הגיע הזמן לאפשר לנשים ולמשפחות שחיות תחת אלימות לנשום לרווחה

נושאים כמו אלימות במשפחה, רצח נשים, שוויון זכויות ונישואים אזרחיים נדחקו בשנים האחרונות לשוליים • מצבים שלא תואמים למציאות ודרישות אבסורדיות שמעוגנות בחוק ממשיכים להתקיים • הגיע הזמן לשינוי מהותי

גירושים / אילוסטרציה: Shutterstock, Burdun Iliya
גירושים / אילוסטרציה: Shutterstock, Burdun Iliya

זה סוד ידוע: במהלך השנים האחרונות, נושאים שהיו חשובים ועלו על סדר היום הציבורי בישראל לא טופלו במלוא תשומת-הלב על-ידי הממשלה והכנסת - שלא לומר נזנחו.

אחד התחומים בו לא קודמה חקיקה הוא תחום דיני המשפחה. דווקא בימים אלה, לאור הקמת הממשלה החדשה שמגדירה עצמה כממשלת שינוי, מצופה כי היא תקדם חקיקה בעניינים חשובים ומשמעותיים שנדחקו הצידה.

בראש ובראשונה יש לטפל בעניין מזונות הילדים. כיום, אב מחויב במזונות ילדיו מכוח הדין האישי. המציאות הנוהגת היא שכיום שני שופטים היושבים באולמות סמוכים יפסקו סכומי מזונות שונים באותן נסיבות, ובית הדין הרבני יכול ויפסוק אחרת לגמרי. משכך, הגיעה העת לקבוע קריטריונים אחידים לדמי המזונות על-מנת ליצור ודאות ואחידות בסוגיה כל-כך משמעותית בהליכי גירושים.

הגיע הזמן לפתרון הולם בארץ למי שאינו יכול או רוצה להתחתן ברבנות

עניין נוסף וחשוב לא פחות הוא לאפשר סוף-סוף אלטרנטיבה למבקשים להתחתן שלא באמצעות הרבנות. הסטטיסטיקה מלמדת כי מספר הזוגות המבקש למסד את היחסים מחוץ לכותלי הרבנות הולך וגדל. הגיעה העת להציע פתרון הולם וחלופה ראויה בארץ למי שאינו יכול להתחתן ברבנות הן מטעמים הלכתיים (כדוגמת כהן וגרושה, זוגות שאינם בני אותה דת ועוד) והן מטעמים אידאולוגיים - זוגות שאינם מאמינים בממסד הדתי, המנוגד לדרך חייהם.

ואם עסקנו בנישואים אזרחיים, חשוב לדעת שבני זוג יהודים וישראלים שנישאו בנישואים אזרחיים ימצאו את עצמם במקרה של גירושים על מדרגות בית הדין הרבני - הממסד ממנו ניסו להימנע או שמנע מהם להתחתן.

באותו אופן שיש לאפשר נישואים אזרחיים, יש לאפשר לאותם זוגות להתגרש בגירושים אזרחיים באותו אופן שבו זוגות מעורבים (שאחד מהם אינו יהודי) מתגרשים, במסגרת הליך אזרחי של התרת נישואים שמתבצע בבית המשפט לענייני משפחה.

עלייה של יותר מ-25% בפניות בנוגע לאלימות במשפחה מתחילת השנה

סוגיה משמעותית נוספת שנדחקה הצידה היא סוגיית הטיפול בגברים אלימים. השנה נחשפנו למקרים חמורים ביותר של אלימות במשפחה, אשר רק מקצתם פורסמו. לפי נתוני מרכז השלטון המקומי, מתחילת השנה נרשמה עלייה של יותר מ-25% בפניות בנוגע לאלימות במשפחה.

משבר הקורונה יצר כר פורה ונרחב לוויכוחים וחיכוכים שהוביל לעלייה במקרי האלימות במשפחה בקרב בתים בהם לא היו גלויי אלימות בעבר, ולהסלמה בבתים בהם התקיימה מערכת יחסים אלימה. כפי שעלה מדוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שיזם חבר הכנסת מנסור עבאס, חלה עלייה של עשרות אחוזים בפניות למשטרה בנושא אלימות במשפחה לעומת החודש המקביל אשתקד, שלא לדבר על מקרי הרצח הרבים של נשים במהלך השנה האחרונה.

יש לקבוע בחוק ענישה חמורה ונוקשה נגד גברים הפוגעים בנשים. על הענישה להיות מרתיעה וללא מתן אפשרות לעסקאות טיעון מקלות. כמו כן, יש צורך בחקיקה שתאפשר הרחקה אמיתית של הפוגע מקורבן האלימות באופן שהתוקף יישא אזיקון, אשר יינטר אותו ויאפשר מעקב משמעותי אחריו במהלך כל תקופת ההרחקה ועד לתום תקופת שיקום הכרחית שגם אותה יש לעגן בחקיקה מיידית ודחופה.

למרבה האבסורד, גם אישה נפגעת אלימות (גם אם פיזית, נפשית או כלכלית) המבקשת להתגרש מבעלה האלים, צריכה להוכיח עילת גירושים. נזכיר את המקרה האבסורדי של ליאנה חזן, שהייתה מסורבת גט לאחר שבעלה ניסה לרצוח אותה. רק לאחר שבית הדין הרבני קבע בפסיקה תקדימית כי ניסיון רצח הוא עילה מיידית לגט, ליאנה התגרשה.

כולנו תקווה כי ממשלת השינוי אכן תשנה את המציאות החברתית הנוהגת במדינת ישראל, ורוחות חדשות ומרעננות ינשבו.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה וגישור