דיפלומט בכיר מבחריין: "שום דבר טוב לא יצא מהסכם הגרעין עם איראן"

תת-שר החוץ של בחריין, השיח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה, אמר בביקור בישראל כי בחריין מודאגת מהאפשרות של חידוש ההסכם עם איראן • "אין משבר או עימות במזרח התיכון בעשרים השנים האחרונות שאיראן לא מעורבת בו בדרך זו או אחרת"

אל ח'ליפה (במרכז) במעמד חתימת השת''פ עם המרכז הירושלמי / צילום: שלומי אמסלם
אל ח'ליפה (במרכז) במעמד חתימת השת''פ עם המרכז הירושלמי / צילום: שלומי אמסלם

בחריין מודאגת מאוד מהאפשרות של חידוש הסכם הגרעין עם איראן, והיא בקשר עם בנות בריתה באזור, לרבות ישראל, בסוגיה. כך אומר היום תת-שר החוץ של בחריין, השיח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה, בשיחה עם כתבים ישראלים.

לדברי אל ח'ליפה, השלכות ההסכם הקודם היו הרסניות, והביאו להגברת הפעילות המסכסכת ומעודדת האלימות של איראן באיזור כולו. "אין משבר או עימות במזרח התיכון בעשרים השנים האחרונות שאיראן לא מעורבת בו בדרך זו או אחרת" - אמר אל ח'ליפה. הוא הוסיף כי איראן מסייעת לגורמים חתרניים בבחריין, שולחת נשק וסמים למדינה ומנסה לערער את יציבות השלטון במנאמה. "בגלל התערבותה - נפגעו אזרחים רבים חפים מפשע ואנשי כוחות הבטחון. מה השגנו כתוצאה מהסכם הגרעין? לא יצא מזה שום דבר חיובי. המלך חמד שלח איגרת לנשיא איראן ישר אחרי החתימה על הסכם הגרעין ובירך אותו, אבל יומיים אחר כך חשפנו ספינה אירנית שניסתה להבריח נשק וחומרי נפץ לתוך בחריין". הוא הוסיף כי ההסכם התמודד רק עם תוכנית הגרעין של איראן, ולא עם תוכנית הטילים שלה או עם התוקפנות האזורית. "הייתה תקווה שיפתח דף חדש באזור אבל הוא רק יצר עוד כאוס".

אל ח'ליפה אמר כי ממשל ביידן מודע לעמדה של בחריין ומתייעץ עם מדינות המפרץ בנושא האיראני מאז כניסתו לתפקיד. הוא ציין כי הדאגה מאיראן היא אחת הסיבות לכינון הקשר עם ישראל. "אני מאמין שהקשר עם בעלי ברית כמו ישראל יעזור בהקשר הזה כי זה אתגר משותף והעתיד המשותף לכל מי שחי באזור", אמר.

על המתקפות האחרונות על כלי שיט במפרץ אמר אל ח'ליפה כי אלה היו גם בעבר והן מטרידות מאוד. לדבריו, בחריין בהיותה מדינת אי המקיימת קשרי מסחר ענפים בנתיבי הים, היא בעלת אינטרס עליון לשמירה על נתיבי שיט אלה, ופועלת עם בנות בריתה ובהן ארצות הברית וישראל, לאבטח אותם.

עוד השנה: טיסות ישירות בין ת"א ומנאמה

אל ח'ליפה, הממונה במשרד החוץ של בחריין על יישום ההסכמים עם ישראל, הבטיח כי עוד השנה יחנך קו טיסות ישירות של חברת התעופה הלאומית בין תל אביב למנאמה.

בתשובה לשאלת גלובס על ההיקף הנמוך של הקשרים הכלכליים בין המדינות אמר כי ארצו שבעת רצון מהתפתחות הקשר עם ישראל וכי מדובר בתהליך ארוך של בניית אמון והבנה של הצרכים והיכולות. "לפני עשרה חודשים הקשרים היו אפסיים. בזמן שחלף הושג המון. הסכמים רבים נחתמו, ואני משוכנע שיהיו עוד ויהיו גם עוד ביקורים. בקרוב תיפתח שגרירות. יש לנו עוד דרך ארוכה ללכת, ואנחנו צריכים ללמוד עוד על ישראל. אנו מחויבים לעשות הכל כדי להפוך את היחסים האלה למוצלחים ככל האפשר".

הוא ציין את עסקת מקורות, שנחשפה בגלובס, לאספקת שירותי ייעוץ לבחריין בפרויקטים של מים, התפלה, בקרה אוטומטית למערכות אספקת מים ושדרוגים טכנולוגיים. עוד אמר כי תחומי העניין העיקריים של ארצו לשתופי פעולה עם ישראל הם טכנולוגיות לשימוש התפלה והשבחה של מים, אבטחת מזון, פינטק, אנרגיה וטכנולוגיות בריאות מתקדמות.

אל ח'ליפה סיפר כי יש מגעים בין בחריין, ישראל, איחוד האמירויות וארצות הברית לקיום אירוע לציון חתימת הסכמי אברהם באמצע חודש ספטמבר. לדבריו, האמריקאים הביעו תמיכה גורפת בהסכמי אברהם ומדיניותם היא לקדם את יישום ההסכמים בכל דרך.

בביקורו השלישי בישראל נפגש תת-שר החוץ הבחרייני עם הנשיא יצחק הרצוג ושר החוץ יאיר לפיד וקיים דיונים עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז על קידום היחסים בין המדינות. במהלך השיחות במשרד החוץ הוסכם כי לפיד יגיע בקרוב לביקור במנאמה - ביקור ראשון של שר ישראלי במדינה.

הסכם שיתוף פעולה עם המרכז הירושלמי 

בתוך כך, אל ח'ליפה, העומד בראש מכון המחקר האסטרטגי "דאראסט", חתם על הסכם שיתוף פעולה עם המרכז הירושלמי בראשותו של מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, השגריר דורי גולד.

לפני טקס החתימה אמר גולד: "אנו במרכז הירושלמי החלטנו ליצור רשת של מכוני מחקר באזור המפרץ הפרסי ובמדינות נוספות. מטרתנו היא ליצור מערך של הסכמי שיתופי פעולה עם מדינות 'הסכמי אברהם' ולהעביר מסר לארה"ב, אירופה ומדינות נוספות, של הבנה ריאלסטית של האתגרים אותם אנו חולקים - הסכנה ממדיניות איראן, באזור ובעולם".