המהלך של שר התקשורת שעלול לטלטל את הקואליציה

שר התקשורת יועז הנדל החליט להפסיק את פעילותם של מפעילי רשתות תקשורת פיראטים, בעיקר בחברה הערבית • הנדל עדכן מראש את רע"ם, אך לא ברור איך תנהג המפלגה כשעשרות אלפי משפחות ינותקו מהאינטרנט בקרוב

שר התקשורת יועז הנדל. הבטיח משילות - וכעת צריך לקיים / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל. הבטיח משילות - וכעת צריך לקיים / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

ההחלטה של משרד התקשורת ליזום מהלך נגד מפעילי רשתות תקשורת פיראטים - בעיקר בצפון הארץ, בחברה הערבית, הבדואית והדרוזית - מאזנת במעט את ההתקפות נגד הממשלה על כך שהיא לא פועלת לעצור בנייה בלתי חוקית בחברה הערבית, ועל כך שהיא חוששת מפעילות שעלולה לסכן את שלמות הקואליציה. זו הסיבה ששר התקשורת יועז הנדל וידא מראש שהוא לא נכנס לשדה מוקשים, ותיאם עם רע"ם את המהלך נגד המפעילים הפיראטים.

הנדל לא יכול להשאיר את סוגיית הפיראטים ללא טיפול. כמי שנושא כמעט בכל נאום שלו את דגל המשילות, הוא אינו יכול לאפשר מצב שבקדנציה שלו נושא זה לא יטופל. מדובר במחדל שהחל אצל קודמיו והגיע למצב אבסורדי, שבו בשלב מסוים אחד משרי התקשורת לשעבר ביקש מפקידים במשרד להיפגש עם מפעילים פיראטים כדי לנסות ולמצוא פתרון לבעיה.

חבל שפקידים אלה לא מפרסמים זאת לציבור הרחב. אולם להנדל הם סיפרו כיצד בתקופת שר אחר, הם קיבלו הוראה להורות לבזק ולהוט לחבר חיבורים פיראטים שנותקו בהוראת המשרד מחשש לפגיעה באלקטורט הדרוזי לקראת הבחירות.

שרים שיוזמים פעילות בלתי חוקית במודע בתוך משרדם זה אירוע שיכול להגיע למחוזות לא רצויים. אולם איש לא פצה פה ולא התלונן, למרות שמדובר באירועים שבקלות יכלו להיבדק על-ידי גורמי אכיפה.

תשתיות לקויות

לעצם ההחלטה של הנדל להתחיל במהלך נגד המפעילים הפיראטים קדם ביקור שלו בשטח. הנדל בחן את נושא הרשתות הפיראטיות במו-עיניו לפני שכינס השבוע מסיבת עיתונאים ויצא בהכרזות.

כפי שפורסם בגלובס כמה פעמים, פעילות הרשתות הפיראטיות מתבצעת בחלקה הגדול על-ידי פורעי חוק עבריינים ומתקיימת שנים מתחת לאפו של משרד התקשורת, שמודע לקיומה אך לא עשה נגדה דבר. לא רק חיבור לאינטרנט מעניקים המפעילים הפיראטים לעשרות אלפי בתי-אב, אלא גם גניבה של תכני טלוויזיה שהם משדרים.

אין הצדקה לפעילות הבלתי חוקית של המפעילים הפיראטים. אולם עבור חלק מהתושבים זהו הפתרון היחידי שנמצא לבעיית תשתיות התקשורת הלקויות בחברה הערבית. זהו גם תחום שמשרד התקשורת לא טיפל בו והזניח במשך שנים, ובכך הוא נושא ברשלנות תורמת למחדל.

תקופת חסד

במסגרת המהלך נגד הפיראטים החליט הנדל להעניק למפעילים תקופת חסד של שלושה חודשים. לפי ההחלטה, בעוד שלושה חודשים, מפעיל פיראטי שלא יכשיר את פעילותו ויקבל רישיון כחוק - משרד התקשורת יפעל נגדו בכל הכוח.

למעשה, המשרד יורה למפעילי תקשורת שמספקים לאותם מפעילים פיראטיים קווי אינטרנט - להפסיק זאת. פעיל שיסדיר את פעילותו - המשרד ישקול להעניק לו תקופת חסד כדי להסדיר את פעילותו באמצעות שימוש חוקי בתשתיות. 

בהחלטה על תקופת חסד נשען הנדל על ייעוץ של משפטנים, שהבהירו לו כי כדי לאפשר הגנה על ההחלטה בבג"ץ, הרי שלפני שהוא מנתק את הרשתות, הוא חייב לאפשר למפעילים להסדיר את פעילותם באופן חוקי. למעשה, המהלך מלבין את הניתוק שאין ספק שיגיע, כי אף מפעיל פיראטי לא יסדיר את פעילותו באופן מלא - גם אם יקבל רישיון ממשרד התקשורת.

נסביר: הרשתות הפיראטיות הן רשתות שנפרסו על גבי תשתיות קיימות באופן מסכן חיים ממש. הן עוברות על עמודי בזק, עמודי חשמל, מרכזים מסחריים וכו'. לכן, בפועל אין סיכוי שרשת כזו תנותק ותעבור לחכור תשתיות של בזק (מדובר בעיקר בתשתיות בזק, כיוון שהוט, מלבד תמסורות במקומות מסוימים, אינה פרוסה באזורי מגורים של החברה הערבית).

שימוש בתשתיות בזק פירושו להשתמש בתשתיות הנחושת הישנות, כי לבזק אין באזורים הללו סיבים אופטיים פרוסים. לכן, ברור שלקוח שמקבל באופן פיראטי קצב אינטרנט גבוה (על גבי כבלים כאלה או אחרים, בין אם מדובר בסיבים או כבלי קואקס), לא יהיה מוכן לשלם עבור אינטרנט המסופק באמצעות תשתית הנחושת.

מכאן די ברור מה הכיוון של הנדל. שר התקשורת יודע שלא ניתן להלבין פעילות כזו, ושאף מפעיל פיראטי לא ישלם לבזק כדי להשתמש בתשתיות הנחושת שלה. לכן, צפוי שהדרך היחידה שנותרה היא להורות לבזק ולהוט לנתק את קווי התמסורת המסופקים לאותם מפעילים פיראטים.

כזכור, בפעם הקודמת שהוט ניתקה מפעילים פיראטים, מי ששילמה את המחיר הייתה בזק, שאת ארונותיה שרפו. את המפעילים לא מעניין שחברת הוט היא זו שניתקה אותם, הם רואים בבזק אחראית. כאמור, להוט אין תשתיות בכפרים הערביים בצפון, לכן המפעילים תיעלו לבזק את זעמם על הניתוק. 

הקואליציה תשרוד?

הדבר החיובי בהכרזתו של השר הנדל הוא שהיא מכינה את התושבים לקראת ניתוק מהמפעילים הפיראטים. הם לא יוכלו להגיד שהם לא ידעו על כך. בעוד שלושה חודשים מי שפעילותו לא תוסדר, ינותק - והפעם המהלך הוא בהוראת משרד התקשורת, ולכן לא יהיה נתון למניפולציות.

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המשטרה, כפי שכבר פורסם בגלובס לאחרונה, נמצאת בתמונה ותצטרך להגן על התשתיות או לאתר את המפעילים הפיראטים מבעוד מועד. הצפי הוא כי יישום ההחלטה של שר התקשורת יהווה אירוע מורכב ביותר, שיעמיד במבחן את יכולת העמידה בלחצים של הנדל.

המהלך, שבמסגרתו עשרות אלפי בתים שינותקו ברגע אחד מהאינטרנט, כאשר אין להם חלופות לאינטרנט מהיר, יעמיד במבחן את שרידותה של הקואליציה השברירית, כאשר נציגי החברה הערבית בממשלה, חברי רע"ם, ימחו ויזעקו לעזרה.