אושרה בקשת נאמן אי.די.בי פיתוח לזמן לחקירה ארבעה נושאי משרה לשעבר

הנאמן, עו"ד אופיר נאור, ביקש מביהמ"ש צו זימון לחקירה במשרדו למנכ"ל לשעבר אהרון קאופמן, לסמנכ"ל לשעבר יאיר נוימן, לסמנכ"לית ומזכירת החברה לשעבר לאריסה כהן ולסמנכ"ל הכספים לשעבר חיים טבוך, זאת כדי ללמוד מה הוביל לקריסת החברה ולהחליט אם להגיש נגדם תביעה

עו"ד אופיר נאור, נאמן חברת אי.די.בי פיתוח / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אופיר נאור, נאמן חברת אי.די.בי פיתוח / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט אישר את בקשת נאמן חברת אי.די.בי פיתוח, עו"ד אופיר נאור, לזמן לחקירה את בכירי החברה לפני שנכנסה להליך חדלות פירעון וצברה חובות של למעלה מ-2 מיליון שקל, זאת כדי ללמוד מה הגורמים שהובילו לקריסת החברה ועל-מנת להחליט אם להגיש נגד מי מהם תביעה.

לפני מספר שבועות פנה הנאמן לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה כי יוציא צו זימון לחקירה במשרדו למנכ"ל לשעבר אהרון קאופמן, לסמנכ"ל לשעבר יאיר נוימן, לסמנכ"לית ומזכירת החברה לשעבר לאריסה כהן ולסמנכ"ל הכספים לשעבר חיים טבוך, ויורה להם להתייצב במשרדי הנאמן לצורך כך.

ארבעת נושאי המשרה כיהנו באי.די.בי עד להחלטה על פירוק החברה. יש לציין כי כהן, נוימן וטבוך עדיין מחזיקים כיום בתפקידים מקבילים בחברת דיסקונט השקעות (שהייתה חברה-בת ובהמשך חברה-אחות של אי.די.בי), ואילו קאופמן מכהן כסמנכ"ל ויועץ משפטי של דיסקונט השקעות.

לדברי הנאמן, הבקשה הוגשה לאחר שהעלה חרס בניסיונותיו לתאם באופן ישיר עם הארבעה מועדים לחקירה. עו"ד נאור הבהיר בבקשתו כי "אין באמור על-מנת להביע כל עמדה בנוגע לאחריותם ו/או מעשיהם של מי מנושאי המשרה בחברה"

ארבעת הבכירים, אשר יוצגו על-ידי עו"ד בעז בן-צור, השיבו כי הם אינם מתנגדים באופן עקרוני לקיום הליך החקירה על-ידי הנאמן, ברם התנו את הסכמתם בכך שהנאמן יבהיר תחילה האם גיבש את עמדתו בכל הנוגע לאפשרות הגשת התביעה נגדם. עוד ביקשו ארבעת בכירי החברה לשעבר כי הנאמן ימסור פרטים בדבר החשדות הנבחנים על-ידו, לרבות הנושאים שבכוונתו לבדוק ואשר קשורים אליהם. לטענתם, הגשת התביעה נגדם היא בבחינת עובדה מוגמרת.

לפני כשבועיים השיב עו"ד נאור לתגובה והבהיר שוב כי טרם גיבש עמדתו בעניין, וכי אין בעצם הגשת הבקשה כדי להביע כל עמדה בנוגע לאחריותם או מעשיהם של ארבעת הבכירים. עוד טען הנאמן כי אין בכוונתו לספק להם מידע לפני ביצוע החקירה, וזאת מחשש לסיכול הליכי החקירה, שמא יתאמו ביניהם גרסאות ובכך ישבשו את החקירה.

השופטת איריס לושי-עבודי קיבלה את בקשת הנאמן ודחתה את התנגדות בכירי אי.די.בי. "הנאמן שב וציין כי טרם גיבש כל עמדה בעניינם, וכי אין בעצם הגשת הבקשה כדי ללמד על כוונותיו. מכאן שהעתירה לחייב את הנאמן להבהיר תחילה האם גיבש עמדתו בכל הנוגע לאפשרות הגשת התביעה נגדם, היא מיותרת, ודינה להידחות".

השופטת לושי-עבודי דחתה גם את הדרישה לקבל מידע אודות נושאי החקירה טרם ביצועה. "אני סבורה כי יש לדחות את דרישת המשיבים לקבלת מידע אודות החקירה עובר למועד ביצועה. חובת המשיבים לשתף פעולה עם הנאמן, קל וחומר לגבי מי שאחזו בתפקידים כה בכירים בחברה ערב מתן הצו לפירוקה, מקורה בהוראות סעיף 46(א) לחוק, ואין בצידה כל תנאי או דרישה למילוי החובה".

לדבריה, "ברי כי לא ניתן להיעתר לבקשת המשיבים לקבלת מידע מקדים אודות החקירה, שכן ייתכן כי יהיה בכך כדי לסכל את הליכי החקירה ולפגוע בהתנהלותם הספונטנית. במצב דברים זה ומאחר וזימונם של המשיבים לחקירה נדרשת לנאמן לצורך ביצוע תפקידו הכללי לבירור ענייני החברה, הרי שיש להיעתר לבקשה ולהורות למשיבים להתייצב לחקירה בפניו".