לפיד חתם על שלושה הסכמי שיתוף פעולה חדשים עם מרוקו

ההסכמים שנחתמו הם בתחומי התרבות הספורט והתיירות והם נחתמו במהלך ביקורו של לפיד במרוקו, שנועד ליצור המשכיות להסכם הנורמליזציה שחתם בנימין נתניהו עם מרוקו

שר החוץ יאיר לפיד ושר החוץ המרוקאי חותמים על ההסכמים / צילום: שלומי אמסלם לע''מ
שר החוץ יאיר לפיד ושר החוץ המרוקאי חותמים על ההסכמים / צילום: שלומי אמסלם לע''מ

שר החוץ יאיר לפיד ועמיתו המרוקני נאסר בוריטה חתמו ברבאט בירת מרוקו על שלושה הסכמים לשיתוף פעולה בין המדינות. ההסכמים נחתמו במהלך ביקורו של לפיד במרוקו, ביקור בן יומיים שנועד ליצור המשכיות להסכם הנורמליזציה שחתם בנימין נתניהו עם מרוקו בתיווכה של ארצות הברית בחורף שעבר.

יצוין כי ראש הממשלה סעד א-דין אל עות'מני איש מפלגת הצדק והפיתוח האיסלמית סירב לפגוש את לפיד. המפלגה הזו לא תמכה בחידוש היחסים עם ישראל, מהלך שהמלך מוחמד השישי קידם בתמיכת חלק מממשלתו.

לפיד אמר בנאומו: "משהו קורה במזרח התיכון, ההסכמים עם האמירויות בחריין סודאן ומרוקו עשו שינוי. אנשים ומנהיגים מסתכלים על לוב ועל סוריה ועל לבנון ואומרים לעצמם, 'זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל ילדינו. זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל עצמנו. המלחמה היחידה ששווה להקדיש לה את חיינו היא לא נגד השכן שלנו, או נגד מי שמתפלל אחרת מאתנו. המלחמה היחידה שיש לה משמעות היא המלחמה נגד העוני, המלחמה נגד הבורות, המלחמה נגד מגיפות ובצורת'".

הוא הודה למלך מוחמד השישי והוסיף: "ההסכמים שעליהם נחתום יביאו למדינות שלנו חדשנות והזדמנויות שהילדים שלנו והילדים שלהם אחריהם ייהנו מהם שנים רבות אחרי שלא נהיה כאן. אנחנו לא פוליטיקאים טובים היום, אדוני השר, אנחנו הורים טובים".

שר החוץ נאסר בוריטה אמר כי היחסים בין המדינות מבוססים על אווירה חמה בין המדינות, אינטרסים משותפים ורצון משותף לקדמה ולרווחת העמים. הוא דיבר על תחומי שיתוף הפעולה באנרגיה שימוש במים, חקלאות ועוד.

בוריטה הדגיש יותר מפעם אחת את הצורך בהגעה לשלום בין ישראל לפלסטינים שבמסגרתו תוקם מדינה פלסטינית, בעוד ישראל תישאר בגבולות 67. זה הפתרון היחידי שיוביל לשלום צודק אמיתי ובר קיימא אמר.

בוריטה ציין את הישראלים יוצאי מרוקו כגשר בין המדינות ואמר כי קווי התעופה הישירים שנחנכו לאחרונה, יביאו למרוקו אלפים מהישראלים יוצאי מרוקו.

לפיד ציין בהקשר לכך כי במרוקו היו קהילות יהודיות כבר לפני אלפיים שנה, וכי חלק גדול מהישראלים מרגישים קרבה רבה לתרבות למוסיקה ולאוכל של מרוקו וארצות המגרב.

השניים חתמו על שלושה הסכמים לשיתוף פעולה בין משרדי החוץ, וכן הסכמי בתחומי התרבות ספורט ותיירות.