מה גרם ל-FDA לצייץ אזהרה שנפתחת במילים "אתם לא פרה"?

במיסיסיפי, שחווה כעת את התפרצות הקורונה החמורה ביותר בארה"ב, אזרחים רבים החליטו להשתמש באיברמקטין, תרופה המיועדת לבעלי חיים, לטיפול ולמניעת המחלה • אדם אחד אושפז עד כה אחרי שנטל את התרופה, ואחרים סבלו מתסמינים קלים • ה-FDA הוציא אזהרה יוצאת דופן בנושא

פרה. קהל היעד המקורי של איברמקטין / צילום: Shutterstock, Alena Demidyuk
פרה. קהל היעד המקורי של איברמקטין / צילום: Shutterstock, Alena Demidyuk

בחשבון מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) בטוויטר התפרסמה ביום שבת אזהרה יוצאת דופן: "אתם לא סוס. אתם לא פרה. ברצינות, כולכם. תפסיקו".

ה-FDA התייחס למצב במיסיסיפי, המדינה עם התפרצות הקורונה החמורה ביותר בארצות-הברית. אזרחים שם נטלו איברמקטין, תרופה שמשתמשים בה לעתים לטיפול בטפילים ובסקביאס בבעלי חיים, עבור טיפול ומניעת קורונה.

ביום שישי פרסם משרד הבריאות של מיסיסיפי הודעה לפיה יותר מ-70% מהשיחות האחרונות למוקד ההרעלות של המדינה קרו אחרי שאנשים נטלו איברמקטין שנקנה במרכזים לציוד עבור בעלי חיים.

תומאס דובס, קצין הבריאות של מיסיסיפי, אמר כי הוא יודע על אשפוז אחד בלבד בעקבות נטילת איברמקטין, אך הוא שמע על אנשים שנוטלים את התרופה "כמניעה". "זה די מטורף. בבקשה אל תעשו את זה", אמר בתדרוך לעיתונאים. מטעם משרד הבריאות במדינה נמסר כי ל-85% מהפונים למרכז ההרעלות יש תסמינים קלים, אבל אדם אחד הונחה לפנות לבדיקה רפואית בגלל מינון האיברמקטין שנטל.

מכוני הבריאות במיסיסיפי הודיעו כי לרוב המחקרים על השימוש באיברמקטין נגד קורונה יש "מגבלות משמעותיות", וכי אין מספיק הוכחות כדי להמליץ על השימוש בתרופה עבור הנגיף.

בהודעת ה-FDA נכתב כי איברמקטין "הוא לא אנטי-ויראלי" וכי "נטילת מינונים גדולים של תרופה זו היא מסוכנת ועלולה לגרום לנזק חמור". למרות שלרוב התרופה משמשת בבעלי חיים, ה-FDA ציין כי התרופה אושרה במינונים קטנים יותר בבני אדם לטיפול בשני מצבים שנגרמים בגלל תולעים טפיליות.

במיסיסיפי יש את מספר החולים הגבוה ביותר לנפש בארצות-הברית, ואת שיעור המחוסנים הנמוך ביותר. קצב החיסונים עלה לאחרונה במיסיסיפי, אך עד כה רק 45.1% מהאוכלוסייה קיבלה מנת חיסון אחת לפחות - לעומת ממוצע של 60.5% בכלל ארצות-הברית, לפי הנתונים בבלומברג.