האם יבוטלו תוצאות ההצבעה על הקמת איגוד באמזון?

כך ממליץ גורם רשמי במועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב • אמזון: העובדים החליטו לדבוק בקשר ישיר עם מנהליהם - נערער על החלטה כזו

מרכז לוגיסטי של אמאזון בצרפת / צילום: Shutterstock
מרכז לוגיסטי של אמאזון בצרפת / צילום: Shutterstock

גורם במועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) המליץ ​​לבטל את תוצאות ההצבעה של עובדי אמזון נגד הקמת איגוד עובדים במחסני החברה באלבמה בחודש אפריל האחרון. זאת בעקבות "התנהגות בלתי חוקית מצד אמזון" - כך על פי דיווח ב-סי.אן.אן.

ההמלצה של פקידת NLRB , קרסטיין מאיירס, ששמעה עדויות של עובדים במהלך דיון בערעור במאי היא שלב קריטי בתהליך, שיכול להוביל להצבעה חדשה, שתחליף את התוצאות של זו שהתקיימה בחודש אפריל. כעת הממצאים ייבדקו על ידי מנהל אזורי ב־ NLRB , וזה יקבל החלטה סופית תוך מספר שבועות. הן אמזון והן "איגוד הקמעונאות, סיטונאות וכלבו" שניהל את קמפיין הקמת ההתאגדות בבסמר באלבמה, עשויים להגיש תגובה או ערעור על החלטת הפקידה מאיירס.

תוצאות ההצבעה בנוגע להתאגדות עובדי המחסן של אמזון בבסמר, אלבמה, הסתיימה כאמור בניצחון לחברה שהתנגדה להקמת ועד עובדים בתחומה. 71% מכ־3,200 עובדים שהצביעו, היו נגד הקמת ההתאגדות.

הבחירות בבסמר התקיימו על רקע התעניינות ציבורית, משפטית ופוליטית סביב נוהלי העבודה בחברה במהלך המגפה. בעוד שבמשך שנים נכשלו ניסיונות שונים להקמת התאגדויות באמזון, בשנת המגפה בארה"ב, דווקא נרשמה עלייה באקטיביזם של העובדים. חלקם מחו על אמצעי הבטיחות הלקויים, לדבריהם, של החברה נגד נגיף הקורונה והתלוננו כי החברה מפטרת עובדים שארגנו עיצומים במחאה על כך.

מנגד, כאשר המהלך של ההתאגדות בבסמר יצא לדרך, מנהלי אמזון בבסמר דרשו מהעובדים להשתתף בזמן העבודה ב"שיעורים נגד הקמת התאגדויות", שלחו המון הודעות לטלפונים הסלולריים של העובדים נגד איגודי עובדים ואף נתלו שלטים ברוח זו ברחבי המחסן. על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, אמזון שכרה אז יועץ נגד איגודים במחיר גבוה ופעלה להניא את עובדיה מההצבעה בעד ההתארגנות.

עובדי החברה אמרו שהם רוצים שינוי במדיניות ההפסקות וביטחון תעסוקתי טוב יותר וכי זמן ההפסקה שניתן להם אינו מספיק שכן הם מותשים מהעבודה הקשה שכוללת תנועה והליכה ללא הרף במהלך המשמרות, כאשר חלקם הולכים למעלה מ־10 קילומטרים מדי יום.

לבסוף הצביעו קצת מעל מחצית העובדים - 3,200 מתוך 5,800 איש במחסן בבסמר.

עד כה ה־ NLRB לא פרסם את המלצתה הרשמית של גב מאיירס. דוברת מטעם אמזון מסרה בארה"ב כי לעובדים "הייתה הזדמנות להישמע ובסופו של יום הם הצביעו באופן גורף בעד קשר ישיר עם מנהליהם ועם החברה". אם אכן יוחלט על לבסוף על ביטול התוצאות, אמרה הדוברת, אמזון תערער על ההמלצה.