רשת אסטרל תרכוש מתשובה את מלון מלכת שבא באילת ב-458 מיליון שקל

החברה צפויה לשלם 200 מיליון שקל לאור חוב בגובה של 250 מיליון שקל למלון • אם רשות התחרות תאשר את העסקה, המלון יעבור לידי אסטרל כבר בחודשים הקרובים, כשהכוונה היא לשמור על שמו לאור חוזק המותג

מלון מלכת שבא באילת / צילום: יח"צ
מלון מלכת שבא באילת / צילום: יח"צ

רשת אסטרל תרכוש מידי יצחק תשובה את מלון מלכת שבא באילת ב-458 מיליון שקל. החברה צפויה לשלם 200 מיליון שקל לאור חוב בגובה של 250 מיליון שקל למלון.

רשת אסטרל, שבבעלות בני זרח ואשר גבאי, הוקמה ב-1995 על-ידי זרח, אילתי מלידה. בשנת 2003 הפכה החברה לרשת. לאסטרל יש 6 בתי מלון באילת (רובם בדרגת אירוח של 4 כוכבים, למעט מלון אריאה המדורג ב-5 כוכבים), ולפתאל יש 10 בתי מלון בעיר. 

רשת אסטרל כוללת את בתי המלון באילת נירווונה קלאב, נירוונה סוויטס, פאלמה, מאריס מלון וילג' ומלון אריאה, שאסטרל צירפה לרשת ב-2019, אחרי שרכשה 50% מהמלון (קודם לכן שמו היה "יו סוויטס") מידי ליאורה עופר.

בסוף 2019 סיכם תשובה עם פתאל על מכירת 45% ממלון מלכת שבא ב-400 מיליון שקל, אולם רשות התחרות התנגדה. 

אם רשות התחרות תאשר את העסקה הנוכחית - וסביר שכך יהיה - המלון יעבור לידי אסטרל כבר בחודשים הקרובים, כשהכוונה היא לשמור על שמו לאור חוזק המותג. מבחינת אסטרל, שבשלב זה פועלת רק באילת, מדובר בקפיצת מדרגה - הן מבחינת גודל המלון והן מבחינת חיזוק התחום של מלונות בדרגת אירוח של 5 כוכבים.

הביקוש למלונות באילת, המונה כ-10,000 חדרים בכ-50 בתי מלון, הוא גבוה (ולראיה מחירי הלינה הגבוהים), אולם בנייה של מלונות חדשים נעשית בקצב איטי אם בכלל. את המכירה מבצעת אלעד מלונות שבבעלת תשובה (שנכללת בזרוע העסקים הפרטית של תשובה). 

מלון מלכת שבא נחלק לחדרי אירוח וליחידות מגורים. המלון, שנמצא במיקום מרכזי באילת, הוא מהגדולים והבולטים בעיר. הוא נפתח ב-1999 ומציע 481 חדרי אירוח בדרגות מחירים שונות. המבנה מחולק לבית מלון ולאגף שבו ממקומות יחידות הנופש.

מלון מלכת שבא הוקם על-ידי תשובה ותד אריסון. ב-2004 רכש תשובה מידי אריסון דרך חברת סקום (שיכון ובינוי) 50% ממלון מלכת שבא ב-11.5 מיליון דולר במזומן ושילם 25 מיליון דולר לבנק לאומי על חובות המלון, ובכך הפך לבעלים המלא של בית המלון.

לפני תשובה נוהל המלון על-ידי הרשת הילטון. ב-2017, עם ההתנתקות מרשת הילטון, עבר המלון התחדשות ושיפוצים בעלות של 23 מיליון שקל, והשם "הילטון" הוסר משם.

לאחר עזיבת הילטון התעורר סכסוך בין הנהלת המלון החדשה ובין בעלי יחידות נופש שנמצאות במלון, סכסוך שהבשיל לתביעות הדדיות בין שבעה בעלי יחידות, שתבעו את חברות הניהול בטענה כי מוסתרים מהם נתונים כספיים; וכן הוגשה תביעה נגד בעלי יחידות נופש בטענה כי הפסיקו לשלם את דמי הניהול לחברת הניהול של המלון אותה הקימה חברת אלעד.

לאסטרל יש כיום בששת מלונותיה 838 חדרים, כך שהרכישה הזו, אם תבשיל, מוסיפה לה 50%.

מקבוצת אלעד לא נמסרה תגובה. באסטרל אישרו את הפרטים.