המוסדיים נוהרים למגורים: הראל במו"מ לרכישת 20% מחברת הנדל"ן אלמוג בכ-140 מיליון שקל

רצף עסקאות ההשקעה של גופים מוסדיים ביזמיות נדל"ן נמשך • איציק טאוויל, הראל: "נושא המגורים חווה רנסאנס, ואנחנו מזהים כבר תקופה שמחירי הדירות בדרך לעלייה" • יובל זעירא, לאומי פרטנרס: "יש גופים שמעדיפים להשקיע באקוויטי ולקבל תשואה גבוהה יותר, גם אם היא בסיכון יותר גבוה"

פרויקט של אלמוג בתל אביב / צילום: אתר החברה
פרויקט של אלמוג בתל אביב / צילום: אתר החברה

פריחת שוק הנדל"ן למגורים בישראל, ופעילות השיא שהוא מייצר ליזמיות הפרויקטים, מעוררות את תיאבון המשקיעים המוסדיים להיכנס להשקעות בחברות הפועלות בענף, בהיקפים המצטברים כבר למאות מיליוני שקלים.

עדות נוספת לכסף הזורם מהמוסדיים לחברות הייזום היא ההשקעה שמבצעת קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, בהיקף המוערך בעשרות מיליוני שקלים, בחברת הנדל"ן הוותיקה אלמוג (כ.ד.א.י) - כפי שנודע לגלובס.

ככל הידוע, הראל מקיימת מגעים לרכישת כ-20% מחברת הנדל"ן הפרטית, בהשקעה לתוך החברה המוערכת בכ-140 מיליון שקל, ומשקפת לאחר השלמת העסקה שווי של כ-700 מיליון שקל לאלמוג.

עוד במסגרת המו"מ בין הצדדים, נבחן שיתוף פעולה לטובת דיור להשכרה בהיקפים נרחבים, וזאת לנוכח היקף הפעילות וצבר יחידות הדיור של אלמוג, הכולל ככל הידוע אלפי יחידות לשיווק בפריסה ארצית.

ככל הידוע אלמוג, הפועלת בשוק הנדל"ן זה כ-35 שנה, מנהלת כ-7,500 יחידות דיור ועוסקת בייזום וביצוע פרויקטים למגורים, אחזקת נכסים מניבים ויזמות בתחום הדיור המוגן. כמו כן יש לה שתי חברות בנות הפועלות בתחום ההתחדשות העירונית. בעל החברה הוא יצחק אמסלם, המכהן כיו"ר, והמנכ"ל הוא יקי (יעקב) אמסלם.

 
  

השקעות בעץ השקד ובתדהר

העסקה הנוכחית מגיעה זמן קצר לאחר שהראל סיכמה על רכישת 20% מחברת הנדל"ן הפרטית עץ השקד, בהשקעה לתוך החברה המוערכת בכ-50 מיליון שקל, והמשקפת לעץ השקד שווי של כ-250 מיליון שקל. עץ השקד עוסקת גם היא בתחומי הייזום והביצוע בענף המגורים בישראל, והיא הוקמה בשנת 2007, על-ידי יו"ר החברה אבי מנדלר, ניל טרובוביץ ובארי כהן.

בשנה שעברה חברה הראל לחברת הנדל"ן הפרטית תדהר, לשיתוף פעולה בתחום הייזום, הפיתוח והרחבת תיק הנדל"ן שלהן, כשהכריזו על "שיתוף פעולה אסטרטגי בהיקף של מיליארדי שקלים בשוק הנדל"ן המניב".

איציק טאוויל, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף הנדל"ן ואגף האשראי בחטיבת ההשקעות בהראל, מסביר כי בהסתכלות על תחום הנדל"ן למגורים בישראל, בהראל שמים דגש משמעותי על תחום הדיור להשכרה.

לדבריו, "כמו בעולם, שוק הנדל"ן להשכרה הולך ומתפתח, וגם בישראל אני צופה שהוא יגדל. שוק השכירות כיום בארץ הוא לא ממוסד מספיק, והוא פרוץ, עם רמת שירות נמוכה. זה הולך לקבל טוויסט דרך פרויקטים שאנחנו מממנים, ובעתיד נהיה בעלים של פרויקטים מסוג זה וניזום אותם. בעקבות הריבית הנמוכה, התחום הזה הופך להיות קצת יותר מעניין מבחינת תשואות, וזאת נוסף על צפי לעליית ערך הדירות לאורך זמן".

טאוויל מסביר כי בהשקעה כמו בעץ השקד ובתדהר, הראל יכולה גם ליהנות ממכירות שחברת הנדל"ן מבצעת כחברה יזמית, וגם לאפשר כניסה לתחום הדירות להשכרה: "אנחנו רוצים לעשות הרבה פרויקטים, ובמקביל, ולכן חברנו ליזמים. עם ההשקעות שביצענו באותן חברות, הראל מרוויחה מכל העולמות - יש לנו פלטפורמה משותפת עם יזמים שמתכננים, בונים, מתנהלים מול הרשויות, ומביאים את היכולות היזמיות של החברות שלהן, ואנחנו מביאים את היכולות הפיננסיות. אם ננהל את זה נכון יחד, יהיה לנו קל לקבל פרמיה על מחיר השוק".

איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור
 איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור

לאומי פרטנרס משקיעה ב-ICR

עוד מהלך מהימים האחרונים הוא השקעה של כ-70 מיליון שקל שעליה סיכמה לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, ברכישת 7.5% מחברת הנדל"ן למגורים הפרטית ICR (לשעבר מנרב פרויקטים) מידיה של קבוצת ראם של האחים נקש.

עסקה זו, שנעשית לפי שווי של כ-850 מיליון שקל נטו לחברה הנרכשת - משקפת ל-ICR עליית ערך משמעותית, כשנה לאחר שנרכשה על-ידי ישראל קנדה וקבוצת ראם (המוכרת כעת נתח מהחזקותיה ללאומי פרטנרס) תמורת כ-570 מיליון שקל.

ICR עוסקת בייזום, תכנון והקמת פרויקטים (חלקם עם שותפים) בתחום ההתחדשות העירונית, הכוללים כ-8,200 דירות, מתוכן קרוב ל-6,100 לשיווק.

יובל זעירא, מנהל ההשקעות הראשי בלאומי פרטנרס אומר, כי "בשנה שעברה הרבה משקיעים רצו לראות לאן שוק הנדל"ן למגורים הולך, ואם יהיה בו שינוי כיוון בעקבות הקורונה. כשראו שהמשק הישראלי יוצא מהמשבר בצורה טובה, זה שחרר קפיץ שדחף את התחום קדימה חזק יותר".

לגבי הפעילות של לאומי פרטנרס בענף אומר זעירא, כי "היינו בשנים האחרונות שחקנים גם בתחום הנדל"ן, אבל יותר בחוב בסיכון גבוה, וזזנו בישראל גם לצד האקוויטי, אבל לא שינינו משהו באסטרטגיה שלנו לאורך השנים האחרונות, ויש לנו תיק השקעות מגוון. אנחנו ממשיכים לחפש הזדמנויות טובות ובוחנים כל עסקה לגופה".

יובל זעירא מנהל ההשקעות הראשי בלאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי
 יובל זעירא מנהל ההשקעות הראשי בלאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי

גם החברות בבורסה מנצלות את הפריחה

את הפריחה בתחום הנדל"ן למגורים מנצלות גם החברות בבורסה, כדי לגייס כסף ממוסדיים בהנפקות הון, נוסף על גיוסי אג"ח בהיקפים של מאות מיליוני שקלים שהן מבצעות בחודשים האחרונים.

בין אלה, ישראל קנדה גייסה בסוף חודש מאי 100 מיליון שקל בהנפקת מניות פרטית לכמה משקיעים מוסדיים, בהם מגדל, בית ההשקעות מור וספרה מאסטר פאנד; חברת כלל ביטוח סיכמה על רכישת כ-10% ממניות חברת צמח המרמן תמורת כ-50 מיליון שקל; בית ההשקעות מור סיכם על העמדת מימון בסכום מקסימום שעשוי להגיע ליותר מ-100 מיליון שקל לפרויקטים של חג'ג' בשכונת בבלי ובסומייל בתל אביב; וקרן JTLV2 השקיעה בחודש אפריל קרוב ל-120 מיליון שקל ברכישת כ-17% ממניות חברת הנדל"ן דוניץ.

"נראה שכולם זורמים עכשיו לכיוון", אומר גורם באחת החברות, "האמונה של אותם גופים שמשקיעים בתחום הנדל"ן למגורים היא גם במצב השוק וגם ביזם. המוסדיים ישקיעו בחברה שהם חושבים שהיא טובה, עם ניהול טוב ומוכח. חשוב להם לדעת מי מוביל את החברה ואילו פרויקטים יש לה".

זעירא: "יש קונצנזוס לגבי היציבות של מחירי הדיור בהמשך, ולגבי הביקושים החזקים שיימשכו. מול זה, תשואות החוב מאוד ירדו, בין שבאמצעות אג"ח ובין שבאמצעות השלמות הון ליזמים, לכן יש הרבה גופים שמעדיפים ללכת להשקעה באקוויטי ולקבל תשואה גבוהה יותר, גם אם היא בסיכון קצת יותר גבוה".

לדברי טאוויל, "אנחנו רוצים גם ליהנות מעליית המחירים הנוכחית, וגם ליהנות לטווח ארוך בתחום ההשכרה. שחקניות גדולות רבות כבר הודיעו על כניסה לתחום, בהן עזריאלי, נצבא, אפי נכסים ומבנה. יש עוד חברות פרטיות שקנו מאות דירות מקבלנים, ויש הרבה מאוד יזמים שמנסים להרים קרנות ריט; זה שוק מאוד ער".

האם לדעתכם יימשכו עליות המחירים של דירות בישראל?
טאוויל: "אחרי שהענף צלח את משבר הקורונה בצורה יפה מאוד, אפשר לראות שכל נושא המגורים, בין שלמכירה ובין שלהשכרה, חווה רנסאנס, ולא רק בישראל. יש ביקוש גובר לדיור, ואנחנו מזהים כבר די הרבה זמן שמחירי הדירות בדרך לעלייה. נתוני הבסיס מראים ירידה בהתחלות בנייה מול ביקוש שלא עוצר, כך שגם קדימה נראה עודף ביקוש על היצע".

זעירא: "יש מחסור בדירות, וגם אם יטפלו בצד ההיצע זה ייקח כמה שנים טובות, ולכן לחץ המחירים צפוי להימשך".