"המערב הפרוע" של הקריפטו צריך יותר הגנה על משקיעים, אומר יושב ראש ה-SEC

גארי גנסלר שם פוקוס על הפלטפורמות שמאפשרות למשקיעים ללוות כסף כנגד נכסי קריפטו שהם מחזיקים

צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

רשות הבורסות וניירות הערך בארה"ב (SEC) תעשה רגולציה של מטבעות קריפטו במידה המרבית האפשרית תוך שימוש בסמכות הקיימת לה כיום, כך אמר ביום שלישי יו"ר ה-SEC גארי גנסלר, בזמן שקרא לקונגרס לתת לרשות עוד משאבים ולהרחיב את כוחה לפקח על התחום.

גנסלר אמר שסוג הנכסים הזה רווי ב"תרמיות, מזימות ושימוש לרעה" ובכך רמז שה-SEC תהפוך לפעילה יותר בשיטור מסחר בקריפטו ופלטפורמות ההלוואה, כמו גם מה שמכונים stablecoins.

"פשוט אין לנו מספיק הגנה על משקיעים בקריפטו. בכנות, בעת הזאת, זה יותר דומה למערב הפרוע", אמר גנסלר בדברים שכתב מראש בפורום הבטיחות של אספן. "השתמשנו ונמשיך להשתמש בסמכות שלנו ככל שיאפשרו לנו".

רגולטורים פיננסיים בארה"ב נאבקו להקיף בזרועותיהם את העולם ההולך ומתרחב של מטבעות קריפטו וטכנולוגיות פיננסיות קשורות. שלא כמו בשווקי ניירות הערך והנגזרות, אין סוכנות רגולציה בודדת המפקחת על בורסות קריפטו או סוחרים. כששווי השוק של תחום הנכסים הזה עלה ליותר מטריליון דולר, כן התרבו מקרי התרמית.

גנסלר אמר שחלקים נרחבים מהתחום פועלים מחוץ למסגרות הרגולטוריות המבקשות להגן על משקיעים וצרכנים, להפחית בפשיעה, לקדם יציבות פיננסית ולהגן על הביטחון הלאומי.

גם המחוקקים חושבים שצריך לפקח יותר על שוק הקריפטו

"אם לחדשנות הזו יש איזשהו סיכוי לשרוד אל תוך סוף העשור הנוכחי ואל שנות ה-30 של המאה, זה לא יכול לקרות מחוץ למדיניות ציבורית", אמר גנסלר, רגולטור דמוקרטי ותיק שלימד קורס על מטבעות קריפטו ב-MIT.

דבריו של גנסלר נאמרו בתוך כך שישנה יותר ויותר הכרה מצד כמה מחוקקים וממונים של ממשל ביידן ששוק הקריפטו הפך לגדול מספיק וחשוב מספיק שיהיה צורך לפקח עליו יותר.

במאי, הסנאטורית אליזבת ווארן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) כתבה לגנסלר ושאלה לגבי יכולת המועצה להגן על משקיעים. השבוע, נציג בית הנבחרים דון בייר (דמוקרט מוירג'יניה) הציג הצעת חוק שהייתה מביאה לחקיקה מקיפה בתחום הנכסים הדיגיטליים.

"אנחנו הולכים לראות יותר פעילות אכיפה, אני חושב שזה בלתי נמנע", אמר סטיפן פאלי, שותף במשרד עורכי הדין אנדרסון קיל שבין לקוחותיו נמצאות גם חברות קריפטו. "החשיבה שלי היא שאנשים שמבינים את השוק הזה ומשתתפים בו עשויים להצליח יותר".

גנסלר אמר למחוקקי בית הנבחרים שכללי הגנה על משקיעים צריכים להיות מיושמים על בורסות קריפטו, בדומה לאופן בו הם כוללים ניירות ערך ונגזרות. בורסות הנתונות לרגולציה צריכות על פי חוק שיהיו בהן כללים המונעים מעשי תרמית ומקדמים מסחר הוגן.

"בעוד שתחום הנכסים הזה ממשיך לצמוח, זה חיוני שרגולטורים יעבדו עם התעשייה כדי להגיע לעמדות הגיוניות כך שכל היתרונות של הטכנולוגיה יממושו", אמרה מישל בונד, מנכ"לית איגוד שווקי הנכסים הדיגיטליים.

בדברים שנשא ביום שלישי, הדגיש גנסלר מגוון תחומים בהם ה-SEC יכול להרחיב את הפיקוח שלו.

המסחר המבוזר צובר תאוצה - וגם מעשי המרמה 

אחד מהם הוא מסחר מבוזר, או DeFi, יישומי מחשב המשמשים כדי ללוות, להלוות, להרוויח ריבית ולסחור בנכסים ובנגזרות. כמה מפתחי DeFi אומרים שהטכנולוגיה לא צריכה להתמודד עם פיקוח פדרלי בגלל שהתוכנות האוטומטיות לא נשלטות על ידי אנשים או חברות ולא מחזיקות נכסים של סוחרים. השירותים לעתים קרובות משמשים בידי אנשים המבקשים ללוות כנגד אחזקות מטבעות הקריפטו שלהם על מנת לעשות הימורים גדולים יותר.

משקיעים שפכו עשרות מיליארדי דולרים לתחום ה-DeFi ב-12 החודשים האחרונים, לעתים קרובות תוך ניסיון לקבל תשואות על נכסי הקריפטו שלהם שהן הרבה יותר גדולות ממה שיכלו להשיג דרך שיעורי ריבית המבוססים על דולרים. הנכסים המופקדים כערובה בפרויקטים של DeFi גדלו ל-85 מיליארד דולר לעומת כ-3 מיליארד דולר לפני שנה, על פי חברת הנתונים DeBank.

תומכי ה-DeFi אומרים שהם בונים אלטרנטיבה חדשנית למסחר המסורתי, אבל החלל הזה גם רווי במעשי מרמה. מינואר עד אפריל, תרמיות DeFi עלו למשקיעים 83.4 מיליון דולר, על פי CipherTrace, חברת אנליסטים.

"בעולם מימון הקריפטו יש כעת פלטפורמות בהן אנשים יכולים לסחור במטבעות ומקומות אחרים בהם אנשים יכולים ללוות מטבעות", אמר גנסלר. הוא אמר שהוא מאמין שהפלטפורמות האלה יכולות להיות נתונות לחוקים החלים על ניירות ערך ועשויים גם להיות נתונים לחוקים החלים על סחורות ולכללי הבנקאות.

גנסלר אמר שמטבעות יציבים - stablecoins - נכסים דיגיטליים המוצמדים לערכם של מטבעות לאומיים - עשויים גם לעמוד בהגדרה של ניירות ערך או חברות השקעה, מה שישים גם אותם בתחום הסמכות של ה-SEC.

סוחרים באופן טיפוסי משתמשים ב-stablecoins על מנת להחליף נכס קריפטו אחד באחר, אמר גנסלר, וציין שביולי כמעט שלושה רבעים מהמסחר בפלטפורמות קריפטו קרה בין stablecoin ואיזשהו מטבע אחר.

"השימוש ב-stablecoins בפלטפורמות האלה עשוי להקל על מי שמבקש לעקוף מגוון של מטרות מדיניות ציבורית הקשורות למערכת הפיננסית והבנקאית המסורתית שלנו: כלים נגד הלבנת הון, ציות למס, סנקציות וכדומה", אמר גנסלר.

ישנם 113 מיליארד דולר ב-stablecoins בשוק, על פי Block, חברת מחקר וחדשות בתחום הקריפטו. כמעט חצי מהם נמצאים ב-tether, מטבע מסוג stabelcoin הצמוד לדולר האמריקאי. בפברואר, החברות שמאחורי tether ובורסת ביטקוין הקשורה אליו הסכימו לשלם 18.5 מיליון דולר על מנת לסיים חקירה של משרד התובע הכללי של ניו יורק לגבי הצגה לא נכונה של הרזרבות שבבסיס ה-tether. החברות לא הודו ולא הכחישו שהציגו את הרזרבות באופן לא נכון.

"הרבה מטבעות עשויים להוות ניירות ערך שאינם רשומים"

ביום שלישי רמז גנסלר על האפשרות של פעולות אכיפה נוספות נגד נכסי קריפטו ופלטפורמות מסחר שה-SEC מגדיר כניירות ערך. על מנת לקבוע זאת, רגולטורים בודקים אם ההשקעות נעשו כ"יוזמה של אנשים רבים" והאם הרווחים הצפויים תלויים במאמציהם של אנשים אחרים.

"אנשים קונים את המטבעות האלה מתוך ציפייה לרווחים, ויש קבוצה קטנה של יזמים ואנשי טכנולוגיה שמטפחים את הפרויקטים", אמר גנסלר. "אני מאמין שיש לנו כרגע שוק קריפטו בו הרבה מטבעות עשויים להוות ניירות ערך שאינם רשומים".

בגלל שהם לא רשומים ב-SEC כסוחרים ברוקרים, פלטפורמות המסחר בקריפטו בארה"ב באופן כללי מאפשרות מסחר רק בנכסים שהן מאמינות שלא מהווים ניירות ערך. Coinbase, בורסת קריפטו שהונפקה מוקדם יותר השנה, אמרה בדיווח ל-SEC שהיא עשויה להיענש אם רגולטורים יגיעו למסקנה שהפלטפורמה שלה משמשת למסחר בניירות ערך שאינם רשומים.

גנסלר אמר שלא סביר שמתוך יותר מ-50 מטבעות שניתן לסחור בהם בפלטפורמת קריפטו טיפוסית, אף אחד לא מהווה נייר ערך.

"אני מעודד את הפלטפורמות האלה לבוא ולדבר איתנו. להירשם. הסיכויים לכך שיש לכם ניירות ערך בפלטפורמות שלכם די טובים", אמר גנסלר.


אלכסנדר אוסיפוביץ' השתתף בהכנת הכתבה.