אמזון AWS תפתח את הדאטה סנטר האזורי בישראל ב-2023

אמזון, שזכתה לאחרונה לצד גוגל במכרז המחשוב הממשלתי-צה"לי נימבוס, הודיעה רשמית על הקמת דאטה סנטר אזורי בישראל שישרת את כלל המשק הישראלי במחצית הראשונה של 2023 • אלא שדווקא החברות שהפסידו במכרז ישיקו את העננים שלהן בישראל מוקדם יותר

חדר שרתים למחשוב ענן / אילוסטרציה: Shutterstock, Gorodenkoff
חדר שרתים למחשוב ענן / אילוסטרציה: Shutterstock, Gorodenkoff

ענקית הענן אמזון AWS הודיעה היום (ו') כי תפתח את הדאטה האזורי שלה בישראל במחצית הראשונה של 2023. החברה זכתה לאחרונה במכרז המחשוב הממשלתי "נימבוס" לצד גוגל קלאוד. שתי החברות נבחרו על ידי משרד האוצר בתהליך שלווה על ידי רשות התקשוב הממשלתי לשמש ספקיות הענן של ממשלת ישראל וצה"ל למשך שבע השנים הקרובות במכרז שהיקפו בתקופה זו מוערך ב-4 מיליארד שקל.

לאחר הפסדן במכרז, חברת מיקרוסופט, עם הענן שלה "אזו'ר", ואורקל, הגישו לבית המשפט עתירות מנהליות במטרה להשאיר פתח עתידי לערעור על תוצאות המכרז, אך יודגש שלא מתנהל הליך ישיר במטרה לקעקע את תוצאותיו. שני החברות המשיכו עם זאת לפעול, לפחות במישור התקשורתי ולהדגיש את העובדה שהן ממשיכות במאמציהן להקים את הדאטה סנטרים בישראל.

כך הודיעה אורקל כי תפתח את הענן שלה המוקם באזור ירושלים כבר בקיץ הנוכחי. מיקרוסופט שהודיעה בתחילת 2020 כי תתפתח את הדאטה סנטר במהלך 2021, הודיעה בהמשך כי הוא ייפתח רק במחצית הראשונה של 2022. גוגל שהכריזה אף היא רשמית על הקמת הענן האזורי, לא נקבה כלל במועד ההפעלה הצפוי.

הענן האזורי של אמזון, כמו העננים האחרים, אינו מיועד לשימוש הממשלה בלבד, אלא לכלל המשק הישראלי. בהודעה שפרסמה החברה היום, נאמר כי הענן של אמזון "יאפשר ליותר מפתחים, סטארט-אפים, וארגוני אנטרפרייז כמו גם לממשלה, למוסדות חינוך ולעמותות להפעיל ולהריץ את היישומים שלהם ולשרת את משתמשי הקצה מחוות שרתים הממוקמים בישראל. נימבוס יספק שירותי ענן למשרדי ממשלת ישראל, לרבות רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות וארגוני המגזר הציבורי במטרה לסייע להאיץ את הטרנספורמציה דיגיטלית. מהלך זה יניע חדשנות וינגיש שירותים דיגיטליים חדשים לאזרחי ישראל".

דאטה סנטרים באזור בית שמש, שוהם ועמק חפר

באוגוסט 2020 דווח כי אמזון מקדמת הקמת דאטה סנטרים בשלושה מקומות בישראל, כל אחד בהספק של 16 מגה וואט. באמזון החלו לקדם מהלך ביחד עם חברת עזריאלי וחברת קומפס האמריקאית. המתחמים בהם היו אמורים על פי הדיווח להקים את הדאטה סנטרים הם באזור בית שמש, באזור שוהם ובעמק חפר. היקף עסקאות הנדל"ן הוערך בכ-300-400 מיליון שקל והמהלך כולו הוערך בכמיליארד שקל".

החשב הכללי של ממשלת ישראל, יהלי רוטנברג מסר: "אנו מברכים את אמזון ווב סרוויס AWS על הצעתם הזוכה במכרז הראשון של פרויקט נימבוס, פרויקט דגל רב-שנתי בהובלת מינהל הרכש של ממשלת ישראל, לספק מסגרת כוללנית לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל".

לדברי פיטר דסנטיס, סגן נשיא בכיר לתשתיות עולמיות ב- AWS, "הענן האזורי (ריג'ן AWS) ישראל (תל אביב) החדש יעצים יותר מוסדות ציבוריים ופרטיים, חברות סטארט-אפ חדשניות וחברות בינלאומיות, לספק יישומים שפותחו ייעודית לענן, אשר יסייעו להמריץ פיתוח כלכלי ברחבי המדינה.

הענן האזורי מצטרף לרשימת AWS Regions ברחבי אירופה והמזרח התיכון, הכוללות תשתיות קיימות בבחריין, אירלנד, איטליה, צרפת, גרמניה, שוודיה ואנגליה, וכן תשתיות הנמצאות בפיתוח בספרד, שוייץ ואיחוד האמירויות הערביות".

עוד אמר דסנטיס כי "הענן האזורי החדש הוא המשך להשקעתנו על מנת לתמוך בחברות אנטרפרייז מכל הסוגים, לסייע לחברות סטארט-אפ לגדול, לאפשר פיתוח מיומנויות טכניות ולייצר אוריינות ענן (cloud literacy). טכנולוגיית ענן נמצאת בלב תוכנית הטרנספורציה הדיגיטלית של ממשלת ישראל, וגישתה מדגישה את חשיבות התווית מסלול ברור לאימוץ ענן ולהובלה באמצעות מתן דוגמה, על מנת להמציא מחדש את השירותים לאזרח".

ספקית הענן המובילה בעולם

אמזון, שנחשבת ספקית הענן המובילה בעולם, פירטה בהודעה כיצד בנויה רשת הדאטה סנטרים העולמית שלה, ואת היתרונות שהם מעניקים למשתמשיהם: "העננים האזוריים (Regions) של AWS מורכבים מ-'אזורי זמינות' (Availability Zones), הממקמים תשתיות במיקומים גיאוגרפים נפרדים ושונים, המרוחקים דיים כדי להפחית באופן משמעותי את הסיכון בו אירוע אחד ישפיע על ההמשכיות העסקית של הלקוחות, אך קרובים דיים כדי לספק זמני תגובה נמוכים ליישומים בעלי זמינות גבוהה הממנפים מספר 'אזורי זמינות'. ברחבי העולם יש ל- AWS 81 'אזורי זמינות' ב- 25 אזורים גיאוגרפיים והיא מתכננת להשיק 21 'אזורי זמינות' (Availability Zones) ושבעה ריג׳נים (AWS Regions ) נוספים באוסטרליה, הודו, אינדוניזיה, ישראל, ספרד, שוויץ ואיחוד האמירויות הערביות.

עוד נאמר, כי "לכל 'אזור זמינות' (Availability Zone) יש מקורות חשמל, מערכות קירור ומערכות אבטחה פיזית עצמאיים, והוא מחובר באמצעות רשתות יתירות בעלות זמני השהיה נמוכים במיוחד (ultra-low-latency networks). לקוחות AWS המתמקדים בזמינות גבוהה (high availability) יכולים לתכנן את היישומים שלהם כך שיפעלו ב-'אזורי זמינות' מרובים ואף באזורים מרובים, כדי לעמוד ברמת זמינות גבוהה יותר.

"הוספת ריג'ן AWS ישראל (תל אביב) תאפשר ללקוחות מקומיים, לשמור את המידע שלהם בישראל על פי הנדרש. לארגונים המשתמשים בריג'ן זה תתאפשר גישה לטכנולוגיות מתקדמות מספק שירותי הענן המוביל בעולם, בעל מגוון השירותים הרחב והעמוק ביותר, כדי להניע חדשנות, לרבות ניתוח מידע, מחשוב, מסדי נתונים, (IoT) Internet of Things, למידת מכונה, שירותי mobile, אחסון ועוד", לשון ההודעה.

בדומה לחברות ענן אחרות, גם אמזון צירפה להודעה רשימה של הודעות מכמה מלקוחותיה הבולטים, בהם בנק לאומי, מגדל חברה לביטוח, חברת סייבר ארק (CyberArk), פייבר (Fiverr), מאנדיי, חשבשבת (Wizsoft), קבוצת רמי לוי המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי.

אמזון פירטה עוד מיהן חברות האינטגרציה (הטמעת מערכות בארגונים) המשתפות איתה פעולה תוך שהיא מפרטת את סוגי שיתוף הפעולה ביניהן: "ארגונים ישראלים החברים בתוכנית השותפים AWS Partner Network (APN) גם הם מקבלים בברכה את הידיעה על הענן האזורי המתוכנן.

רשת השותפים של AWS (APN) כוללת עשרות אלפי ספקי תוכנה עצמאיים (ISVs) וחברות אינטגרציה (SIs) ברחבי העולם. שותפי AWS בונים פתרונות ושירותים חדשניים על AWS, ורשת השותפים (APN) מסייעת במתן תמיכה עסקית, טכנית ושיווקית. חברות האינטגרציה, חברות הייעוץ וספקי התוכנה העצמאיים (ISVs) החברים ב-APN והפועלים בישראל מסייעים ללקוחות ארגוניים ולקוחות המגזר הציבורי לעבור ל- AWS ולפרוש יישומים קריטיים, ומספקים את מלוא המגוון של שירותי ניטור, אוטומציה וניהול לסביבות הלקוחות ב- AWS".

על פי ההודעה, רשימת השותפים של AWS בישראל כוללת בין השאר את: אולקלאוד, ביג פנדה, צ'קמרקס, קלאודבאזז, קלטורה, מטריקס, נייס, אורקה, סאפיינס, DoIT International, Automat-IT, Alcide, Bringg AppsFlyer, CloudBuzz, Comm-IT, Continuity Software, CloudRide, Guardicore, CloudZone, MidLink, Namogoo, Perimeter81, Quali, Radware, TeraSky, Trax Retail.

שיתוף הפעולה עם אולקלאוד, לדוגמה, פורסם כבר בדצמבר 2020 והוא כולל השקעה של כ-30 מיליון דולר בהעברת חברות במשק הישראלי לעננן שלה.

הקמת הענן האזורי של אמזון מצטרפת לפעילות קודמת בתחום, אותה פירטה אמזון בהודעתה: "הקמת אתרי מחשוב הקצה עבור Amazon CloudFront. שירות הענן Amazon CloudFront הוא רשת הפצת תוכן (CDN) מאובטחת ביותר וניתנת לתכנות, המאיצה הפצת נתונים, סרטונים, יישומים ו-APIs למשתמשים ברחבי העולם, עם זמני שיהוי נמוכים ומהירויות העברה גבוהות.

"בשנת 2020 AWS השיקה בישראל גם את Amazon Outposts ואת AWS Direct Connect. Amazon Outposts הוא שירות מנוהל במלואו המציע את אותה התשתית של AWS, שירותי AWS, APIs וכלים לכל דאטה סנטר, סביבת אירוח משותפת או מתקן באתר (און פרם) לחוויה היברידית עקבית. שירות AWS Direct Connect מאפשר ליצור בקלות חיבור רשת ייעודי מתשתית הלקוח לתשתית AWS. באמצעות AWS Direct Connect לקוחות יכולים ליצור קישוריות פרטית בין AWS לסביבת דאטה סנטר, משרד או סביבת אירוח משותפת, ובכך לסייע בהפחתת עלויות, הגדלת תפוקת רוחב הפס, ואספקת חוויית רשת עקבית יותר מאשר חיבורים מבוססי אינטרנט".

החברה פירטה גם מהן הפעילויות ההיקפיות שלה בתחום הענן בישראל וציינה גופים נוספים עימם היא משתפת פעולה: "כדי לסייע בצמיחת הדור הבא של ארגוני האנטרפרייז, AWS החלה לתמוך בסטארטאפים בישראל ב-2013 באמצעות תוכנית AWS Activate. התוכנית מספקת לסטארטאפים גישה אישית להדרכה ולייעוץ אחד-על-אחד עם מומחי AWS כמו גם להדרכות מקוונות, למעבדות להדרכה עצמית, תמיכה, מגוון שירותי צד שלישי ועדמאה אלף דולר בקרדיטים לשימוש בענן, כל זאת בחינם. בנוסף, AWS עובדת עם קרנות הון סיכון, מאיצים לסטארטאפים וחממות, המסייעים לסטארט-אפים לצמוח בענן. בישראל AWS עובדת עם ארגונים כמו: 8200 EISP ,F2 Venture Capital - thejunction, ו-TechStars, כמו גם עם קרנות כגון: Aleph, Pitango, TLV Partners ו-Viola Ventures, על מנת לתמוך בצמיחה המהירה של חברות הפורטפוליו שלהם".