כלכלת ארה"ב | פרשנות

נתוני האינפלציה בארה"ב מסמנים: הפד יחכה והחגיגה יכולה להימשך

שיעור האינפלציה בארה"ב אומנם גבוה, אך מגמת העלייה התמתנה • מצב זה תומך בשחיקת החובות של הממשלות והעסקים, ובעיקר בעמדה של הפד בשאלה האם האינפלציה זמנית בלבד • צמצום הרכישות אולי יתעכב, אך ככל שחולף הזמן הגמילה תהיה קשה יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, POOL New
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, POOL New

מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי יכולים לנשום לרווחה, לעת עתה. נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול (ד') בארה"ב תומכים בהנחה שמנועי האינפלציה מתודלקים על ידי גורמים זמניים (Transitory), כך שהפד יכול לחכות עוד קצת עם הצורך לרסן את המדיניות המרחיבה. כך שמה שהיה בחודשים האחרונים - הוא שיהיה, אלא אם לזן הדלתא יש תוכניות אחרות. אבל ככל שמאריכים את רכישות האג"ח הגמילה תהיה קשה יותר.

נתוני האינפלציה מהווים אינדיקטור משמעותי למחירי הנכסים, ובמיוחד לאלו הממונפים, אך בימים אלו בעיקר מספקים אינדיקציה נוספת לשאלה הגדולה בקרב כלכלנים בעולם כולו: האם האינפלציה מונעת על ידי גורמים זמניים בלבד או שיש לפעול לריסון המדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנקים המרכזיים מהחשש להתפרצות אינפלציונית מבהילה כמו שנראתה בסוף המאה הקודמת.

נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול בארה"ב מעודדים מהסיבה שעליות המחירים עדיין מרוכזות בסעיפים שהיו מדוכאים בזמן התפשטות נגיף הקורונה (למשל מחירי המכוניות המשומשות). שיעור האינפלציה טיפס ב-0.5%, אבל מדד הליבה (ללא מזון ואנרגיה) רשם עלייה צנועה יותר ונמוכה מהתחזיות של 0.3%, וזה סימן מעודד שמספק אתנחתא מהחשש להתפרצות אינפלציונית.

לאיזה כיוון תלך האינפלציה?

יחד עם זאת, האינפלציה עודנה גבוהה באופן יחסי לעשור החולף. קצב של 5% בשנה עד לפני שנה היה נראה חלום בלהות והרבה יותר גבוה מהיעד של הפד ל-2%. אם מגמת העלייה תימשך עלול להתפתח מצב לא נעים עבור הכלכלה העולמית שנושאת על גבה את החובות האדירים שנוצרו במשבר הקורונה.

העלייה באינפלציה מושפעת משיבושים בשרשרת האספקה כתוצאה מהקורונה, בין היתר, אבל גם מהתמיכה המאסיבית של הבנקים המרכזיים בכלכלה. ההרחבות הפיסקליות והמוניטריות שבהן נקטו הבנקים ברחבי העולם במשבר הקורונה היו בסדר גודל שלא נראה עד כה בהיקפו, ובהתאם: לא ברור מה ההשלכות שכבר מאתגרות את ספרי התאוריה. עלייה מתמשכת באינפלציה עלולה להביא לעלייה של הריבית הקצרה, אך במצב של מינוף גבוה מדובר בזינוק בעלות החובות - מה שעלול להביא לגל פשיטות רגל.

מצד שני, התמתנות קצב עליית האינפלציה תורמת לשחיקת חובות, גם של הממשלות וגם של המגזר העסקי. אבל עלייה חדה יותר - הסיכון העיקרי - עלולה לאלץ את הבנק המרכזי לרסן את המדיניות ולהדק את התנאים הפיננסים.

יש לא מעט שחושבים שהפד כבר אמור היה לנקוט צעד שכזה, אך הדעות חלוקות. הפרוטוקולים מישיבת הפד שפורסמו לאחרונה חשפו את חילוקי הדעות בקרב חברי הפד לגבי זמניותה של האינפלציה, אך לעת עתה הנתונים תומכים בתפיסה של הפד כי האינפלציה זמנית בלבד, כך שהתמיכה נמשכת, והחגיגה בשוק המניות עשויה להימשך.