ועדת השרים נתנה אור ירוק להקמת בורסות ייעודיות

ברשות ני"ע תולים תקוות בשר האוצר החדש, שעומד מאחורי ההגשה השנייה של הצעת החוק אשר תאפשר בין היתר הקמת זירות מסחר דיגיטליות בתחומים כמו הייטק ובלוקצ'יין

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת שר האוצר, אביגדור ליברמן, לשכלול שוק ההון באמצעות הקמת בורסות ייעודיות המהוות פלטפורמות מסחר חדשות, הוספת שכבות הגנה על ציבור המשקיעים, וצמצום וגידור סיכונים. 

הצעת חוק דומה אושרה בחודש מרץ האחרון על-ידי ועדת השרים לחקיקה, אך מכיוון שהממשלה התחלפה וההצעה לא הגיעה לקריאה ראשונה, היה צורך בדיון מחודש בוועדת השרים לחקיקה, וזו אישרה אותה לאחר שהועלתה על-ידי שר האוצר הנוכחי. ברשות ני"ע תולים תקוות בליברמן כמי שיצליח להביא את ההצעה לחקיקה מלאה.

הצעת החוק נועדה להניח את התשתית להקמת בורסה ייעודית בישראל, בין היתר על-ידי הסרת חסמים לרישוי וכן על-ידי קביעת הקלות רגולטוריות שיחולו על תאגידים שניירות ערך שלהם יירשמו למסחר בבורסה הייעודית. בין היתר מדובר בהקמת זירות מסחר דיגיטליות, הטומנות בחובן פוטנציאל משמעותי להביא לצמצום עלויות מסחר בכל שרשרת הפעילות, החל משלב הרישום וההפצה ועד לשלב הסליקה והמשמורת.

בעבר הוזכרו בין היתר אפשרויות להקמת בורסה ייעודית לעסקים קטנים ובינוניים, ובורסות לחברות הייטק ולמסחר במטבעות בלוקצ'יין, הזוכים לפופולריות עצומה בתקופה האחרונה.

בחודש ינואר 2020 פרסמה רשות ניירות ערך קול קורא ליזמים שמעוניינים להקים פלטפורמות מסחר דיגיטליות, המבוססות על טכנולוגיות חדשות (DLT). ברשות ני"ע מסבירים כי בעקבות הפרסום הביעו מספר יזמים עניין לבחון הקמה של פלטפורמות מסחר שונות, ועל כן, הצעת החוק צפויה לסייע בקידום ושכלול שוק ההון.

בנוסף, הצעת החוק מגדילה את סמכויות הפיקוח של רשות ני"ע על חתמים ומפיצים, והיא נועדה להבטיח את השמירה על עניינם של המשקיעים. כמו כן, אושר להעניק לרשות סמכות לקבוע תנאים להנפקת ניירות ערך של תאגידים חסרי פעילות עסקית או נכסים (SPAC), המבקשים לגייס כספים מהציבור מבלי לקבוע במועד ההנפקה שימוש ייעודי לכספי ההנפקה.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "השינוי שחל בשוק רק מעצים את הצורך בקביעת כללים ברורים למנוע מצב שוק לא רצוי של מערב פרוע. לצד זאת, אנחנו מביטים קדימה ורואים שבעולם כבר בונים את דור העתיד של הבורסות, ולשם אנו מכוונים - קיבלנו אור ירוק להטמעת חדשנות טכנולוגית בשוק ההון, שתאפשר פעילות של פלטפורמות מסחר מבוססות על טכנולוגיה מתקדמת״.