רוכבת על גל ההנפקות: הרווח של פועלים אי.בי.אי זינק פי ארבעה

חברת החיתום מציגה רווח נקי של 24.5 מיליון שקל במחצית 2021 - פי ארבעה יותר מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד • מניית החברה זינקה ב-230% מאז השפל של 2020

עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילום: תמר מצפי
עפר גרינבאום, מנכ''ל פועלים אי.בי.אי / צילום: תמר מצפי

חברת החיתום פועלים אי.בי.אי , ממשיכה לרכוב על גל הנפקות ההון ששוטף השנה את הבורסה לניירות ערך בת"א. החברה דיווחה היום כי סיימה את המחצית הראשונה של 2021 עם רווח נקי של 24.5 מיליון שקל, פי ארבעה יותר מהרווח הנקי שרשמה במחצית הראשונה של 2020.

יש לציין כי בחודש מרץ אשתקד התפרצה לראשונה בישראל מגיפת הקורונה, שהובילה להטלת הסגר הראשון על ישראל, ולירידות חדות בבורסה לני"ע בת"א. במחצית השנייה של 2020 כבר החלה התאוששות בבורסה בת"א, שהתבטאה גם בעלייה דרמטית  במספר ההנפקות.

מגמות אלו הלכו והתחזקו במחצית הראשונה של 2021 והובילו לפעילות ערה במיוחד בענף החיתום. את העדות לכך ניתן למצוא בתוצאות הכספיות של פועלים אי.בי.אי - אחת מחברות החיתום הגדולות בישראל. את ששת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של כ-61  מיליון שקל, המשקפות צמיחה של 220% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השני לבדו צמחו הכנסות החברה ב-107% לעומת הרבעון המקביל (ל-28.5 מיליון שקל), ואילו הרווח הנקי זינק ב-135% לכ-12 מיליון שקל - סכום שיחולק כעת כדיבידנד לבעלי המניות. פועלים אי.בי.אי, שבשליטת בית ההשקעות אי.בי.אי  ובנק הפועלים , נסחרת כיום בשווי של כ-350 מיליון לאחר שמרמת השפל במארס 2020 קפצה המניה ב-230%. 

בחברת החיתום, המנוהלת ע"י עפר גרינבאום ושי נבו, מציינים שבמחצית הראשונה נמשכה המגמה החיובית בשווקים הפיננסיים בעולם, שנתמכה בהמשך מבצע החיסונים העולמי. מגמה זו נתמכה לדבריה במדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד, המתאפיינת בסביבת ריבית אפסית ובמעורבות גבוהה של הבנקים המרכזיים בשוקי האג"ח, ובמדיניות פיסקאלית מרחיבה מאוד בארה"ב. 

 
  

גיוסי ההון זינקו במהלך המחצית ב-200%

במהלך המחצית הראשונה גויסו בשוק הנפקות האקוויטי (הון) בת"א 14.7 מיליארד שקל ב-97 הצעות לציבור ו-33 הנפקות פרטיות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד גויסו בהנפקות הון רק 4.8 מיליארד שקל ב-66 עסקאות של הצעות לציבור והנפקות פרטיות.

לא פחות מ-63 חברות חדשות נרשמו במחצית הראשונה של 2021 למסחר בבורסה בת"א, לאחר שהשלימו גיוסים של 7.8 מיליארד שקל. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2020 נרשמו למסחר בבורסה רק 6 חברות חדשות, שגייסו יחדיו סכום של כ-1 מיליארד שקל בלבד.

"גיוסי האקוויטי במחצית הראשונה של 2021 היו חריגים בהיקפם ובמספרם לא רק בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אלא גם ביחס לשנים קודמות", כותבת פועלים אי.בי.אי בדוחותיה. עם זאת, בחברה מדגישים כי "במועד חתימת דוח זה (כיום, ע"כ) מורגשת התקררות מסוימת בשוק הנפקות האקוויטי, לצד שינוי בטעמי ההשקעה של השוק המקומי, כפי שמשתקף בין היתר מהירידות במדד טק-עילית ומדד הטכנולוגיות בבורסה בת"א, אשר השילו מחודש פברואר השנה ועד סוף יולי כ-14% ו-10% בהתאמה.

"במקביל, סבלו חלק לא מבוטל של המניות שהוצעו בחודשים האחרונים לציבור בהנפקות לראשונה (IPO) של חברות המשתייכות למדדים אלה מירידות חדות. מגמה זו עלולה להשליך על תיאבון המשקיעים להנפקות הון ( בעיקר IPO) ובמיוחד של תאגידים מתחום הטק עילית המצויים בשלבים ראשוניים של מכירות ורישום הכנסות", מדגישים בפועלים אי.בי.אי.

לדברי החברה, היא השתתפה כחתם או כמפיץ ב-26 הנפקות חוב במחצית הראשונה, בהן גויס סכום מצטבר של 8.2 מיליארד שקל ואשר הניבו לה הכנסות של 9.2 מיליון שקל. במקביל, השתתפה החברה כתחם או כמפיץ ב-33 הנפקות אקוויטי במחצית הראשונה של 2021, בהן גיוס סכום מצרפי של 6.7 מיליארד שקל ואשר תרמו לה הכנסות של 53 מיליון שקל.

80% מהכנסות החברה במחצית הראשונה נבעו מ-15 עסקאות לגיוס אקוויטי ומשתי עסקאות לגיוס חוב, אותן הובילה. רשימה זו כוללת את הגיוסים של ורידיס , גלאסבוקס , אקרשטיין, תורפז  וגמא .