בשיתוף צוותים מארה"ב, גרמניה וצרפת: תרגיל "בלו-גרדיאן" הבינלאומי לכטב"מים הסתיים

שמונה צוותים זרים ושמונה צוותים ישראלים השתתפו בתרגיל בלו-גרדיאן לכלי טיס בלתי מאויישים, שהתקיים בבסיס פלמחים ובשטחי אימון של צה"ל בדרום • בעקבות ההצלחה, מתוכנן תרגיל משותף של חיל האוויר באוקטובר, יחד עם חילות האוויר של יוון, צרפת, ארה"ב והודו

תרגיל בלו-גרדיאן / צילום: דובר צה"ל
תרגיל בלו-גרדיאן / צילום: דובר צה"ל

בבסיס פלמחים ובשטחי אימון של צה"ל בדרום הסתיים היום (ה') תרגיל בלו-גרדיאן הבינלאומי לכלי טיס בלתי מאויישים הראשון בעולם, בהשתתפות חיל האוויר הישראלי ושמונה צוותים מארה"ב, גרמניה, איטליה, בריטניה וצרפת.

ראש להק אוויר, תא"ל אמיר לזר, אומר כי התרגיל ממצב את חיל האוויר כמוביל עולמי בתחום הפעלת כטמ"ם ( כלי טיס מוטסים מרחוק) ומאפשר לשלב את היתרונות והחסרונות של כל מדינה ובכך להשפיע על בניין הכוח.

הוא ציין כי התרגיל הבינלאומי נחוץ לחיזוק שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות, לאימון איכותי במרחבים שונים ולא מוכרים ובמצבי אי וודאות, ולחיזוק קשרים מקצועיים ושיתוף ידע.

תרגיל בלו-גרדיאן / צילום: דובר צה"ל
 תרגיל בלו-גרדיאן / צילום: דובר צה"ל

בתרגיל השתתפו 16 צוותים בסה"כ: שמונה זרים ושמונה ישראלים, והם תרגלו בין השאר מצבים מבצעיים של כמה כטמ"מים ממדינות שונות על אותו תא שטח. לפי הדיווחים, הוא עלה בהצלחה והצוותים עמדו במשימות שהוקצו להם.

תרגיל נוסף ייערך באוקטובר

בעקבות ההצלחה מתוכנן תרגיל משותף של חיל האוויר באוקטובר, והפעם בשיתוף חילות האוויר של יוון, צרפת, ארה"ב וגם הודו שתביא אליו את מטוסי הקרב שלה.

לפי גורם בחיל האוויר, יש שאיפה לקיים תרגיל בינלאומי וירטואלי באמצעות סימולטורים בהובלת חיל האוויר הישראלי. הגורם ציין כי במבצע שומר החומות מערך הכטמ"ם הפעיל עשרות מטוסים בו זמנית מעל רצועת עזה, מה שסייע לאיתור ירי רקטות במהירות ולהשמדת משגרים.

שיתוף הפעולה במהלך המבצע עם החילות והיחידות האחרות בצבא קפץ מדרגה, כך לפי הגורם. בסך הכל בוצעו ב"שומר החומות" יותר מ-6,000 שעות טיסה.

התרגיל ממחיש לפי הגורמים הצבאיים את היותה של מדינת ישראל מעצמה בתחום המטוסים המאוישים מרחוק ואת משימותיהם המורכבות, ובהן, איסוף מודיעין בזמן אמת תוך שימוש בסנסורים שונים, סיוע לכוחות קרקעיים, ליווי והכוונת תקיפות וסגירת מעגלים. לדברי הגורם, חיל האוויר מעניק חשיבות יתרה לדיוק ולחיי אדם ולמניעת פגיעה בבלתי מעורבים.

בין הכתב"מים שבידי חיל האוויר: הרמס 450 והרמס 900 מתוצרת אלביט והרון 1 והרון TP של התעשיה האווירית.

בסיס פלמחים הוא בסיס יחודי שבו נמצאים הן חיל הים, חיל האוויר והן יחידות מזרוע היבשה. בבסיס שוכנות שלוש טייסות כטמ"ם וממנו יוצאות רוב הטיסות המבצעיות של כלי טיס אלה.

בשנה הבאה יש כוונה להעביר גם את יחידת החילוץ 669 לבסיס פלמחים.