תוצאות טובות לנובוקיור בסרטן הכבד; השוק כנראה ציפה ליותר

למרות התוצאות הטובות שפרסמה אתמול של ניסוי שערכה בטיפול בסרטן הכבד, מניית נובוקיור ירדה ב-14.5% לאחר שטיפסה בהדרגה בחודש האחרון לקראת התוצאות • החברה נסחרת לפי שווי של כ-19 מיליארד דולר

בורסת הנאסד"ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד"ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

חברת הטיפול בסרטן נובוקיור, הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט, פרסמה בסוף השבוע תוצאות מניסוי שערכה בטיפול בסרטן הכבד. בתגובה, מניית החברה ירדה במצטבר 17% ביומיים, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-19 מיליארד דולר - לאחר שאיבדה כמעט 4 מיליארד דולר מערכה. אולם גם כעת נובוקיור היא החברה בעלת השווי הגבוה מבין הישראליות, כאשר אחריה ניצבות חברות הטכנולוגיה Wix ונייס, הנסחרות בשווי של כ-16 מיליארד דולר כל אחת.

למרות תגובת השוק החריפה - תוצאות הניסוי טובות יותר משמעותית מהטיפול הקיים בחולים בשלב המחלה שעליו הוא נערך. הנבדקים היו החולים הקשים ביותר - כמקובל בניסויים בתחום הסרטן, והחברה הצליחה להחזיק את חלקם ללא התקדמות במחלה כמה חודשים מעבר לצפוי, על פי נתונים היסטוריים.

אלה תוצאות שלרוב מספיקות כדי להביא מוצר בתחום הסרטן לשוק, והחברה מצפה להראות שיפור רב יותר בחולים בשלבים פחות מתקדמים של המחלה. עם זאת, נראה כי המשקיעים ציפו ליותר, ומניית החברה רשמה ירידה חדה בעקבות התוצאות, לאחר שטיפסה בהדרגה בחודש האחרון לקראת פרסומן.

טיפול בשדות חשמליים - כרגע ללא מתחרים

נובוקיור כבר משווקת את הטיפול שלה באמצעות שדות חשמליים לסרטן המוח מסוג גליובלסטומה ולסרטן ריאות מסוג מזותליומה פלאוראלית. המוצר מצוי בניסויים קליניים לסוגי סרטן רבים נוספים, והשווי הגבוה של החברה נובע מהחלום שהטיפול הזה, שמוצע כרגע על ידי נובוקיור בלבד ללא כל תחרות ממוצר דומה לו, יתבסס כמקובל במגוון סוגי סרטן.

אנליסטים מבנק ההשקעות מיזוהו (Mizuho) טענו בעקבות הירידות בסוף השבוע כי מניית נובוקיור תומחרה באופן המתאים לתוצאות מושלמות של הניסוי בסרטן הכבד, בעוד שבפועל התוצאות היו פחות טובות מן הצפוי, והחשש הוא שכך יהיה גם לגבי סרטנים נוספים המתפתחים בחלל הבטן.

הניסוי הנוכחי נערך ב-21 חולים. החברה מסרה כי 50% מהמטופלים היו במצב קשה מאוד ועם פרוגנוזה גרועה מאוד. אצל 76% מהמטופלים הושגה שליטה במחלה, כלומר הגידול לא התפתח בתקופת הניסוי; אצל 9.5% (שנכללים בתוך ה-76%) אפילו נרשמה הקטנה משמעותית.

6 חולים נפטרו לפני שהצליחו להשלים 12 שבועות טיפול. הזמן החציוני עד שהמחלה החלה להתפתח שוב או עד התרחשות מקרה מוות, היה 5.8 חודשים לאחר השגת השליטה במחלה. בקרב מי ששרדו זמן מספיק כדי לקבל את הטיפול למשך 12 שבועות, שיעור השליטה במחלה היה 91%, ואצל 18% הושגה הקטנה משמעותית של הגידול. הזמן החציוני שעבר עד שהמחלה חזרה להתקדם בקבוצה זו, היה 8.9 חודשים.

נובוקיור ציינה כי מדובר בשיעור יעילות גבוה, כפול מכפי שנרשם בחולים עם מאפיינים דומים שקיבלו כימותרפיה בלבד. החברה מתכוונת להתקדם לניסוי גדול יותר, שלב III, שבו המוצר ייבחן בחולים בשלב מוקדם יותר, בשילוב עם אימונותרפיה.

שילוב עם אימונותרפיה

כאמור, בניסוי הנוכחי המוצר הושווה לכימותרפיה בחולים אשר הטיפולים האחרים בהם מוצו. זהו נתח שוק בפני עצמו. אולם, בחולים בשלבים מוקדמים יותר האימונותרפיה היא אחד הטיפולים המקובלים, והמוצר של נובוקיור ייבחן לפי היכולת שלו לשפר ולהוסיף על הטיפול הזה.

בניסויי מעבדה בחנה נובוקיור את השילוב בין הטיפולים - טיפול השדות החשמליים שלה והאימונותרפיה, ומצאה כי השילוב טוב יותר מאשר כל אחד מהם בנפרד. הטיפול של נובוקיור הוא כמעט ללא תופעות לוואי, כך שקל יחסית להוסיף אותו לטיפול קיים.

נובוקיור ציינה כי סרטן כבד הוא הגורם המוביל למוות מסרטן בעולם והשישי בקטלניותו בארה"ב. בכל שנה נרשמים 42 אלף מקרים חדשים בארה"ב, כאשר שיעור ההישרדות לחמש שנים הוא פחות מ-20%.

התחילה בנאסד"ק ברגל שמאל, אך התאוששה יפה

נובוקיור הוקמה על ידי פרופ' יורם פלטי מהטכניון ומנוהלת כמעט מתחילת דרכה על ידי המנכ"ל הישראלי אסף דנציגר והיו"ר האמריקאי וויליאם דוייל. החברה הוקמה בישראל והמטה ומרכז הפיתוח שלה נמצאים בחיפה. היא מעסיקה יותר מאלף עובדים.

החברה הונפקה ב-2015, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, אך במחיר נמוך משביקשה, ומנייתה אף המשיכה לרדת ביום המסחר הראשון. החברה אז הייתה לפני מכירות משמעותיות. מאז היא כמובן התאוששה, ומנייתה רושמת גם אחרי הירידות מסוף השבוע תשואה מצטברת של 730% ממחיר ההנפקה.