יגיע לשווי של חצי מיליון דולר? בכירי עולם ההשקעות עם 10 תחזיות לוהטות לעתיד הביטקוין

מנכ"ל גולדמן זקס צופה התפתחות גדולה ברגולציה על מטבעות הקריפטו, ריי דליו מעדיף ביטקוין על פני אג"ח וקאת'י ווד משוכנעת ששווי המטבע יאמיר ל-500 אלף דולר • 10 בכירים מעולם ההשקעות צופים מהו עתיד הביטקוין?

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

מטבע הביטקוין הגיע לשיא שלו באמצע אפריל האחרון, כשכמעט ונגע ב-65 אלף דולר ליחידה. מאז הוא איבד עשרות אחוזים משוויו וכעת המטבע נסחר מתחת ל-37 אלף דולר, אך רבים בעולם הפיננסים ושוק ההון משוכנעים שזוהי רק ההתחלה.

האם הרגולציה הבלתי נמנעת תרחיק את המשקיעים, לאיזה גובה עשוי המטבע להגיע והאם יש סיכוי שהוא יהפוך למטבע רשמי בעוד מדינות חוץ מאל סלבדור? ה"אינסיידר מאנקי" איגד את 10 התחזיות הגדולות ביותר למטבע הביטקוין בשנת 2021, וספוילר: אף אחת מהן לא של אלון מאסק.

1. קת'י ווד, מנכ"לית ארק השקעות

התחזית: הביטקוין יגיע לשווי של 500 אלף דולר

קת'י ווד, מנכ"לית קרן הגידור הניו-יורקית, השקיעה מאות מיליוני דולרים בשוק הקריפטו, ואף נזפה פומבית לאחרונה במייסד טסלה אילון מאסק, לאחר שנכנע תחת הלחץ והחליט שהחברה לא תקבל תשלום בביטקוין בעקבות האנרגיה הכרוכה בכרייתו - והביא למפולת בשוק כולו, והביטקוין איבד כמעט מחצית משוויו.

בחודש שעבר התראיינה ווד בבלומברג TV וציינה שלמרות נפילת השווי האחרונה - הביטקוין עוד יעלה לשווי של 500 אלף דולר ליחידה. היא ציינה שהשימוש באנרגיה סולרית לצורך כריית המטבעות גובר דרמטית, כך שגם מאסק יוכל לעשות בקרוב קאמבק לעולם הקריפטו.

2. בלג'י סריניווסן, משקיע אנג'ל ולשעבר סמנכ"ל בקוינבייס

התחזית: העונשים המקומיים ישפיעו על תחום הבלוקצ'יין בסין

יזם הקריפטו ומשקיע אנג'ל (אדם פרטי בעל הון עצמי שמשקיע בחברות), בלג'י סריניווסן (Balaji Srinivasan), לשעבר גם סמנכ"ל טכנולוגיה בקוינבייס, הוא בין תומכי הביטקוין היותר נלהבים בעולם הפיננסי, אך זהיר באותה מידה לגבי האיום של סיבוכים אפשריים נגד שוק הקריפטו, מכיוון שהוא מאתגר את בעלי הכוח המסורתיים.

התחזיות של סריניווסן כבר התממשו בחלקן, כשלדוגמה את הסיבוך מול השוק הסיני הוא צפה כבר לפני כחודשיים בראיון לתוכנית של טים פריס, וכן הזהיר מפני עונשים וקנסות מקומיים למי שיעסקו בעולם הבלוקצ'יין בסין. כחודשיים לאחר אותו ראיון הממשל הסיני אכן הטיל הגבלות על מוסדות וגופים במדינה בכל הנוגע לשימוש במטבעות קריפטו, וכריית המטבעות נאסרה.

3. פול טיודור ג'ונס, מנהל קרן הגידור טיודור השקעות

התחזית: ממשלות ריבוניות בסופו של דבר יאמצו גרסה משלהן למטבע קריפטו

פול טיודור ג'ונס, מנהל ההשקעות בקרן טיודור השקעות שהקים ומנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-20 מיליארד דולר, כינה בסוף 2020 את שוק הקריפטו "ספינת טילים משוגעת שמוכנה להמריא". את הביטקוין הוא כינה כ"סוס המהיר יותר" במרוץ הקריפטו, ואף ציין שמדובר בהימור בטוח כנגד האינפלציה.

ג'ונס אמר ליאהו פייננס שהוא צופה שמחיר הביטקוין יהיה גבוה משמעותית בעוד שני עשורים, וכי למרות השיאים שרשם במהלך השנה האחרונה - המחיר עדיין שגוי כשמסתכלים על האפשרויות שמציע המטבע. 

במכתב למשקיעים ממאי אשתקד הוא היה נלהב מאוד באשר לדיגיטציה של מטבעות וציין שבנקים וממשלות ברחבי העולם כבר עושות צעד לכיוון הזה. תחזיתו היא שממשלות ריבוניות בסופו של דבר ישמתמשו בגרסה משלהן לקריפטו.

פול טיודור ג'ונס, מנהל קרן הגידור טיודור השקעות / צילום: Reuters, Eduardo Munoz
 פול טיודור ג'ונס, מנהל קרן הגידור טיודור השקעות / צילום: Reuters, Eduardo Munoz

4. ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר

התחזית: ביטקוין הוא כלי חיסכון טוב יותר מאג"ח בזמן אינפלציה

ריי דליו, מייסד קרן ברידג'ווטר ולשעבר מנהל ההשקעות שלה, התבטא לאחרונה בנוגע לביטקוין במסגרת ראיון לאתר חדשות הקריפטו האמריקאי, קוינדסק. דליו אמר שהדולר האמריקאי על סף ירידת ערך חדה וכי סין מאיימת על תואר הדולר כמטבע המועדף בעולם. בסביבה כזו, הסביר דליו, הביטקוין יהיה כלי חיסכון טוב יותר ויספק גידור כנגד האינפלציה.

דליו גם חשף שהוא מחזיק במטבעות ביטקוין, ואמר שהוא מעדיף את הביטקוין על פני אגרות חוב בתור כלי חיסכון בתקופה הכלכלית הזו. לדבריו, הסיכון הכי גדול של המטבע הפופולרי הוא ההצלחה שהוא שאמור להשיג.

5. אנתוני סקרמוצ'י, שותף מנהל בסקייברידג' קפיטל

התחזית: הביטקוין הוא טורף על בשוק הטבעות הדיגיטליים, למרות התחרות

אנתוני סקרמוצ'י, שידוע בתור "המוץ'" ומנהל את חברת ההשקעות הבינ"ל סקייברידג' קפיטל וכיהן כיועץ לנשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ, מתבטא באופן שורי כלפי הביטקוין למרות הירידות האחרונות והספקולציות שנוגעות לעתיד הקריפטו על רקע הפעולות השלטוניות שנעשות סביבו בעולם.

בחודש שעבר סקרמוצ'י אמר במסגרת ראיון שהביטקוין הוא עדיין המטבע שכדאי להחזיק בו, גם אם הוא נאבק קלות בזמן שהמטבעות סביבו דהרו קדימה. סקרמוצ'י הזכיר את ההתנגדות של לקוחותיו להשקיע בקריפטו לפני מספר שנים, ואמר שהביטקוין הוא מטבע הקריפטו היחיד שהצליח להגיע למהירות מילוט (המהירות שגוף נדרש להגיע אליה כדי להימלט מכוח הכבידה של גרם שמיימי).

לדברי סקרמוצ'י, הנפילה בערך המטבע היא הזדמנות טובה, והוא האיץ במשקיעים לא לפספס אותה - ואמר ללקוחותיו להחזיק בכמות ביטקוין קטנה כדי לגרום להם להעריך את הערך שלו. עוד הוסיף שלמרות הצמיחה העקבית של מטבעות הקריפטו האחרים, הביטקוין הצליח לשמר את מקומו וחשיבותו בקרבם. 

אנתוני סקרמוצ'י, שותף מנהל בסקייברידג' קפיטל / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
 אנתוני סקרמוצ'י, שותף מנהל בסקייברידג' קפיטל / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

6. סטנלי דרוקנמילר, נשיא קרן דוקסן קפיטל לשעבר 

התחזית: קשה מאוד לבטל את הביטקוין כ"חנות הערך" האולטימטיבית

המיליארד סטנלי דרוקנמילר, לשעבר נשיא קרן הגידור דוקסן (Duquesne Capital), הוא משקיע מסורתי שעשה את שמו בתעשייה כשעבד לצד ג'ורג' סורוס, שלאו דווקא התבטא בקול לטובת הביטקוין בתקופה האחרונה. יחד עם זאת, היחס שלו אל המטבע השתנה מאז שלפני כמה שנים כינה אותו "פיתרון שמחפש בעיה". בסוף מאי האחרון, במסגרת ראיון ל-The Hustle, הוא דיבר בגילוי לב על השינוי ביחס שלו אל הביטקוין, ואף הודה שהרגיש "כמו אידיוט" על כך שלא קנה ביטקוין לפני העלייה הגדולה.

באשר לנפילות האחרונות של הביטקוין והמחשבות בשוק שאולי מטבעות כמו האת'ריום בסוף יקחו את מקומו בטבלת הקריפטו, דרוקנמילר הסביר שזה מאוד לא סביר, ושיהיה קשה עד מאוד לבטל את מעמד הביטקוין כמעין חנות ערך אולטימטיבית לעומת שאר המטבעות, שכן הוא ותיק יותר, הפך לנרחב, ויש לו מלאי סופי - שברגע שייגמר יביא באופן טבעי לזינוק בערך המטבע.

7. מייקל נובוגרץ, מנכ"ל קרן ההשקעות גלקסי

התחזית: נפילת הביטקוין היא הזדמנות מעולה לקנות

מייקל נובוגרץ, מנכ"ל Galaxy Investment Partners ולשעבר שותף בקרן ההשקעות פורטרס, הוא חלק מקבוצה קטנה של מנהלי קרנות גידור שדוחפים את לקוחותיהם לעבר השקעה בשוק הקריפטו, תוך ביטול החששות סביב התנודתיות של השוק והרגולציה שלו שלדבריו יתגמדו אל מול הפוטנציאל המטורף.

בראיון שהתקיים במאי ב-CNBC, נובוגרץ שוב התבטא בחיוביות בקשר לביטקוין וציין שנפילת הערך שלו דווקא מהווה הזדמנות רכישה מעולה למשקיעים, וכן מבחן לביטחון של המשקיע כי "השווקים לא אמורים להיות קלים, ואם הם היו קלים כולם היו עשירים כמו שהם רוצים". עוד הזכיר שעל אף הנפילות - הביטקוין עדיין עלה ב-50% בהשוואה לשנה אחורה.

8. צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר בברקשייר הת'וויי

התחזית: הצלחה בביטקוין מנוגדת להתפתחות הציוויליזציה

המיליארדר צ'ארלי מאנגר, מנהל השקעות ושותפו של וורן באפט לניהול חברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי, ומשמש כסגן יו"ר החברה, הוא לא מבין מעריצי הביטקוין בעולם. בראיון מוקדם יותר השנה הוא נשאל על הנסיקה של הביטקוין והאם הוא ובאפט עשו טעות כשבחרו לא לקפוץ על עגלת הקריפטו.

בתשובה לשאלה, מאנגר לא החזיק בפנים את התחושות שלו ואמר שהוא מחשיב את הצלחת הביטקוין ל"דוחה" וכפגיעה בציוויליזציה. עוד אמר שהוא היה סקפטי לגבי מוצרים פיננסיים כמו הביטקוין, על כל שאפשר "להרוויח כסף מהאוויר".

צ'ארלי מאנגר, סגן יו
 צ'ארלי מאנגר, סגן יו

9. ג'ק דורסי, מייסד טוויטר ומנכ"ל סקוור

התחזית: הביטקיון מגן מפני פיחות המטבע

ג'ק דורסי, שבעיקר ידוע כמייסד ומנכ"ל טוויטר, מכהן כמנכ"ל חברת התשלומים הדיגיטליים סקוור (Square), שמנהלת נכסי קריפטו בהיקף של 400 מיליון דולר. דורסי, מעריץ מושבע של המטבעות הדיגיטליים, ציין בכנס במיאמי לאחרונה שביטקוין הוא "הדבר הכי חשוב שהוא עבד עליו במשך חייו", ואמר שיש למטבע פוטנציאל ליצור תשתית פיננסית חדשה שמכילה ותומכת יותר בקהילות מוחלשות. דורסי אף הקים יחד עם המוזיקאי והיזם שון קרטר (ג'יי זי) קרן של מיליוני דולרים לפיתוח הביטקוין באפריקה ובהודו. 

להערכת דורסי, "אף אדם או מוסד יכול לעצור את עליית הביטקוין", ולדבריו המטבע אף הופך במהירות לאמצעי גידור כנגד פיחות מטבעות ברחבי העולם.

10. דיוויד סולומון, מנכ"ל גולדמן זאקס

התחזית: התפתחות גדולה בתחום הרגולציה על הביטקוין

בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שדיוויד סולומון עומד בראשו, השיק השנה מחדש את מחלקת המסחר בקריפטו והחל להציע ללקוחותיו חשיפה גם למטבעות דיגיטליים. באפריל האחרון סולומון אמר בראיון ל-CNBC שחלה התפתחות גדולה בעולם הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים, בעיקר בכל הנוגע לרגולציה סביב מוסדות פיננסיים שעוסקים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

כשנשאל אם הבנק פועל באופן יזום לשנות את החוקים בנושא זה, סולומון השיב שהמרחב הזה עדיין מתפתח ושקבוצת גולדמן זאקס מנסה להגיב בהתאם למען לקוחותיה. יחד עם זאת הוא חזר והדגיש שעדיין יש לבנק מגבלות משמעותיות סביב העקרונות הנוגעים לביטקוין וקריפטו.