בקרב על הענן, שפעם נלחמו בו רק אמזון ומיקרוסופט, יש היום חזיתות רבות

יותר ויותר לקוחות חותמים על הסכמים עם כמה ספקים על מנת להוריד עלויות ולהרכיב לעצמן את השירות הטוב ביותר

שירותי מחשוב ענן / צילום: Shutterstock, Blackboard
שירותי מחשוב ענן / צילום: Shutterstock, Blackboard

חברות רבות התייחסו לאמזון  ולמיקרוסופט  כשתי האפשרויות היחידות בבואן לאמץ מחשוב ענן. אבל מנהלי טכנולוגית מידע מבינים כעת שיש להם כוח להתמקח בתחום שהולך ונעשה תחרותי יותר ויותר.

עסקים וממשלות חותמים על חוזי מחשוב ענן עם מגוון ספקים, בוחרים מאפיינים מסוימים ונותנים לספקים להתחרות על מנת לשמור על עלויות נמוכות, כך אומרים מנהלים בכירים ואנליסטים של התחום. בכך נפתחות אפשרויות עסקיות לחברות כמו גוגל מבית אלפאבית , תאגיד אורקל וחברת IBM, אם כי אמזון ומיקרוסופט עדיין דומיננטיות ויש להן את נתח הארי של ההכנסות מהענן.

חברת דיווח האשראי Experian החלה לנוע לעבר מחשוב ענן עם השירות של אמזון בשנת 2014. מאז הוסיפה שירותים מאת מיקרוסופט, גוגל ולאחרונה אורקל, שהטכנולוגיה שלה באופן היסטורי שימשה במרכזי המידע שלה עצמה, כך אמר מרווין לאלי, מנהל מערכות באקספריאן.

"זה שיש יותר אפשרויות זה טוב", אמר לאלי, והוסיף שהן יוצרות לחצים תחרותיים "שאנו רוצים לנצל".

חברות כמו AT&T גם הן תופרות רשת של מוכרים, כולל מיקרוסופט, גוגל ואחרים.

"אנחנו רואים יותר ויותר לקוחות מאמצים אסטרטגיה של שימוש בשירותי ענן רבים פשוט כי חלק מעומס העבודה עובד טוב יותר או באופן יעיל יותר על עננים אחרים", אמר קליי מגוריק, סגן נשיא של תשתיות הענן של אורקל.

ההוצאה על תשתיות ענן צפויה להגיע ב-2022 ל-106.8 מיליארד דולר

ההוצאה ברחבי העולם על תשתיות מחשוב ענן עלתה בכ-32% בשנה שעברה ל-59.2 מיליארד דולר, על פי חברת Gartner, והיא צפויה להגיע ל-106.8 מיליארד דולר ב-2022.

הצמיחה בהוצאות על הענן הואצה במהלך המגפה, ועזרה לאמזון ולמיקרוסופט להציג עוד סבב של רווחים רבעוניים חזקים בהמשך השבוע. למרות ששימוש במספר עננים יכול לפגוע במכירות של אמזון ומיקרוסופט, ברוב המקרים הן מקבלות לפחות חלק מההוצאה של הלקוחות.

בוול סטריט צפו שאמזון תודיע על צמיחה של יותר מ-30% משנה לשנה במכירות ענן בדיווחיה על תוצאות הרבעון השלישי ביום חמישי. הכנסות שירותי הענן אז'ור של מיקרוסופט, שעמדו במוקד העניין של המשקיעים, גדלו ב-51% לעומת תחזיות לגידול של 43.1%.

92% מהחברות החזיקו השנה באסטרטגיה של כמה עננים

לא רק רוכשים תאגידיים חושבים מחדש על ההוצאות שלהם על טכנולוגיית מידע. כשה-CIA החל מעבר משמעותי לענן, חתמה הסוכנות ב-2013 על הסכם עם אמזון. בשנה שעברה, לקראת סיום החוזה המקורי, אמרו ב-CIA שבחרו להשתמש בכמה ספקים על מנת לנצל יכולות ענן נרחבות הזמינות על ידי עבודה עם ספקים רבים.

החודש ביטל הפנטגון תוכניות להעניק חוזה של 10 שנים בגובה 10 מיליארד דולר למיקרוסופט שהיה שנוי במחלוקת. הפנטגון אמר שיחליף את החוזה, שמוכר בכינוי JEDI, בכמה חוזים נפרדים.

ג'ון שרמן, מנהל טכנולוגית המידע של הפנטגון, אמר ש-JEDI תוכנן בזמן שצרכי המחלקה היו שונים "והשיח שלנו בנושאי ענן היה פחות עדכני". גם אמזון וגם מיקרוסופט יורשו להשתתף במכרז החדש, והפנטגון יפנה גם ל-IBM, לאורקל ולגוגל לקבלת הצעות, אמר שרמן. הפנטגון מקווה לסגור את החוזה עד אפריל.

חברות רבות סגרו חוזים על כמה שירותי ענן. במידה כלשהי זה נעשה במקרה, אומרים אנליסטים ומומחים בתעשייה. לפעמים מחלקות שונות בתוך ארגון מסוים חתמו עם ספקים שונים.

השנה, 92% מהחברות החזיקו באסטרטגיה של כמה עננים, לעומת 81% ב-2018, על פי דו"ח שנתי של התעשייה שפרסמה חברת התוכנה Flexera Software.

ובכל זאת, פעילות עם כמה ספקי ענן מביאה עימה אתגרים. לכל חברה דרך משלה לנהל את הטכנולוגיה, כמו אחסון או רשתות, והעברת מידע בין עננים יכולה להיות מסורבלת, כך אומרים בכירים בתעשייה.

ב-USAA, חברת הביטוח מסן אנטוניו, ניסו במשך שנים לעבוד עם כמה ספקיות ענן בין היתר על מנת לבנות עמידות בעזרת האפשרות להעביר מידע לפי הצורך, אך מצאו שזה לא פשוט, כך אמר מייקל ווילט, סגן נשיא לענייני מחשוב ענן ב-USAA.

"כל ספק ענן, אפילו כשהוא אומר לך שלא, מנסה ליצור מצב שתהיה נעול אצלו", אמר.

זה הביא ליצירת סדרה של חברות תוכנה המייצרות כלים שנועדו לנהל יישומים באופן מוצלח יותר על פני כמה עננים. אחת מחברות שירותי הענן הלוהטות בשנתיים האחרונות הייתה Snowflake , העוזרת לחברות לנהל את הנתונים שלהן בכמה עננים. מניית החברה נסקה כשהונפקה בשנה שעברה, אם כי מאז ירדה מהשיאים אליהם הגיעה.

"לפני שנתיים וחצי, כולם עבדו עם אמזון", אמר סטיב מולייניף מנכ"ל Aviatrix Systems, ספק של תוכנות רשת המסייעות לארגונים לנהל את העננים שלהם בכמה ספקים. "כעת כולם עובדים עם כמה עננים".

ספקי הענן העיקריים נותנים כלים משלהם להרשות ללקוחות לגשר על מערכות. אבל לקוחות רבים נזהרים מהאפשרויות האלה בגלל שחברות הענן רוצות להחזיק בכמה מהעסק שהן יכולות, כך אומרים בכירים בתעשייה.

"אתה צריך ספק עצמאי של פלטפורמה של כמה עננים", אמר דייב מקג'אנט, מנכ"ל HashiCorp, המספקת כלים לעבוד בכמה עננים.

גוגל אמרה שהיא משתמשת בטכנולוגית קוד פתוח שניתן לאמץ ללא תשלום על מנת שלקוחותיה יקבלו יותר שליטה לגבי הבחירה באיזה ענן להשתמש.

"הלקוחות שלנו לא רוצים לחזור על מה שקרה בשנות ה-90 כשנתקעו אצל ספק אחד, אמר אייל מנור, סגן נשיא בשירותי הענן של גוגל.

במיקרוסופט אמרו שעובדים עם לקוחות לגבי צרכי הענן שלהם, כולל אלה הכוללים ספקים אחרים. דובר של אמזון אמר שרוב הלקוחות, אפילו אלה המדברים על שימוש בכמה ספקים, נשארים אצל אחד מהם.

הפנטגון, בינתיים, כבר מסתכל על המשך הדרך, עם תוכניות למכרז ענן גדול נוסף בשנת 2025.