המשנה ליועמ"ש: ניתן לשלול שכר ממורים לא מחוסנים שיסרבו להיבדק

עו"ד רז נזרי: ניתן יהיה לשלול שכר ממורים, בתנאי שתינתן אפשרות לעובדי ההוראה לקיים את התו הירוק באופן סביר, כך שלא יידרשו לבצע בדיקה כל יום אלא בתדירות וסבירה, והבדיקה תתאפשר כלכלית • מספר עובדי ההוראה הלא מחוסנים עומד כיום על כ-30 אלף

המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר
המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, הודיע היום (ב') במהלך דיון במשרד ראש הממשלה כי המדינה רשאית שלא לשלם שכר למורים שלא התחסנו נגד קורונה או מסרבים להיבדק, ועל כן לא יכולים להגיע למוסדות החינוך. הידיעה פורסמה לראשונה הערב ב"כאן 11".

נזרי הבהיר כי ניתן יהיה לשלול שכר בתנאי שתינתן אפשרות לעובדי ההוראה לקיים את התו הירוק באופן סביר, כך שלא יידרשו לבצע בדיקה כל יום אלא בתדירות וסבירה, והבדיקה תתאפשר כלכלית. נושא מימון הבדיקות לעובדי ההוראה טרם הוכרע, והממשלה שוקלת להשתתף בעלות הבדיקות למורים.

ההחלטה על החלת התו הירוק על צוותי ההוראה הוכרעה אתמול (א') בלילה בקבינט הקורונה, לאחר שבשנת הלימודים הקודמת התאפשרה הגעתם של עובדי הוראה לא מחוסנים למוסדות החינוך. מספר עובדי ההוראה הלא מחוסנים עומד כיום על כ-30 אלף.

לפני מספר חודשים החלה הממשלה בהליך חקיקה במטרה לאסור על עובדים בענפים מסוימים, בהם המורים, שלא התחסנו ולא הציגו בדיקת קורונה שלילית, להגיע למקום העבודה. במאי, בשלב בו הקורונה דעכה משמעותית, נעצר הליך החקיקה בשל התנגדות נחרצת להצעת החוק מצד משרדי האוצר והחינוך. זאת למרות קיומה של חוות-דעת של ד"ר שרון אלרועי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שתמכה בהגבלת כניסת עובדים שאינם מחוסנים למוסדות חינוך.

בית הדין לעבודה פסק באופן חד-משמעי בחודשים האחרונים כי למעסיק מותר למנוע מעובדים, במיוחד כאלה הבאים במגע עם הציבור, להגיע למקום העבודה אם הם לא התחסנו ומסרבים להתחסן. כך היה במקרה של סייעת שהורחקה מעבודתה במועצה האזורית כוכב יאיר, וכך היה במקרה של עובדת סוציאלית המטפלת במשפחות ובילדים בעיריית נתניה. "זכותו של המעסיק להגן על בריאות עובדיו והציבור גוברת על חופש העיסוק, על הזכות לפרטיות ועל הפגיעה באוטונומיה של העובד הסרבן", קבע בית הדין לעבודה.