אריאל הלפרין על השקעת הענק של קרן טנא: "קבוצת חיפה - מותג מוביל בעולם הדשנים המיוחדים"

הקרן צפויה להשלים השקעה של כ-200 מיליון דולר תמורת כ-30% ממניות קבוצת חיפה וזכויות השליטה ביצרנית הדשנים

קבוצת חיפה / צילום: פאול אורלייב
קבוצת חיפה / צילום: פאול אורלייב

מול המימושים שביצעה ומקדמת קרן טנא, עסקת השקעה משמעותית שלה, שככל הידוע צפויה להיסגר בשבוע הבא, היא של כ-200 מיליון דולר בחברת חיפה כימיקלים ("קבוצת חיפה"), יחד עם כמה משקיעים נוספים, בהם לאומי פרטנרס, פועלים שוקי הון, קרן הפנסיה עמיתים וכמה גופים קיבוציים.

ככל הידוע, כשליש מסכום ההשקעה יוזרם לתוך החברה, במטרה לתמוך בתוכנית הקמת האתר התפעולי של חיפה כימיקלים במישור רותם שבנגב, שההשקעה בו מוערכת בכ-400 מיליון דולר, והיתרה תשולם לבעליה הנוכחיים של החברה - האחים אדי וג'ולס טראמפ.

את ההשקעה בקבוצת חיפה מבצעת טנא דרך הקרן הרביעית שלה, שסגרה בשנת 2017 גיוס של כ-420 מיליון דולר, הגדול בתולדותיה של טנא, והיא מתוכננת להתבצע באמצעות שותפות ייעודית (SPV) בניהולה של טנא.

במסגרת העסקה יקבלו טנא ושותפיה כ-30% ממניות קבוצת חיפה, וכן את זכויות השליטה במועצת המנהלים של החברה, כשאריאל הלפרין, המוביל את הקרן, צפוי לכהן כיו"ר החברה, בעוד משפחת טראמפ תישאר עם ייצוג בדירקטוריון ועם יתרת המניות, כך שתוכל ליהנות מאפסייד בחברה.

המצבת צפויה לגדול

קבוצת חיפה עוסקת בייצור דשנים לחקלאות וכימיקלים לתעשייה. ככל הידוע החברה מייצאת את מוצריה ליותר מ-100 מדינות, באמצעות 16 חברות בנות ברחבי העולם, והכנסותיה השנה עשויות להגיע לכ-550 מיליון דולר. קבוצת חיפה הוקמה בשנת 1966, וכיום היא נחשבת לשחקן בולט בתחום הדשנים המיוחדים.

החברה, המנוהלת על-ידי מוטי לוין, מעסיקה כ-700-800 עובדים, ועם השלמת הקמת האתר ומפעל החברה במישור רותם, המתוכננת בעוד כשלוש שנים, היא צפויה להעסיק עוד כמה מאות עובדים.

ככל הידוע, מלבד האתר החדש שיתרום להרחבת הפעילות, טנא ושותפיה להשקעה גם מזהים פוטנציאל בהרחבת תחומי פעילותה של קבוצת חיפה לתחומים סינרגטיים, דוגמת הזנת הצומח.

בשיחה עם גלובס אמר הלפרין כי "יש אתגר עצום בבניית היכולת התפעולית של קבוצת חיפה, תהליך שנמשך כבר כמה שנים ויימשך בשנים הקרובות. אנחנו נכנסים להשקעה הזו בין היתר משום שאנחנו חושבים שקבוצת חיפה היא כבר היום מותג מוביל בעולם הדשנים המיוחדים, שחלק גדול מהם מופנה לגידולי חממות, גידולים הידרופוניים, פירות וכו'. מעבר לכך, לקבוצת חיפה יש את היכולת להפוך להיות מובילה עולמית גם בתחומים נוספים של הזנת הצומח".

"הסתכלות רחבה"

השקעתה של טנא בחברה, לדבריו, נעשית כחלק מהסתכלות נרחבת והשקעות מגוונות שביצעה הקרן עד כה בעולם החקלאות והאגרו-טק. לאורך שנות פעילותה הייתה טנא שותפה בין היתר בחברות שנמכרו - נטפים, מובילה עולמית בתחום הטפטפות, ובחברת אס.סי.אר (SCR) המפתחת מערכות לניהול רפתות.

כיום מחזיקה טנא גם את חברת גדות אגרו, הפועלת בתחום של מכירת והפצת זרעים וחומרי הדברה (הגנת הצומח) לחקלאים ובאחרונה רכשה חברה אמריקאית בשם אהרן (AHERN) העוסקת בהפצת זרעי ירקות במקסיקו ובארה"ב.