בזכות המכירות למ"ר: מי שילם יותר מ-14 מיליון שקל לסופרמרקט בכרמיאל?

מרכז מזון יהודה הוקם בכרמיאל כעסק משפחתי לפני יותר מ-30 שנה • בשנת 2020 הוא כבר גלגל 40 מיליון שקל • עכשיו הסניף עובר לידיים של פרשמרקט, שתנסה להזניק בו את המכירות למ"ר

סופרמרקט מרכז מזון יהודה בכרמיאל / צילום: בר - אל
סופרמרקט מרכז מזון יהודה בכרמיאל / צילום: בר - אל

כמה הייתם משלמים תמורת סניף של סופרמרקט בעיר הצפונית כרמיאל? מתברר שלא מעט. רשת פרשמרקט הבורסאית דיווחה השבוע כי רכשה את מרכז מזון יהודה, סופר המשתרע על 900 מ"ר, תמורת סכום של 14.2 מיליון שקל. הסכם הרכישה, דיווחה הרשת, כולל רכוש, מוניטין וזכות להתקשר בהסכם שכירות עם בעל הנכס. בנוסף, תרכוש פרשמרקט את המלאי של הסופר במחיר עלות.

מרכז מזון יהודה הוקם בכרמיאל ב-1987 כעסק משפחתי. באתר של הסניף, המשמש להזמנות אונליין, הוא מתואר כמשמש "גם לקניות שבועיות וגם כמכולת שכונתית; אנחנו סופר שכונתי במחירי דיסקאונט". בעמוד הפייסבוק של הסניף, שאחריו עוקבים כ-3,300 גולשים, מעודכנים מבצעים על בסיס יומי.

אז כיצד נקבע מחירו של סופרמרקט? מתברר שלמשוואה נכנסת שורה של פרמטרים: "יינות ביתן למשל חיפשו מישהו שייקח סניפים שלהם בלי תמורה רק בכפוף לתשלום שכר דירה וכיבוד החוזה - ולא היו קופצים. כך שאין כלל אצבע גורף בנושא. בנוסף, רכישה של סניף בכרמיאל לא מתאימה לכל רשת, שתמיד תחפש גם להביא את הדי.אן.איי שלה לעסקה", אומר גורם בענף.

 
  

הוא גם מפרט חלק מרשימת השיקולים שמובאת בחשבון ברכישה של סניף: "זה מתחיל במיקום - האם באזור תעשייה או במרכז העיר. דין סניף בתל אביב שונה מסניף בדימונה. עוד בודקים את ותק העסק והמוניטין שצבר, את מצב הציוד, תמהיל המוצרים והיקף המלאי, מי הלקוחות שרוכשים בסניף - האם מדובר למשל בקהל חרדי יותר - וכמובן, מעל לכל, מתייחסים להיקף המכירות למ"ר".

 

הקורונה העלתה מחירים

על פי הנתונים שסיפקה החברה, רשם מרכז מזון יהודה מכירות של 40 מיליון שקל ב-2020, קרי מכירות שנתיות של כ-45 אלף שקל למ"ר. על פי נתוני 2020 של פרשמרקט, רשת שסניפיה כוללים תמהיל של מותגים (מחסני להב, סופרדוש ועוד) נתוני המכירות למ"ר היו טובים יותר, ועמדו על כ-50 אלף שקל למ"ר לממוצע.

עם זאת, ברשת שופרסל , בעלת מספר סניפים גבוה בכמעט פי עשרה משל פרשמרקט, עמדו המכירות למ"ר אשתקד על פחות מ-30 אלף שקל בממוצע. בסניפי רשת רמי לוי  המכירות למ"ר היו גבוהות יותר, ועמדו על 63 אלף שקל בממוצע.

אותו גורם אומר גם, כי "הקורונה העלתה את מחירי הסניפים, להערכתי ב-3%-4%, אחרי שהענף לא רק שלא נפגע אלא הוכיח את יציבותו". מנגד, אייל רביד, המנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי , סבור שלמרות הגידול בהכנסות בשנת הקורונה, מחירי הסניפים העומדים למכירה לא השתנו.