שטייניץ משאיר את ענף האנרגיה במצב טוב משקיבל אותו

כהונתו של שטייניץ הייתה רצופה בביקורת, אך בסיום תפקידו הוא משאיר את משק האנרגיה יעיל, בטוח וזול מזה שקיבל לידיו

יובל שטייניץ / צילום: יוסי זמיר
יובל שטייניץ / צילום: יוסי זמיר

ב-2015 החליף ד"ר יובל שטייניץ את סילבן שלום בתפקיד שר האנרגיה. שלום שנא את המשרד והאשים את נתניהו ש'עבד' עליו כששכנע אותו לקבל אותו, ואפשר להבין אותו. שר האנרגיה אחראי על ענף מזהם שנשלט על-ידי טייקונים וועדים, והיכולת למנות מקורבים מוגבלת. "על כל מהלך שתעשה תחטוף אש. כדי לעבור את התפקיד בשלום - פשוט אל תעשה כלום", הוזהר ע"י אנשי שלום.

שטייניץ נפרד ממשרד האנרגיה, מגיב לביקורת ומבטיח: "הכסף מהגז יגיע"

שטייניץ לא הקשיב ושילם את המחיר. כשקידם את מתווה הגז הוא הואשם בכניעה לטייקונים: למה לא פתחת את ההסכם עם תמר? טענו כלפיו. למה לא הוצאת את מאגר לוויתן מידי היזמים? כשקידם רפורמה בחברת חשמל האשימו אותו בכניעה לוועדים: למה הסכמת לשלם לעובדים תוספות פנסיה במיליארדים? כשאישר יעד של 30% אנרגיות מתחדשות עד 2030 האשימו אותו ברפיסות, שמרנות וחוסר חזון. למה רק 30%? למה לא 40%, 50% או אפילו 100%? הקואליציה הסביבתית הצדיקה את העצה שנתנו מקורבי שלום. נזכיר כי שרי התחבורה והכלכלה  (עד לממשלה הנוכחית) לא חלמו לקבוע יעדים להפחתת פליטות למפעלי התעשייה או לכלי הרכב - ואליהם איש לא בא בטענות.

אפשר לדבר עוד על הרקורד הסביבתי של שטייניץ אבל בסוף הוא היה שר האנרגיה. האם משק האנרגיה כיום יעיל וזול מזה של 2015?

כששטייניץ נכנס לתפקיד ישראל הייתה מחוברת למאגר גז אחד, "תמר" שגבה מחברת החשמל מחיר מופקע של 5.8 דולר ליחידת חום. תעריף החשמל הביתי עמד על 46.80 אגורות לקוט"ש. היום ישראל מחוברת לשני מאגרים, בדרך למאגר שלישי. מחיר הגז הממוצע ב-2020 היה 4.8 דולר ליחידת חום (מדובר במחירי הגז ב"פי הבאר". המחיר האפקטיבי הממוצע של הגז עמד על כ-5.3 דולר), ותעריף החשמל הביתי ב-2020 עמד על 43.3 אגורות לקוט"ש. שיעור ייצור החשמל מאנרגיה סולארית גדל בחמש השנים האחרונות מ-2% ל-6%. ב-2015 השוק הפרטי ייצר 23% מהחשמל בישראל, ואילו בשנה שעברה הנתון עלה ל-39%. ועוד לא הזכרנו קיטון משמעותי במצבת העובדים של חברת חשמל.

אפשר להמשיך להתווכח על מה ששטייניץ עשה או לא, עשה אבל בשורה התחתונה הוא משאיר למחליפתו משק אנרגיה במצב טוב משקיבל, לפחות בפרמטרים שבדקנו. על כמה שרים אחרים בממשלה היוצאת אפשר לומר אותו דבר?