מה למדתי מהאיש ה(כמעט) הכי עשיר בעולם: 14 עקרונות ניהול בשווי 2 טריליון

לצד הביקורת החריפה על התנהלותה הדורסנית של אמזון, גם גדולי המבקרים יסכימו שיש מה ללמוד מחברה שמצליחה לייצר 30% צמיחה שנה אחר שנה • הכירו את עקרונות הניהול שהשאיר אחריו ג'ף בזוס • חצי שעה של השראה 

14 עקרונות ניהול ששווים 2 טריליון דולר / צילום: Associated Press, Tony Gutierrez
14 עקרונות ניהול ששווים 2 טריליון דולר / צילום: Associated Press, Tony Gutierrez

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

גם גדולי המבקרים של אמזון, שטוענים שהיא מונופול דורסני שחובה לרסן, לא יכולים להתעלם מקצב הצמיחה, הנועזות, החדשנות והיצירתיות העסקית שלה. הם גם כנראה יסכימו שיש המון מה ללמוד ממנה.

עקרונות הניהול של אמזון, אותם יצק ג'ף בזוס לתוך התרבות הארגונית שלה, הם שהפכו את אמזון לחברה ששוה 1.7 טריליון דולר (זה מספר שקשה לתפוס, זה 1,700 מיליארד דולר) והם רלוונטיים במיוחד בעידן הנוכחי אחרי שבזוס פרש מתפקיד המנכ"ל. הצלחה עקבית כזו לאורך זמן, עם צמיחה ממוצעת של מעל 30% מידי שנה, לא מגיעה במקרה.
ליצור קצב חדשנות וצמיחה כאלו מדי שנה זה הישג עצום. אני רואה את זה בחברות שאנחנו עובדים איתן, כמה מאמץ ואנרגיה אנחנו משקיעים בשביל להביא שנה אחת של חדשנויות, או שלוש שנים כאלו. אז 30 שנים כאלו, זה כבר בלתי נתפס.

אם מסתכלים מתחת למכסה המנוע של אמזון, רואים שהיא מנוהלת על ידי 14 עקרונות יסוד. אלו לא סתם "ערכים" שכל חברה כותבת לעצמה ומעלים אבק באיזו מצגת וכמה משפטים מודפסים בענק על הקירות. העקרונות של אמזון הם מערכת ההפעלה שלה. כך הם מגייסים עובדים, מקדמים וגם מפטרים.

העקרונות האלו מאפשרים לה לשמור על הצמיחה האדירה של החברה, הם סוג של מתכון, ערכים אוניברסליים שאפשר לקחת לחברות אחרות או בניהול העצמי. אלו לא עקרונות תיאורטיים - הם "נכתבו בדם", שוכתבו ועובו לאורך השנים. רובם נועדו כדי להימנע ממלכודות שכיחות של חברות, והם הוכחו ככאלו שמביאים תוצאות.

1. בעלות - Ownership: להיות המצביא של המוצר

באמזון דורשים מכל המנהלים להיות "בעלי הבית". לקחת אחריות כאילו העסק הזה הוא שלהם. מנהלים באמזון לא מקריבים תוצאות לטווח הארוך בשביל תוצאות בזמן הקצר. הם חושבים לטובת כל החברה מעבר לטובת הצוות שלהם בלבד והם לעולם לא יגידו, "זה לא התפקיד שלי". לכל פרויקט יש רק מנהל אחד, בשפת הסיירות של צה"ל הוא המצביא של המוצר או התהליך. הוא המנכ"ל. הפרויקט שלו הוא סוג של סטארט-אפ שהוא המנכ"ל והאחראי לו לטוב ולרע.

2. להמציא ולפשט: אל תבלבלו בין חדשנות להתחכמות

באמזון מצופה מכל המנהלים לייצר חדשנות כל הזמן, כלומר להמציא מוצרים ודרכים חדשות לפתור בעיות ואתגרים. כאנשים חדשניים, הם מקבלים את העובדה שאחרים עלולים לא להבין אותם, לעיתים לאורך זמן. כדי לאזן ולהפריד בין רעיונות שהם פשוט חדשניים מדי לבין כאלו שהם סתם לא מובנים, מצופה מהמנהלים לפשט דברים. כי לפעמים מנהלים מתבלבלים וקושרים חדשנות לתחכום, מורכבות וטכנולוגיות מסובכות - מה שהופך את הצוותים שלהם ואת תהליכי העבודה למסורבלים. לכן מנהלים משקיעים מאמץ מודע לפשט הכול.

3. צודקים לעיתים קרובות: השאירו מקום לטעויות

הדבר העיקרי שמנהל צריך לעשות הוא לקבל החלטות. אתה לא יכול להיות צודק כל הזמן, אבל אתה יכול להיות צודק לעיתים קרובות יותר. אין הכוונה למנהלים שחושבים שהם צודקים תמיד, הטיפוסים האלו כנראה יטעו יום אחד בצורה קטסטרופלית.

מהמנהלים באמזון מצופה לבדוק כל הזמן את ההטיות שלהם ולחפש איפה הם טועים ולדעת לשנות את דעתם. אפשר גם לשים לב שההגדרה "צודקים לעיתים קרובות" משאירה מקום מודע ומאפשר לכך שמנהלים יקבלו החלטות מוטעות. כך לדוגמה המנהל שהיה אחראי על השקת הטלפון הסלולרי (הכושל) Fire, לא פוטר (למרות משחק המילים המתבקש) אלא דווקא קוּדם להוביל את פרויקט אלקסה, העוזרת החכמה והמצליחה של אמזון. לראייתו של בזוס, אם יש לך חזון שאתה מאמין בו, תעמוד על כך שאתה צודק אבל תהיה גמיש בדרך היישום שלו.

4. סקרנים ולומדים: פתחו את הראש לאפשרויות

המנהלים באמזון לעולם לא מפסיקים ללמוד, וכל הזמן מחפשים דרכים לשפר את עצמם. הם סקרנים לגבי אפשרויות חדשות ופועלים כדי לחקור אותן. העיקרון הזה מזכיר את הערך העיקרי שיש במיקרוסופט המדבר על Growth Mindset, המחלק אנשים לשתי קבוצות - כזו שחושבת שכישורים הם משהו מולד לעומת כאלו שמאמינים שהם משהו נרכש. הקבוצה האחרונה היא עמידה יותר בפני אתגרים מקצועיים.

העיקרון הזה הוא קצת טריקי כי לא פגשתי אדם שיעיד על עצמו שהוא "לא סקרן". לכן אני מציע לך לשאול בכנות מוחלטת - איך אוכל להגביר את הסקרנות ואת הלמידה שלי?

5. מגייסים ומפתחים את הכי טובים: הצמיחו כישרונות בתוך הארגון

מנהלים טובים מרימים את הרף עם כל גיוס של אדם חדש לצוות. הם לא ייפלו למלכודת של הימנעות מקידום אנשים מוכשרים שיאיימו עליהם או קידום אנשים משיקולים זרים אחרים. הם יסכימו להזיז כישרונות טובים בתוך הארגון (גם אם זה אומר לוותר עליהם לטובת צוות אחר). הם מבינים שהתפקיד שלהם הוא לאמן ולהיות המנטורים של העובדים שלהם ולעזור להם להתפתח ולהצליח בקריירה שלהם.

6. מתעקשים על הסטנדרט הגבוה: תמיד אפשר להוציא מהצוותים יותר

למנהיגים יש סטנדרט גבוה ולא מתפשר בכל מה שהם עושים. אנשים רבים יחשבו שהסטנדרט הזה הוא חסר רחמים, אבל הם בתגובה רק ירימו אותו עוד קצת ויוציאו מהצוותים שלהם איכות גבוהה יותר של מוצרים, שירותים ורעיונות. הם גם מוודאים שבעיות לא "יעברו הלאה" אלא יטופלו מייד על המקום.

7. חושבים בגדול: נועזות היא שם המשחק

לחשוב בקטן זו נבואה שמגשימה את עצמה. המנהלים באמזון יוצרים ומתקשרים דברים גדולים ונועזים. הם חושבים אחרת ואז מאתגרים את עצמם ואת הצוותים שלהם לקחת את המחשבות ולהוביל אותן רחוק יותר. גם בגוגל יש עיקרון של 10X, שאומר שבכל יעד שמנהל מציב לעצמו, הוא מאותגר לחשוב איך להגדיל את האימפקט שלו פי עשרה.

8. מוטים לעשייה: קבלו החלטות, ויישמו אותן מהר

מהירות חשובה בעסקים ולאמזון במיוחד. לכן חשוב לקבל החלטות ולבצע אותן מהר. התמהמהות מקבלת החלטה עד שהיא תהיה "בטוחה" מעכבת את הארגון. במיוחד כשרוב ההחלטות הן הפיכות ומחיר הטעות שלהן בראיית הארגון הוא לא כבד. (לעיתים המחיר הוא רק האגו של זה שקיבל החלטה מוטעית - וזה לא מחיר ששווה את ההתמהמהות).

9. להסתפק במועט - Frugality: המפתח להצלחה הוא דווקא במחסור

מנהלים שאינם מוצלחים מתרצים את זה שהם לא יכולים לעשות משהו בכך שחסרים להם אמצעים - בדרך כלל אנשים, זמן, כסף. לעשות יותר עם מעט, זו החוכמה הגדולה. מנהלים וחברות שהצליחו עשו את זה לא בזכות זה שהיו להם יותר אמצעים אלא להפך - כי הם למדו להצליח גם במחסור. מספרים על בזוס שהוא ביקש מעובדים חדשים לבנות לעצמם את השולחן שלהם ושלח אותם להום דיפו לקנות דלת ולהרכיב לה רגליים. זה גם היה השולחן הכי זול שאפשר להשיג וגם לימד אותם להצליח גם כשהמשאבים מוגבלים.

באמזון מגלגלים עיניים כלפי מי שמדפיס עמודים רק על צד אחד או נוהג לטוס בקביעות במחלקת עסקים גם בטיסות פנימיות. זה לא אומר שמנהלים לא מפוצים ביד רחבה, זה בעיקר ניסיון לשמור על מבנה עלויות נמוך ככל שניתן כאשר הערך מגולגל ללקוח (באמזון בעלי המניות לא מושכים דיבידנד).

10. מרוויחים את האמון: הקשיבו, כבדו, דברו בכנות

אמון זה לא משהו שמקבלים. צריך להרוויח אותו באופן אקטיבי. מנהלים שנחשבים טובים - מקשיבים באופן אקטיבי, מדברים בכנות ומתייחסים לאחרים בכבוד. הם מבקרים את עצמם בצורה כנה גם אם זה יבייש אותם באופן פומבי. מנהיגים לא משקרים לעצמם כמה הם נהדרים. יש להם מודעות עצמית והם בוחנים את עצמם מול הטובים ביותר.

11. יורדים לפרטים: אף משימה לא מתחת לכבודכם

מנהלים טובים יודעים לפעול בכל הרמות. הם יכולים להסתכל על דברים מרמת המאקרו האסטרטגית וגם לרדת לעומקו של כל בורג ופרט במערכת. הם דואגים להישאר מחוברים לפרטים, עושים בקרה כל הזמן ודואגים להיות סקפטיים כאשר מוצגים להם נתונים או סיפורים. הם לא מתייחסים לאף משימה ככזו שהיא מתחת לכבודם. כל זה לא אומר מיקרו-מנג‘מנט כל הזמן אלא רק כשזה נדרש.

12. יש להם עמוד שדרה - Disagree and Commit

מצופה ממנהלים טובים לאתגר החלטות שהם לא מאמינים בהן, גם של בכירים מהם וגם כאשר זה יסכן את מעמדם המקצועי או החברתי. הם ידאגו להציף את דעתם ולהגיד אותה בכנות ובחדות. אבל כאשר החלטה מתקבלת, גם היא מנוגדת לדעתם, מאותו רגע הם לא ינסו להוכיח שהם צדקו אלא להפך - הם יתגייסו בכל כוחם כדי שזה יצליח.

13. מביאים תוצאות: העיניים לא יורדות מהכדור

מנהלים טובים מסתכלים על המדדים שהכי חשובים לעסק ומתמקדים בהשגתם. גם אם יש עיכובים או בעיות, הם לא מורידים את העיניים מהכדור ודואגים להביא את התוצאה.

14. אובססיביים ללקוח: כי לא אתם הסיפור

הכלל האחרון, כנראה החשוב והמבדל ביותר של אמזון. מנהלים טובים מתחילים מהלקוח וחושבים אחורה. בכך הם לא שבויים בתהליכים או ב"ככה עושים את זה אצלנו", הם לא ייפלו בחדשנות חסרת ערך ולא יפספסו צורך שיש בשוק. כך הם לא יתבלבלו על ידי התחרות או התקשורת או הפוליטיקה הארגונית. העיסוק האובססיבי בערך ללקוח תמיד יראה את הדרך להמשך הצמיחה.

אז הרווחנו את המתכון הסודי של אמזון, אבל בזוס לא צריך להיות מודאג, כי הסוד הוא לא השיטה אלא היכולת ליישם אותה. כמנהלים יחידים זה קשה מאוד, ובוודאי קשה ליצור תרבות ארגונית של קבוצה שתעמוד בהם. אבל לדעתי שווה להכיר אותם לשם בחינה עצמית, ואולי לנסות לאמץ לפחות חלק מהם.

*

ארשה לעצמי לעשות פראפרזה על המשפט הידוע של טולסטוי, ואגיד כי כל החברות שכותבים עליהן מאמרים מצליחות בדרכן , אבל כל החברות הרגילות פגומות כל אחת בדרך הייחודית לה. לכן אין בכוונתי להמליץ להעתיק את 14 עקרונות המנהיגות של אמזון. זה פשוט בלתי אפשרי וגם לא בהכרח רצוי. כל חברה מצליחה בזכות הייחוד שלה. אבל אני כן יכול להעיד מניסיוני, שאלו שיש להן ערכים מבין ה־14 של אמזון - ניתן מיד להבחין בכך - ובהחלט הרבה יותר קל ליצור איתן חדשנות וצמיחה משמעותיים. 

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".