אחרי עיכוב של שנתיים: הממשלה אישרה את המינויים של מישל קרמרמן וניר שוויקי

מישל קרמרמן מונתה למנכ"לית הרשות השנייה, וניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין • השניים נבחרו לתפקיד עוד לפני בחירות סבב א' ב-2019, אך אישור המינוי בממשלה נדחה שוב ושוב

ניר שוויקי ומישל קרמרמן / צילומים: ענבל מרמרי, רונן אקרמן
ניר שוויקי ומישל קרמרמן / צילומים: ענבל מרמרי, רונן אקרמן

אחרי עיכוב של שנתיים, ארבעה בג"צים והוראה של בית משפט, הערב (ג') מאשרת הממשלה את המינויים של הבכירים ברגולציה בתקשורת. בתום משאל טלפוני אושר המינוי של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה ושל ניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין.

נזכיר כי קרמרמן ושוויקי עברו את כל התהליכים הנדרשים לאישור המינוי שלהם עוד לפני בחירות סבב א' ב-2019, בעת שבתפקיד שר התקשורת כיהן איוב קרא. מאחר שמדובר במינוי מקצועי, אישור הממשלה אמור היה להיות טכני בלבד, אולם באופן מפתיע ומתמשך מזכיר הממשלה נמנע שוב ושוב מלהעלות את אישורם לדיון בממשלה.

לאחר שאישור המינויים נדחה שוב ושוב, שלוש מערכות בחירות שהסתיימו ושני בגצ"ים שהוגשו בעניין, מונה יועז הנדל לתפקיד שר התקשורת, בחן מחדש את המינויים, החליט לאשרר אותם ובאמצע אוקטובר הגיש אותם לאישור הממשלה. אולם גם אז הממשלה נמנעה מלדון בהם.

באמצע ינואר קבע בג"ץ כי על הממשלה לדון באישור המינוי של קרמרמן ושוויקי, במסגרת עתירה שלישית שהתנהלה בעניין. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר לבית המשפט כי למרות ההחלטה על פיזור הכנסת, לשיטתו אין מנוס מכך שיינתן צו המחייב את הממשלה לדון במינויים. לאחר מכן בג"ץ הורה לממשלה לערוך דיון בנושא ולנקוט את הצעדים הנדרשים לאישור המינויים.

כפי שנחשף בגלובס, בעקבות פסק הדין אכן התקיים דיון בממשלה. מנדלבליט הודיע לשרים כי עליהם לקיים דיון על המועמדים עצמם ולא על ההליך, הקרבה לבחירות או הקושי לבצע מינויים אחרים. ואולם שרי הליכוד הודיעו כי לא יצביעו בעד המינויים, ורובם טענו כי לא ראוי לאשר מינויים כאלה בסמוך לבחירות. בסופו של דבר הנושא לא הועלה להצבעה, ובתגובה הגישה עמותת "הצלחה" בקשה לביזיון בית המשפט.

בהחלטתם קבעו השופטים כי הדיון בממשלה אכן התמצה בפועל בשאלה האם ראוי לדון במינויים בתקופת בחירות. הם ציינו כי מלשכת ראש הממשלה נמסר שהניחו שהדיון כפי שהתקיים ממלא את הצו, ואם בית המשפט יחליט לחייב דיון יותר ספציפי - הממשלה תקיים את הצו. את קרמרמן ייצג לאורך כל ארבעת ההליכים עו"ד רם דקל.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", מסר כי יש להסתכל על התוצאה הסופית בסיפוק. "ההצבעה היום ותוצאותיה מסמלות את ניצחון הסבלנות, העיקשות וההקפדה על מינהל תקין - על שיקולים זרים, ניסיונות עיכוב ודחייה ורצון לזרוע חוסר סדר ובהירות בעבודת הרגולציה באחד מתחומי חיינו החשובים. כעת, משמונו ראשים קבועים לגופי רגולציית התקשורת, יש להתחיל בשיקום מקצועי שלהם ולפעול לתיקון הפגמים הרבים בשוק המפוקח".

שר התקשורת איתן גינזבורג מסר בתגובה: ״אני שמח לברך את מישל קרמרמן-דקל, שמונתה למנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ואת ניר שוויקי, שמונה ליו"ר המועצה לשידורי הכבלים ולשידורי הלוויין. אלה שני מינויים חשובים שבשל פוליטיקה לא עניינית לא הושלמו כבר זמן רב. צר לי שנדרשה התערבות של בג"ץ בשביל לגרום לממשלה לעשות את המובן מאליו: לעבוד בשביל האזרחים".