לאחר קריסת המניה ופרישת הבכירים, גם מנכ”ל אקסיליון אורן דרור מתפטר

המנכ"ל אורן דרור, אחד מבעלי המניות הגדולים בחברה, הודיע לדירקטוריון על סיום תפקידו • המניה זינקה בעקבות ההודעה, אך עדיין מציגה צניחה של מעל 80% מתחילת השנה

התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה
התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה

נוכח הסנטימנט השלילי סביב חברת הטכנולוגיה אקסיליון, עם רצף של דיווחים שליליים אודות עסקיה, התפטרות בכירים וקריסת המניה בעשרות אחוזים תוך ימים ספורים, החליט מנכ"ל החברה ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, אורן דרור, להתפטר מתפקידו.
לפי הודעת אקסיליון, דרור הודיע על סיום כהונתו באופן מיידי, ובהתאם להסכם מולו הוא זכאי ל-6 חודשי הודעה מוקדמת "במהלכם יספק שירותי ייעוץ בתיאום עם החברה". דרור צפוי גם לעזוב את הדירקטוריון.

עלות העסקתו של דרור באקסיליון בשנת 2020 הגיעה ל-13.5 מיליון שקל - עיקר הסכום (12.7 מיליון שקל) תגמול מנייתי והיתרה דמי ניהול (840 אלף שקל).

דירקטוריון אקסיליון מינה ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש, ובינתיים מינה את דני בכר, סמנכ"ל פיתוח בחברה, לממלא מקום זמני.

ההייפ התחלף לרצף שלילי

אקסיליון, שהגיעה לבורסה לקראת סוף שנת 2020 באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, הייתה אחת ממניות הטכנולוגיה הפופולריות במסחר בת"א מוקדם יותר השנה. זינוק אדיר של מאות אחוזים תוך זמן קצר שלח אותה לשווי שיא של 1.3 מיליארד שקל, והוביל את מנייתה להיכלל בחלק ממדדי הדגל של הבורסה (ת"א 90), כל זאת כשהיקפי פעילותה זעומים עם הכנסות שנתיות של כמה מיליוני שקלים בודדים.

על רקע נסיקת ערכה, בתחילת השנה התייחס דרור לשוויה המתנפח של אקסיליון ואמר לגלובס כי "שוק ההון הישראלי עדיין לא מבין שחלה מהפכה בתעשייה עם מעבר לבינה מלאכותית (AI). כל האנשים שעוסקים בתחום התוכנה יודעים שהוא הולך לכיוון הבינה המלאכותית. בארה"ב כבר הבינו את זה ואפשר לראות שוויים של מיליארדי דולרים שלפיהם נסחרות חברות התחום".

אלא שבאחרונה, כאמור, השתנה הסנטימנט והתגבר לרעה תוך זמן קצר, עם רצף בשורות שליליות שכללו עדכונים לגבי ביטול שני פיילוטים שתכננה החברה לבצע בצרפת ובארה"ב, עצירת מהלך רישום מניותיה בנאסד"ק, ולנוכח מצבה המתדרדר - התפטרות של חלק גדול מאנשי המפתח בחברה.

בין הדמויות שעזבו את אקסיליון על רקע מצבה נמנים הדירקטור דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, דני דניאל, סמנכ"ל בינה מלאכותית בחברה, וכן אילן וייצמן, המחזיק בשליטה באקסיליון לצידו של דרור ומשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות.

מינויים לדירקטוריון

מניית אקסיליון הגיבה לפרסומים לגבי סיום תפקידו של דרור בעליות חדות, אולם גם אחריהן היא מציגה צניחה של יותר מ-80% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של פחות מ-200 מיליון שקל.

פיטוריו של דרור מגיעים לאחר שמוקדם יותר השבוע עדכנה אקסיליון על הצטרפותו לדירקטוריון של עמי ברלב, המכהן כיום כיו"ר חברת סאטקום, ושל שי מיש, שכיהן בעבר כסמנכ"ל פיתוח עסקים בחברת כיל.

אקסיליון תחבורה חכמה עוסקת בפיתוח מערכות מבוססות בינה מלאכותית (AI) המאפשרות "ניהול אופטימלי של תנועה בערים", ובכך מסייעות הן להפחתת זיהום והן לבטיחות התנועה.

העליות החדות שנרשמו במנייתה מוקדם יותר השנה היוו חלק מההייפ האדיר שאפיין את המסחר בחברות טכנולוגיה במהלך משבר הקורונה, והביקושים הגבוהים למניות הענף .