הקרדיט להקמת הממשלה הוא של פוליטיקאי אחד. ולא קוראים לו נפתלי בנט

עוד לפני השגת היעד בישיבה על כיסא ראש הממשלה, בפועל, לפיד הוא זה שמנהל את הממשלה כבר עכשיו ובשנתיים הקרובות – יד ביד עם בנט • יו"ר ימינה קיבל ממשלה על מגש של כסף לעמוד בראשה, פשוט כי זו הדרך שלפיד יגיע בה בעצמו אל כיסא ראש הממשלה בעוד שנתיים

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

מי שיישא היום את נאום הצגת ממשלתו יהיה ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט. לפני כן הוא ינהל את ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה ובערב, אחרי ההצבעה במליאה הוא יהיה הראשון לנאום בישיבה החגיגית שתתכנס באולם ירושלים בכנסת. ובכל זאת, מי שיצר את הממשלה הזו וחתם על ההסכמים הקואליציוניים מול הסיעות הוא ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. יו"ר יש עתיד סלל לעצמו את הדרך לכיסא ראש הממשלה בעוד שנתיים, כשהדרך עוברת דרך כהונת בנט.

אולם עוד לפני השגת היעד בישיבה על כיסא ראש הממשלה, בפועל, לפיד הוא זה שמנהל את הממשלה כבר עכשיו ובשנתיים הקרובות - יד ביד עם בנט. דמיינו כיסא כפול במרכז שולחן הממשלה במשרד ראש הממשלה ועליו יושבים בנט ונתניהו. להבדיל מממשלת החלופים היוצאת שבה נתניהו ניהל בפועל את ענייני הממשלה ולגנץ הייתה יכולת לעכב או להוציא לפועל בתחומים השמורים לו, בממשלה הזו שתקום היום, בנט יידרש ללפיד בכל צעד.

לפיד הוא זה שניהל את המגעים מול כל המפלגות, גם אחרי מבצע שומר החומות כשנפתלי בנט הודיע שהוא כבר לא בתמונה. המפלגות חתומות מול יש עתיד ולא מול ראש הממשלה הראשון וכן רוב שרי הממשלה כפופים ללפיד, לעומת שרי ימינה ותקווה חדשה שכפופים לבנט. כך, על השאלה הפשוטה לכאורה של צירוף סיעה נוספת לקואליציה יידרש בנט להסכמת לפיד, שיידרש בעצמו להסכמת כל אחת ואחת מסיעות הקואליציה האחרות.

במערכות בחירות קודמות נתן לפיד את ההובלה לגנרלים מתוך הבנה שהציבור בישראל לא רואה בו מועמד לראשות ממשלה. גם בבחירות האלה כשרץ בראשות יש עתיד ללא גנרלים להתפאר בהם, בסקרים שנערכו על התאמה לראשות ממשלה - לפיד לא הצליח לקטוף את שני המקומות הראשונים. לכן באופן פרגמטי לפיד העניק במתנה את הממשלה שהרכיב לאחר - נפתלי בנט. יו"ר ימינה עם שישה מנדטים בלבד קיבל ממשלה על מגש של כסף לעמוד בראשה, פשוט כי זו הדרך שלפיד יגיע בה בעצמו אל כיסא ראש הממשלה בעוד שנתיים.

הערבויות להישרדותה של הממשלה עד למועד החילופים באוגוסט 2023 בינתיים נשענים על שינוי חוק יסוד הממשלה כך שמי שמכהן בממשלה הנוכחית לא יוכל לכהן כראש ממשלה או שר בממשלה אחרת בכנסת הנוכחית. עוגן נוסף הוא בשינוי החוק כך שאם שניים מחברי כנסת בעלי זיקה לבנט יצביעו בעד התפזרות הכנסת - מי שייכנס לתפקיד ראש ממשלת מעבר יהיה יאיר לפיד. שני אלה אמורים להספיק עבור הבטחת כהונתו של לפיד בעוד שנתיים כראש ממשלה. בשנתיים הקרובות הוא ייאלץ "להסתפק" בלמשוך בחוטים של ראש הממשלה בנט בממשלה שהקים עבורו.