מנכ"ל בית ההשקעות מור: בוחנים כניסה לתחום הפנסיה

מהשקעות בחברות מזהמות ועד לדוח ועדת יופה על תשואות המוסדיים: גילעד אלטשולר, יוסי לוי וצבי סטפק לקחו חלק בפאנל משותף ודיברו על הסוגיות הבוערות בשוק ההון • אלטשולר: "הכלכלה הישראלית היום הרבה יותר מיוצגות בנאסד"ק"

יוסי לוי, גילעד אלטשולר וצבי סטפק / צילום: יח"צ
יוסי לוי, גילעד אלטשולר וצבי סטפק / צילום: יח"צ

"גם אם אני חושב שארוויח יותר בישראל אני לא אשקיע יותר בישראל אלא אחלק בצורה מאוזנת יותר כדי להגן על החוסך מפני מקרי קיצון. אנחנו 85% בחו"ל והיתר בישראל", כך אמר גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות אלטשולר שחם. אלטשולר הוסיף כי "הכלכלה הישראלית היום הרבה יותר מיוצגות בנאסד"ק ולא בארץ לצערנו, ושם אנחנו כן נמצאים. אם תיק השקעות היה מורכב בעבר מ-70/30 היום זה כבר מזמן 50/50. המשקיע הישראלי מבין שתיק ההשקעות יהיה תנודתי יותר. הלוקסוס של איגרות חוב ממשלתיות בתשואה גבוהה כבר לא קיים. התשואות הן בתיקים ארוכי הטווח. החלוקה בין ישראל לחו"ל היא לא בין איפה ארוויח או אפסיד אלא חשיבה של ניהול סיכונים ארוך טווח". את הדברים אמר במסגרת רב שיח שהתקיים בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך הטווח שנערכת בימים אלו בירושלים.

באשר למדיניות אי ההשקעה בחברות מזהמות, עליה פורסם לראשונה בגלובס, אמר אלטשולר כי "אנחנו הצהרנו שלא נשקיע בחברות מזהמות. לגבי עניין של איבוד תשואה, יש לנו קרן ירוקה שהקמנו לפני 20 שנים ואז המודעות הייתה נמוכה יותר. השאלה אם אתה מעדיף מודעות על תשואה, זו דילמה לחוסך ולנו, האם יש לי את הזכות כמשקיע למנוע מהחוסך תשואה בגלל אג'נדה. אם מסתכלים על 10 השנים האחרונות, כל מי שהשקיע בחברות ירוקות עם ESG גבוה יותר, התשואה שלו הייתה גדולה יותר".

יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל משותף, בית ההשקעות מור, התייחס גם הוא לסוגיה ואמר כי "אנחנו רואים שאירופה מובילה את העולם בנושא הזה. גם ארה"ב עם ביידן הולכת עם הנושא הזה וגם סין. בעיות האקלים של העולם דוחפים את החברות לעולם הזה. אני מאמין שבארץ נראה בשנים הקרובות התגייסות של שוק ההון לעניין הזה ונלך לכיוון של ניתוב השקעות לחברות עם ESG גבוה".

לוי הוסיף כי מבחינתו העובדים הם הדבר הכי חשוב בחברה: "הנפקנו לפני 4 שנים וכל העובדים שותפים. יש לנו כוח חזק של אנליזה וסגרנו שת"פ עם חברות אנליזה ומחקר בעולם. זה לצד השקעה בהון אנושי איכותי לאורך זמן, מובילה אותנו לתוצאות טובות".

"יש סיכוי שנכנס לשוק קרנות הפנסיה"

בתוך כך, לוי הודיע כי בית ההשקעות מור בוחן כניסה גם לתחום הפנסיה. לדבריו, "יש סיכוי שנכנס לשוק קרנות הפנסיה, אנו בוחנים זאת. אין ספק שכניסה של גופים פרטיים לקרנות הפנסיה עושה טוב לתחרות ואחרי הרבה שנים בהם גופים התנהלו בצורה שמרנית ובלי תחרות ודמי ניהול גבוהים עכשיו אנחנו במצב אחר לגמרי".

נושא נוסף שעלה בוועידה הוא דוח ועדת יופה, שמצא כי התשואות שהושגו על-ידי הגופים המוסדיים באמצעות השקעה בקרנות פרטיות אינן משביעות רצון. מייסד וחבר דירקטוריון בית ההשקעות מיטב דש, צבי סטפק, תקף את הדוח וטען כי "יש בו הרבה טעויות תפיסתיות, להשוות את תשואת קרן החוב ל-S&P 500 זה פשוט חוסר הבנה ולבחון קרן אחרי שנתיים או שלוש תוך התעלמות מה-J-Curve זה פשוט הזוי".