מסתמן: הכנ"רית תאמץ עמדה חדשה שתסבך את משפחתו של אליעזר פישמן

כונסת הנכסים הרשמית סיגל יעקבי צפויה לתמוך בערעור שהוגש לעליון נגד ההסדר עם בני משפחתו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן • השינוי בעמדתה: בעקבות פסק דין באנגליה שקבע כי פישמן הסתיר מבנה החזקות באמצעות אנשי-קש

אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר
אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר

כונסת הנכסים הרשמית (הכנ"רית), עו"ד סיגל יעקבי, צפויה לשנות את עמדתה ולהצטרף לערעור הנאמן לנכסיו של איש העסקים אליעזר פישמן על מתן הפטור לילדיו מפני תביעות עתידיות אם יימצאו נכסים נוספים בבעלותם.

הפטור ניתן במסגרת הסדר חובות לטובה רעייתו וילדיו אייל פישמן, רונית פישמן-אופיר וענת מניפז וכן רונית אבן, שהייתה יד-ימינו של פישמן, ובין הנושים הראשיים - בנק לאומי, בנק הפועלים ורשות המסים. ההסדר אושר ביולי 2020 בידי נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, היום בדימוס, איתן אורנשטיין.

הסיבה לשינוי בעמדה של יעקבי היא פסק דין שניתן באנגליה, שקבע כי פישמן הקים מבנה חברות זרות להסתרת נכסים, וזאת באמצעות שימוש באזרחים זרים כאנשי-קש. לצד זאת נקבע כי אין נכסים ידועים בידי החברה. בפסק הדין נקבע כי ילדיו של פישמן ושותפיו העסקיים הסתירו הלוואות בסכום 800 אלף יורו שקיבלו מהחברה באנגליה. לפי פסק הדין, הילדים ובראשם ענת מניפז שינו תאריך חתימה על הסכם הלוואה במטרה ליצור מצג מטעה.

לאור קביעות אלה, מבנה ההחזקות שבו מחזיקה חברת "איסט אנד ווסט אנגליה", אשר היה בלב המחלוקת, הועבר לטובת קופת פשיטת הרגל.

ההחלטה ניתנה במסגרת הליך שהגיש הנאמן עו"ד יוסי בנקל וכללה חקירה חוצת-גבולות שביצעה חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, במטרה לאתר נכסים שהבריח פישמן.

אחת הראיות שחיזקו את החלטתו של השופט האנגלי היא שבתו של פישמן מימנה את הגנת הנתבעים, אנשי-הקש שהחזיקו במבנה ההחזקות.

"אפשרות להתנער מחובותיהם"

ארגון "לובי 99", הלובי הציבורי שפעל נגד ההסדר עם משפחת פישמן מאז אישורו, פנה לכנ"רית יעקבי לאחרונה בבקשה לשנות את עמדתה בעקבות פסק הדין באנגליה.

בבקשה טענו עורכות הדין עינת סולניק ונועה זלצמן מ"לובי 99" כי ממצאי פסק הדין האנגלי הם ברורים וחד-משמעיים, ולפיהם בני משפחתו ומקורבו של פישמן שיתפו פעולה כדי לתפעל מבנה החזקות שנועד להבריח נכסים עבור פישמן. לעמדתם, יעקבי צריכה להצטרף לערעור "נוכח אמון הציבור ההולך ונשחק אל מול הסדרים מקלים ומיטיבים שניתנים לטייקונים בכלל ולבני משפחת פישמן בפרט.

"בני משפחת פישמן פעלו בשיטתיות ובאופן מפוקפק במטרה לגזול נכסים וכספים בשווי מאות מיליוני שקלים, והם חיים גם כיום חיי עושר מופלג", נכתב בפנייה. "הציבור נושא בנטל החובה ומתקשה להבין כיצד הסדרי הגישור מקנים לבני משפחת פישמן את האפשרות להתנער מחובותיהם כנגד תרומה אפסית".

"עיר מקלט לנכסים המוברחים"

ההסדר עם משפחת פישמן היה פרי הליך גישור ממושך בפני נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס וזכה לביקורת בשל הוויתור על מרבית החוב שנאמד על 3 מיליארד שקל. לפי ההסדר, בני המשפחה יזרימו 214 מיליון שקל לקופת פשיטת הרגל, המהווים 7% מחובותיו, לאחר שמומשו נכסים במיליארד שקל.

במסגרת ההסדר ניתן כאמור פטור גורף לבני המשפחה מכל תביעה עתידית - כולל מעשי תרמית והפרת אמונים שלא היו ידועים קודם לכן. האישור ניתן גם לשורה ארוכה של חברות בשליטתם של הילדים, אף שגורמים אלה לא היו צד להסכם.

הנאמן בנקל הביע התנגדות נחרצת להסדר בבית המשפט המחוזי, בטענה כי מדובר ב"עיר מקלט מנכסים המוברחים של אליעזר פישמן".

הערעור הוגש לעליון בספטמבר 2020 וקבוע לדיון לנובמבר 2021. במקביל הצדדים מצויים בגישור בפני מי שאישר את הסכם הפשרה מלכתחילה - השופט בדימוס אורנשטיין, שהיום משמש כמגשר ובורר באופן פרטי. 

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בגלובס