אושרה תוכנית פינוי-בינוי לבניית 725 יח"ד בשכונת בת גלים בחיפה

התוכנית מציעה הריסת 17 מבני מגורים ובהם 178 יח"ד שבמקומם יבנו בניינים בני כ-9 קומות, לצד מגדלים של 31-34 קומות • שמאי המקרקעין עמית שטרר: "רמת המחירים בבת גלים היא מהגבוהות בעיר חיפה ולא מביישת גם את ערי המרכז"

פרויקט התחדשות עירונית בשכונת בת גלים בחיפה / צילום: קנפו כלימור אדריכלים
פרויקט התחדשות עירונית בשכונת בת גלים בחיפה / צילום: קנפו כלימור אדריכלים

הוועדה המקומית חיפה אישרה תוכנית פינוי-בינוי במתחם מגורים בשטח של 31 דונם שבין הרחובות מילסון, העלייה השנייה ושרל לוץ בשכונת בת-גלים.

התוכנית מציעה הריסת 17 מבני מגורים ובהם 178 יחידות דיור ובניית 725 יחידות דיור במבנים בני כ-9 קומות, לצד מגדלים של 31-34 קומות. בנוסף, כוללת התוכנית שטחים מסחריים ושטחים עבור מבני ציבור. התוכנית היא יוזמה של עיריית חיפה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

אדריכלית התוכנית, תגית קנפו-כלימור, מסבירה כי למרות העצמת הבנייה המשמעותית היא ביקשה לשמור על קנה מידה אנושי. לדבריה, "התחדשות עירונית לוקחת מתחם נמוך ודליל והופכת אותו ליותר אינטנסיבי. הדבר החשוב ביותר עבורי היה לנסות לחשוב על האדם שהולך ברחוב ולתת לו חוויה אורבנית בקנה מידה שלו. לאורך רחוב העלייה השנייה בנינו רצועה מסחרית, בצורת ארקדה. הבניינים שבנויים מאחוריה בנויים בנסיגה, כדי שהאימפקט שלהם על הולך הרגל ברחוב יהיה יותר מינורי. כמו כן, בלב הפרויקט, יצרנו ציר הליכה ברגל שמקשר את הרחובות הראשיים העלייה השני ולוץ, ומאפשר הליכתיות וקישוריות".

שכונת בת גלים תוכננה בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה בידי האדריכל ריכרד קאופמן (תיכנן, בין היתר, את נהלל, קריית חיים ואת בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים).

בשונה ממרבית שכונות העיר היא בנויה באזור שטוח. ייחודה הוא הממשק, הנדיר במדינת ישראל, עם חוף הים. בשכונה נמצאים בית החולים רמב"ם וגם, בסיס ההדרכה של חיל הים. רחוב העלייה השנייה, שבו ממוקם פרויקט ההתחדשות הוא ציר התנועה המרכזי בשכונה, ועובר ממזרח השכונה ועד למערבה. הרחוב חוצץ בין בתי השכונה שניבנו עד קום המדינה, ומבני שיכון, שניבנו אחרי הקמתה.

שמאי המקרקעין עמית שטרר מסביר שעד לפני 12 שנה הייתה בת גלים שכונה חלשה ואולם, בשנים האחרונות השכונה הפכה ליעד נדל"ני נחשק. לדבריו, "רמת המחירים בבת גלים היא מהגבוהות בעיר חיפה ולא מביישת גם את ערי המרכז. המחיר למ"ר בפרויקטי פינוי-בינוי בשכונה עומד על כ-25 אלף שקל לדירה חדשה. המחיר למ"ר לפנטהאוז חדש עם נוף לים עומד על כ-32 אלף שקל למ"ר. המחיר למ"ר בדירה ישנה שנמצאת ממזרח לרחוב העלייה השנייה הוא כ-17-18 אלף שקל".

חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית (מקבוצת הכשרת הישוב) נבחרה על ידי הדיירים כיזמית הפרויקט.