בשטחה של נתיבות, הוא יוזמה משותפת של הערים נתיבות, אופקים, המועצה אזורית שדות נגב והמועצה אזורית מרחבים. הפארק משתרע על כ-1,000 דונם, יש בו כעת 9 מפעלים פעילים, ועובדים בו 1,300 עובדים.

בימים אלה מקודמת תב"ע (תוכנית בניין עיר) לשלב ד' לפארק התעשייה, שמציעה הגדלה של שטח הפארק ב-1,900 דונם שבהם יבנו עוד כ-80 מפעלים. בעתיד, כשיבנו כל 120 המפעלים המתוכננים, יעבדו במקום 10,000 עובדים.

הקונפליקט שנדון היום במועצה הארצית לתכנון ובנייה נוגע לאופי הפארק. לב הפארק, כך ע"פ התב"ע המאושרת, הוא המרחב הציבורי של הפארק, הכולל את מבנה המנהלת, בי"ס טכנולוגי תעשייתי צמוד מפעלים, מרכז מבקרים ומרכז מעונות יום. התוכנית נדונה ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום בחודש יולי 2019 ואז התברר שמשרד הבריאות מתנגד להקמתם של גני ילדים בקרבת מגרשי תעשייה. התוכנית אושרה בחודש ספטמבר 2020 למרות ההתנגדות של משרדי הבריאות והסביבה. אי לכך, ערר משרד הבריאות לוועדת העררים של המועצה הארצית.

טענת משרד הבריאות, כפי שהופיעה בערר, היתה שמדובר בסכנה בריאותית לתלמידים: "משרד הבריאות טוען כי הקמת מעונות יום וגני ילדים בתוך שטח כזה חושפת באופן קבוע אוכלוסייה רגישה (תינוקות ופעוטות) לזיהומים ומטרדים העלולים לסכן את בריאותם". ועוד מוסיפה העוררת: "פארק נ.ע.מ הוא אזור תעשייה המרכז תעשיות מגוונות, קלות וכבדות, ויוצר מטרדי אבק, רעש, פסולת וחומרים מסוכנים".

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה אמנם את ההתנגדויות, אך עקב דרישה של חבר המועצה עמיר ריטוב, שהוא גם ראש המועצה האזורית לב השרון, הוחלט להעביר את הסוגיה להכרעה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בפנייתו למועצה הארצית הסביר ריטוב כי הוא תמה על ההחלטה לאשר את התוכנית משום שהיא ניתנה תוך פסילת נימוקי המשרדים הממשלתיים שאחראים על הבריאות ועל האינטרס הציבורי, משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה. עוד כתב ריטוב כי יש חלופות אחרות להקמת גן ילדים, ולכן הקמתו דווקא בלב אזור התעשייה היא סיכון מיותר.

מנגד, חשיבותם של מוסדות חינוך לילדים באזורי תעשייה אדירה משום שהיא מקלה מאד על שיגרת יומם של ההורים העובדים, מאפשרת חינוך איכותי לילדים ופותחת נתיב למוביליות חברתית במקומות פריפריאליים. כאמור, החלטת המועצה הארצית לאשר הקמה של מעונות יום בפארק התעשייה משמעותית משום שהיא מהווה תקדים חשוב גם לאזורי תעשייה אחרים וגם למפעלים, שבהם הוקמו גני ילדים באופן לא חוקי, או שלא הותרה הקמתם של מוסדות חינוך בכלל. 

פארק נ.ע.מ יוצג בוועדות התכנון בידי עוה"ד רון צין ושלי לב שרמן ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות'.