ענקיות הנפט המערביות חזרו להרוויח בענק, אבל מתכוונות לצמצום ההוצאות

למרות ההתאוששות שנרשמה התעשייה בעקבות יציאה ממשבר הקורונה במספר מדינות, ענקיות הנפט אקסון ושברון מהדקות את ההוצאות כדי למשוך משקיעים

מתקן זיקוק של אקסון מוביל. רווח של 4.7 מיליארד דולר ברבעון השני / צילום: Associated Press, Matt Brown
מתקן זיקוק של אקסון מוביל. רווח של 4.7 מיליארד דולר ברבעון השני / צילום: Associated Press, Matt Brown

חברות הנפט הגדולות גורפות את הרווחים הגדולים ביותר שלהן מתחילת מגפת הקורונה, אך הן מתכננות להמשיך להוציא כסף באופן שקול על מנת לעודד תפוקה על אף מחירי סחורות גבוהים יותר.

אקסון מובייל  דיווחה ביום שישי על רווחים של 4.7 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, בעוד שמתחרתה שברון  דיווחה על רווחים רבעוניים של 3.1 מיליארד דולר.

מדובר בשינוי מגמה דרמטי לעומת 2020, אז אקסון דיווחה על הפסד של 1.1 מיליארד דולר ברבעון ושברון הפסידה 8.3 מיליארד דולר - לנוכח הצניחה בביקוש לנפט ולגז עקב סגירת הכלכלות בכל העולם בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

כמה מחברות הנפט הגדולות ביותר באירופה דיווחו גם הן על תוצאות טובות בשבוע שחלף. ברויאל דאץ'-של דיווחו על הכנסה נטו של 5.5 מיליארד דולר, בעוד שטוטאל הצרפתית הציגה רווח של 3.5 מיליארד דולר.

תעשיית הנפט והגז השתקמה מהפסדים חסרי תקדים שנרשמו בשנת 2020 לאחר שכלכלות נפתחו השנה מחדש, וגרמו למחירים לעלות לרמות הגבוהות ביותר זה שנתיים. מחירי הנפט בארה"ב שמרו על רמה של מעל 60 דולר לחבית מאז מרץ, עם פאזה שלילית באפריל האחרון, לאחר שבמשך רוב שנת 2020 נותרו מתחת ל־50 דולר לחבית. מחיר הנפט ממערב טקסס נסגר ביום שישי על 73.81 דולר לחבית, עלייה של 19 סנט, או 0.3%.

המשקיעים לוחצים למתן צמיחה ולהפחית פליטות פחמן

עם זאת, אף אחת מהיצרניות המערביות לא הודיעה כי תגדיל את הוצאות ההון, כשהחברות מתמודדות עם לחצים מצד משקיעים למתן את צמיחתן ולהפחית את כמות פליטות הפחמן, לנוכח חששות מפני הגדלת הרגולציה ושינויי האקלים. חברות מסוימות באירופה הבטיחו לתת עדיפות לאנרגיה מתחדשת על פני ייצור מסורתי.

אקסון קיצצה את תקציב ההון השנתי שלה בשנה שעברה מ־25 מיליארד ל־19 מיליארד דולר ופחות, ובסוף השבוע דיווחה כי ההוצאה שלה השנה בהון תהיה קרובה יותר ל־16 מיליארד דולר, וכי ייצור הנפט והגז שלה ירד ב־2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"יש לנו תוכנית טובה לגבי ההשקעות שלנו, ואנו מתקדמים יפה לגבי החוב", אמר מנכ"ל אקסון, דארן וודס, בשיחה עם אנליסטים. "אנחנו ממוקדים בלהביא עוד חביות יותר רווחיות, עם ערך יותר גבוה".

גם שברון מסרה ביום שישי כי לא תעלה את הוצאות ההון. כבר במחצית הראשונה השנה החברה הוציאה 5.3 מיליארד דולר בהון לעומת 7.7 מיליארד דולר במחצית המקבילה. בעבר אמרה שברון שתגדיל את התפוקה השנתית בכ־3% עד 2025 ותיתן עדיפות להחזרת כסף לבעלי המניות.

שתי החברות נהנו מרווחים חזקים בעסקי הכימיקלים שלהן, בעת שהביקוש לפלסטיק ומוצרים אחרים זינק השנה. לדברי אקסון, לחטיבת הכימיקלים שלה היה הרבעון הטוב ביותר אי פעם, עם רווחים של 2.3 מיליארד דולר.

"הביקוש למוצרים השתקם, למניות שלנו - לא כ"כ"

ההוצאות המוגבלות הן חלון כניסה עבור משקיעים שברחו מהתחום אחרי עשור של החזרים גרועים וחששות לגבי העתיד של דלקי מאובנים בטווח הארוך.

"וול סטריט לא מחפשת השקעות מואצות בעסקי הנפט והגז", אמר דן פיקרינג, מנהל השקעות ראשי ב־Pickering Energy Partners. "נוצר שילוב של מודעות לסביבה ולממשל תאגידי עם חששות לגבי מעבר לאנרגיות חלופיות, יחד עם צלקות מהעשור האחרון".

מניות של חברות נפט ודלק רבות זינקו בחזרה השנה אבל נותרו מתחת למחיריהן לפני הקורונה. למשל, מניית שברון עלתה ביותר מ־20% השנה, אבל ירדה ב־4% מפברואר אשתקד, ואילו אקסון עלתה קרוב ל־40%, אבל ירדה ב־5% לעומת המחיר לפני המגפה. מדד מניות הדלק והגז הגדולות עלה ב־42% השנה, אבל ביחס לרמתו לפני חמש שנים ירד ב־37%.

מנהל הכספים הראשי בשברון אמר שמשקיעים רבים עדיין אינם בטוחים לגבי מחויבות יצרני הנפט למשמעת הון, בייחוד כשמחירי הסחורות עולים. כך לדבריו, "הביקוש למוצרים שלנו השתקם במלואו, למעט לגבי דלק מטוסים. אולם הביקוש למניות שלנו משתקם יותר באיטיות".

על מנת למשוך את בעלי המניות בחזרה, שברון נותנת עדיפות השנה לתשלומים עבורם, והודיעה כי תחזור לבצע רכישה עצמית של מניות בהיקף של 2 עד 3 מיליארד דולר בשנה. החברה גם הגדילה את הדיבידנד שלה ב־4% באפריל. באירופה, של וטוטאל החזירו את נוהג הBuyBack- גם הן השבוע.

החוב של אקסון יקשה עליה להגדיל תשלומים למשקיעים

שברון גם הכריזה בשבוע שעבר על חטיבה עסקית חדשה שייעודה פיתוח טכנולוגיות להפחתת פליטות פחמן. בפברואר הגיעה הכרזה דומה מצד אקסון, לפיה תשקיע 3 מיליארד דולר עד 2025 בחטיבה חדשה עם חתימת פחמן נמוכה.

תשלומים מוגדלים למשקיעים יכולים להיות קשים יותר לאקסון, שהחוב במאזן גבוה יותר מזה של שברון. לחברה טקסס חוב בגובה כמעט 60 מיליארד דולר, על פי מחלקת המחקר של S&P גלובל, בעוד החוב של שברון עומד על כ־38 מיליארד דולר. אקסון גם הותירה את הדיבידנד שלה ללא שינוי השנה.

אקסון, חברת הנפט המערבית הגדולה ביותר, תצטרך להגדיל את הוצאות ההון עבור נכסי הליבה שלה, במיוחד בגיאנה ובאגן הפרמי, על מנת לייצר את המזומנים שלהם היא זקוקה כדי לשלם את החוב ולתגמל משקיעים, אמר ביראג' בורחאטריה, אנליסט ב־RBC.

באסיפת בעלי המניות השנתית שלה במאי איבדה אקסון שלושה מושבים בדירקטוריון שלה לטובת קרן הגידור Engine No. 1, בעקבות טענות הקרן האקטיביסטית כי אקסון הוציאה כסף באופן לא מחושב במשך שנים על פרויקטים לא רווחיים, ולא הכינה אסטרטגיה למעבר האנרגטי הצפוי.

"הגדלת הוצאות ההון על עסקי הליבה היא תרחיש מאתגר", אמר בורחאטריה, "אבל אקסון לא תוכל לממן את הדיבידנד בגובה 15 מיליארד דולר שלה בעזרת נכסים עם חתימת פחמן נמוכה בזמן הקרוב, אז ההון יופנה לעסקי הליבה בעתיד הנראה לעין".

בינתיים, אקסון הפחיתה את מספר האסדות שהיא מפעילה ממרץ אשתקד ב־85% בערך, לפחות מ־10, על פי Enervus, חברת ניתוח מידע על אנרגיה. שברון גם היא ביצעה הפחתות לדבריו, ואף אחת מהשתיים לא הוסיפה אסדות בחודשים האחרונים, הגם שיצרניות אחרות עשו כן.

"נדרשות שמרנות בייצור ועקביות"

קווין הולט, מנהל השקעות בכיר ב־Invesco, אמר שחברות הנפט הגדולות צריכות להשתמש במזומנים שלהן על מנת לשלם חובות ולוודא שהדיבידנדים שלהן בני קיימא.

על פי הולט, ישנה עדיין מספיק אי ודאות לגבי אספקת הנפט והביקוש שתשמור את מחירי הסחורות ואת הוצאות היצרניות תחת בקרה לעת עתה. מחירי הנפט ירדו באופן זמני מוקדם יותר ביולי, עקב חששות מכך שזנים חדשים של נגיף הקורונה יפגעו בשיקום הכלכלה ושאופ"ק ובנות בריתה יגדילו את התפוקה באופן יותר תקיף. השאלה, אמר הולט, היא אם צעדי הצנע יחזיקו מעמד.

"חברות שמרו על משמעת ב־2021, אבל האם יעשו זאת ב־2022?" אמר הולט. "מה שאנחנו צריכים מהחברות האלה הם שמרנות בייצור ועקביות".