פמי פרימיום תוחלף? מערך בדיקות חדש יוקם בנתב"ג בתוך 3 חודשים

משרד ראש הממשלה מקדם מכרז לבחירת ספקית שתקים מערך בדיקות לנוחתים בנתב"ג • ההערכות הן שתוך 2-3 חודשים יוקם מערך בדיקות חדש • החברות הניגשות למכרז יוכלו לשנות את המחיר שקבע משרד הבריאות לבדיקות

מתחם בדיקות הקורונה של פמי פרימיום בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מתחם בדיקות הקורונה של פמי פרימיום בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בדרך להחלפת פמי פרימיום במערך הבדיקות בנתב"ג: משרד ראש הממשלה מקדם מכרז לבחירת ספקית שתקים מערך בדיקות לנוחתים בנתב"ג. במסגרת החלטה זה יוטל על משרד הבריאות לקדם את פרסומו של המכרז בהתאם ובהקדם. ההערכות הן שתוך 2-3 חודשים יוקם מערך בדיקות חדש.

מדובר במערך הבדיקות לנוחתים שיוקם במיקום אחר מהמקום שבו שוהה מערך הדיגום כיום (בצדו השני של אולם היוצאים בנתב"ג על ידי אוהל חיצוני). מי שמפעילה כיום את מערך הבדיקות היא חברת פמי פרימיום שמשרד הבריאות בחר בה אחרי הליך תיחור מול שלוש ספקיות של המשרד.

פמי מבצעת את הדיגום בלבד והבדיקות עצמן נבדקות בשלוש מעבדות חיצוניות: חברת אילקס מדיקל  שיושבת באיירפורט סיטי, חברת AID שממוקמת בירושלים וחברת אלקטרה שהמעבדה שלה ממוקמת בישוב עומר שבדרום. החלוקה מתבצעת באופן שווה בין שלוש המעבדות.

אליקס מדיקל אף הוציאה השבוע הודעת בורסה כי החלה לבצע בדיקות קורונה לנוסעים הנוחתים (כשליש מהבדיקות שמבצעים הנוחתים) כשהיא ציינה כי היא מעריכה כי ככל שתנועת הנוסעים תגדל, עם תחילת חופשות הקיץ, תהיה לכך השפעה ישירה על הכנסותיה.

על פי החלטת משרד הבריאות, כל הנוחתים מחויבים להציג ממצאי בדיקת PCR שנעשתה 72 שעות לפי ההמראה לישראל ולבצע בדיקה נוספת לאחר הנחיתה. מאז אמצע חודש יוני עלות הבדיקה מושתת על הצרכנים והיא עומדת על 100 שקל (ו-80 שקל בהזמנה מראש). בימים הראשונים לאחר כניסת פמי למערך, עם החלפת הספקית הקודמת אומגה, הוקמו 30 עמדות בלבד שיצרו כאוס של המתנות ותורים ואף הובילו לשחרור נוחתים ללא בדיקה.

כיום ניצבות במקום 70 עמדות שמספרן יכול לצמוח ל-95 עמדות על פי תנועת הנוסעים והמערך פועל ללא תורים. אתמול (א'), למשל, חלפו בנתב"ג כ-30 אלף נוסעים, מתוכם כ-14 אלף נחתו בישראל.

נקודת המוצא בקיומו של מכרז (נוסף) היא שתנועת הנוסעים תגדל וכי יש צורך במערך קבוע ויציב שיוכל להכיל את הנוסעים בהמתנה מירבית של עד רבע שעה לבדיקה, מתוך השקפה כי הדרישה לבדיקות קורונה לאחר הנחיתה תישאר לטווח רחוק. בשלב זה לא מוגדרת במסגרת המכרז גם ביצוע של בדיקה סרולוגית לנוחתים בנתב"ג, דרישה אשר קיימת עבור תיירים ועבור נוסעים שהתחסנו במדינה אחרת. מטרת הבדיקה היא לאתר את רמת הנוגדנים בדם, וכיום היא נעשית בבתי חולים באופן פרטי על ידי הנוסעים.

מחיר הבדיקות עשוי להשתנות

הניגשות למכרז יוכלו גם לשנות את המחיר שקבע משרד הבריאות לבדיקות (100/80 שקל) - על פי תנאי המכרז הן יקבלו רשת ביטחון מהמדינה בהיקף של עד 26.8 מיליון שקל אם תשלומי הנוסעים לא יכסו את הקמת המערך ואת העלויות השוטפות. בהצעת המחליטים להוצאת מכרז להקמת מתחם הבדיקות כאמור, נקבע כי כדי לזרז את התהליך יוקצו למשרד הבריאות שמונה תקנים זמניים לצורך תפעול המכרז וניהול הקשר עם הספקים.

הזוכה במכרז יהיה אחראי להקמת המתחם, לתפעולו ולפיקוח. לא מן הנמנע שתוקם מעבדה שבה יבוצעו הבדיקות בשטח נתב"ג (כפי שהפעילה אומגה, הספקית שהוחלפה על ידי פמי פרימיום). המכרז שטרם נוסח יכלול הגדרת זמן לקבלת תוצאות הבדיקות - מהר ככל הניתן. עוד מצוין בהחלטת המחליטים כי תיבחן אפשרות שהקמת המתחם תיעשה על ידי גורם ממשלתי, "ככל שהדבר יהיה יעיל יותר".

מתווה המכרז יכלול התייחסות למיקום המתחם, לתקצוב, תפעול ותקינה כשהוא יתמרץ את המציעים להתחייב על מחיר בדיקה נמוך ככל האפשר שייגבה מהנוסעים. מכאן כאמור שלא מן הנמנע שהמחיר שקבע משרד הבריאות, יופחת.

את לוח הזמנים להשלמת ההליך המכרזי מעריכים ב"חודשים ספורים". עד אז ימשיכו הנוסעים להידגם בנתב"ג באמצעות הספק הנוכחי, שיוכל להגדיל את מספר העמדות על פי תנועת הנוסעים.

בתוך כך, בשטחי נתב"ג מוצעות גם בדיקות לנוסעים שממריאים, אותן כיום מבצעת חברת אומגה. את בדיקות אלה מבצעים הנוסעים על פי דרישת המדינה שאליה הם ממריאים והן מוצעות גם במעבדות פרטיות ובבתי חולים. המחיר שהם משלמים בנתב"ג עומד על 45 שקל לבדיקה רגילה ועל 135 שקל לבדיקה מהירה. חברת פנגיה אמורה להחליף את חברת אומגה לאחר שבית המשפט החליט לפסול את זכייתה של אומגה במכרז שהפעילה באוגוסט 2020 רשות שדות התעופה, עם החלפת הספקיות, המחיר שמוצע כיום צפוי להתייקר.

בזירה הזו מתנהל קרב משפטי של פנגיה שטוענת נגד משרד הבריאות שהפקיע ממנה את מערך הבדיקות לנוחתים, אשר לטענתה נכלל במכרז של רש"ת, ושל מתמודדת אחרת במכרז, חברת AID שבכוונתה לערער על החלטת בית המשפט שלא לפסול את המכרז כולו. החברה טוענת כי תנאי המכרז שנעשה לפני כשנה, לרבות התמחור והכלים הטכנולוגים אינם רלוונטיים ועל כן יש לקבוע מכרז חדש.