יש מסעדה רומנית חדשה ואופנתית. והיא באשקלון

תמיד משמח לגלות מסעדה רומנית חדשה, והפעם באשקלון • זו גם הזדמנות להיזכר בכמה נוספות, מיתולוגיות ונהדרות

הניצחון של חני / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק
הניצחון של חני / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק

בתחילת שנות ה-70, במסגרת האופוריה שהתרגשה על ישראל אחרי ניצחונות מלחמת ששת הימים - נפל דבר גם בסצנה הקולינרית המקומית. אל מבחר מזנוני "תנובה" החלביים, דוכני הפלאפל התימני וכוכי הצימעס, נכנס, אולי לראשונה בתולדות המדינה, מטבח אתני-זר. מתובל, עתיר טעמי שום, שומן ופטרוזיליה - ואם אפשר: גם עם איזו חתיכת בשר-אסור על המנגל.

בקטגוריה האקזוטיקה הקולינרית בישראל, המטבח הרומני עשה זאת ראשון, לפני הסיני, היפני והמרוקאי. טירוף ששמר על יציבות במשך קרוב לרבע מאה בה נשטפה המדינה, מאילת ועד נהריה, במסעדות עתירות אצבעות קבב תפוחות (נו, מיטיטיי), נתחי צוואר חזיר צלויים, חצילים קלויים עם בצל בשפע ולקינוח - סופגניות פאפנאש עתירות ריבה, כשאת הכל שוטפים בשפריץ של יין לבן וסודה. כך החלו בתי קפה למכור קוטלטים חזיריים - ואפילו גלידריות עלו על הגל והוסיפו למבחרן קבב רומני. סיפור אמיתי.

קפה גלידה יונק. קבב רומני / צילום: יניב לויתן
 קפה גלידה יונק. קבב רומני / צילום: יניב לויתן

בשיאה של האקסטזה הטרנסילבנית, שלובנה על ידי מהגרים רומנים עם חוש עסקי, דוכנים החלו מגישים בפיתה סטייק חזיר - בשר לבן, קראו לו אז - משוח ברוטב מוז׳דיי שומי ובחומוס. תל אביב נקרעה במשך שנים בין אוהדי הפועל שצבאו אחרי משחקים על העמדה בחזית "חיים נלו", לבין אוהדי מכבי שהתרכזו ב"206" (אליה, במיקומה החדש בגבול רמת השרון, אבא שלי לא הרשה לנו להתקרב, אפילו לא בצחוק).

לרגל יובל שנות מטבח רומני בישראל: 5 מסעדות ששומרות על מורשת-אבות ומגישות עדיין אוכל רומני מצוין. לגזור ולשלוח לאונסק"ו.

הניצחון של חני | אשקלון

ספוילר: תרבות ה-PC ואופנות קולינריות חדשות הביאו ז׳אנר המסעדה הרומנית לסכנת הכחדה. כך נסגרו בזה אחר זה מוסדות כמו קרול בבאר שבע; מישו היפואית; חיים התל אביבית; מסעדת הניצחון באשקלון - והרשימה למרבה הצער עוד נמשכת.

מרגש ומשמח במיוחד, אם כך, לספר על פתיחתה של מסעדה רומנית - ועוד על ידי צאצאית "הניצחון" האגדית, חני הייניק. "הניצחון של חני" הוקמה בחצר וילה באשקלון, שם היא מגישה בסופי שבוע מנות שמשלבות בין המטבח המסורתי שעליו גדלה לבין מנות שיצרה יחד עם זוגתה דפי. הסטייק הלבן - כמתבקש - עשוי לעילא, כמו גם פתיחים נהדרים, חמוצים תוצרת בית ופאפאנש אימתני. אפשר להזמין גם אוכל בטייקאווי לסופ"ש.

הניצחון של חני / צילום: אריק ליבוביץ
 הניצחון של חני / צילום: אריק ליבוביץ

דובב 17, אשקלון. פתוח בצהרי רביעי, שישי ושבת ובחמישי - ברציפות מהצהריים עד הלילה. 050-2005810 | חובה להזמין מקום מראש

קפה גלידה יונק ומעיין הבירה | חיפה

חיפה, לצד יפו, הייתה מרכז תוסס של מסעדות רומניות ותיקות. חלקן נפלאות גם היום, אחרות (בלי שמות!) - קצת פחות. "קפה גלידה יונק" ו"מעיין הבירה" הן שתיים מהטובות שבהן, וגם פייבוריטיות אישיות.

יונק, המסורתית מבין השתיים, ממוקמת בחלל מחופה עץ בעיר התחתית, בצמוד לשוק הפשפשים. התפריט מצומצם וקולע, עם נתחי חזיר צלויים נהדרים, כמו גם קבב (8 שקלים ליחידה!) וקרם בוואריה, שמוגשים לצד סודה ויין כרמל הוק האלמותי (ראו המלצות).

מעיין הבירה. חיפה / צילום: איל יצהר
 מעיין הבירה. חיפה / צילום: איל יצהר

את מעיין הבירה אין צורך להציג לשוחרי מסעדות. המחירים כאן יותר גבוהים מאשר ביונק וכך גם ההקפדה ומבחר המנות - מקוסטיצה (צלע חזיר מעושנת) ובשרים מעושנים ועד מבחר ראשונות. בקיצור: נהדר.

מעיין הבירה, נתנזון 4 (כיכר פריז) /  קפה גלידה יונק, קיבוץ גלוית 23

מאמאיה | תל אביב

עולים חדשים מטורקיה שהגיעו לתל אביב רצו לפתוח בית-אוכל. ראו את הצלחת המסעדות הרומניות, התקנאו - ופתחו גם. 51 שנים מאוחר יותר והם עדיין כאן, עם מיטטיי מצוינים, שומניים במידה, סטייקים בכל הצבעים, ממליגה וסרמלה (כרוב ממולא) וממרח שעועית - חומוס בלקני - מהסרטים.

מסעדת מאמאיה / צילום: תמר מצפי
 מסעדת מאמאיה / צילום: תמר מצפי

עוד בעיר: נלו הותיקה ובוקרסט המחתרתית שבפאתי רחוב המסגר.

 בן יהודה 192, תל אביב

טרנסילבניה | מעלות תרשיחא

בפאתי מעלות תרשיחא, הוקמה בתחילת המילניום המסעדה של נאזיל אנדריאוס, אחרי שחזר מלימודים ברומניה (וגם עם אישה). התפריט פשוט, לא מתחכם ומשלב בין מנות מהמטבח ההונגרי לרומני, עם מזטים, בשרים מעושנים ולקינוח - גומבוצים, כופתאות ממולאות שזיפים, מפאר המטבח ההונגרי.

טיפ:  קבב רומני וסטייקים עד הבית 

בשנים האחרונות ניתן למצוא יצרנים שמתמחים בקבב הרומני ומציעים משלוחים עם קבבים להכנה בבית. "מיטש" שפעלה זמן קצר בשוק הכרמל היא אחת מהן, כמו גם "הקבב הרומני של דורון" (חפשו בפייסבוק). לצדם מככבים הקבבים והסטייקים הלבנים הנהדרים של "ידע הבשרים" (טאגור 38, רמת אביב) של הקצבים מנשה מור ויקיר העדה - רפי אהרונוביץ׳ הרומני. 

"בשנים האחרונות מגלים לקוחות צעירים את נתחי החזיר ויש עליה בביקוש של הנתחים האלה - צוואר, קוטלטים ופילה", הוא אומר. רשמנו לפנינו.