מנכ"ל? יזם? מדען? התואר שבחרתם לעצמכם מעביר מסר

מייסדים של סטארט-אפ צריכים לחשוב לעומק לפני שהם בוחרים את התואר שלהם • בזמן שתארים מסוימים משדרים מסוגלות, אחרים משדרים חום אנושי

הגדרת התפקיד של עצמך היא אחת החירויות שיש ליזמים, אבל זהירות - הבחירה הזאת יכולה להשפיע על האופן שבו אתם נתפסים. כך לפי מחקר שעשו ד"ר ג'יימס ברי וד"ר ג'ניס סנשז מיוניברסיטי קולג' לונדון ופורסם ב-Journal of Business Ventureing Insights. המחברים גילו שמייסדי חברות המשתמשים בתואר "יזם" נתפסים כבעלי יכולת פחותה מאשר מייסדים המאמצים את התואר "מנכ"ל" או "מדען". מצד אחר, אלה שמתארים את עצמם כיזמים נתפסים כאנשים "חמים" יותר מאחרים, בעלי אופי נוח, כן ואמין.

החשיבות של אמון

הממצאים האלה אומרים שבעלי עסקים צריכים לחשוב לעומק על התואר שהם משתמשים בו ובהקשר שהם משתמשים בו, אומרים מחברי המחקר. הם סקרו 286 איש כדי לקבוע כיצד נתפסים ארבעה תארים - יזם, מדען, מפרסם ומנכ"ל - במונחים של יכולת וחום אנושי.

"זיכרו שכאשר אתם לוחצים את ידו של אדם אחר, מה שאתם אומרים לא בהכרח משקף את מה שכתוב על כרטיס הביקור שלכם", אומר ברי.

לבעלי עסקים שמציגים מוצר מורכב או שירות, אולי עדיף להגדיר את עצמם "מנכ"ל", תואר שמאותת על כך שהם מסוגלים לספק את הסחורה, אומרת סנשז.

לגבי אנשים המכנים את עצמם "יזמים", אף שהם לא בהכרח נתפסים כחסרי יכולת, "משקיעים אולי ירצו להוסיף לצדם הנהלה חיצונית או טאלנט טכני כדי לפצות על העדר האמונה שהיזם מסוגל לספק את הסחורה", מוסיף ברי.

מתאימים את התואר לסיטואציה

עם זאת, סנשז אומרת שהתואר "יזם" יכול להועיל במצבים שבהם אנשים צריכים ליצור מערכות יחסים במצבים יומיומיים, כמו אירוע נטוורקינג.

במחקר נמצא שהתואר "מנכ"ל" משדר הכי פחות חום. "מנכ"ל עשוי להיתפס כמרוחק יותר מרוב העובדים", אומר ברי. "לעומת זאת, יזם מצטייר לעתים קרובות כאדם שעובד כתף אל כתף עם הצוות שלו, והקירבה והנגישות האלה מתורגמות לתחושות מוגברות של חום".

יזמים לעתים קרובות משנים תארים, אומרת ויקטוריה נאש, מנהלת Supper Club הלונדוני, מועדון למייסדי חברות בצמיחה מהירה. יזמים רבים מאמצים את התואר "מייסד" בשלבים הראשונים של העסק שלהם, ועוברים לתואר "מנכ"ל" כאשר החברה דורשת מבנה תאגידי יותר והעסקאות הפיננסיות הופכות לגדולות יותר.

"כשזה מגיע לגיוס כספים, התמודדות עם בנקים או מכירה לתאגידים, תואר מנכ"ל משדר יציבות גדולה יותר בעסק", אומרת נאש. אבל כאשר בעלי עסקים נמצאים בין עמיתים, התארים "מייסד" ו"יזם" עדיפים, היא מוסיפה. "זה כמו תג של כבוד ביניהם", היא אומרת.