הכלכלה המתפוררת של אפגניסטן לוחצת על הטליבאן להיכנס למו"מ עם המערב

הבנקים נותרו סגורים בתוך מחסור במזומנים כמו משלוחי דולרים, וכל הסיוע הזר נפסק • קרן המטבע הבינלאומית הודיעה בשבוע שעבר כי המדינה כבר לא יכולה לקבל גישה לכספים שלה

הטליבאן יושב בארמון הנשיאותי בקאבול אחרי שנשיא אפגניסטן ברח מהארץ / צילום: Associated Press, Zabi Karimi
הטליבאן יושב בארמון הנשיאותי בקאבול אחרי שנשיא אפגניסטן ברח מהארץ / צילום: Associated Press, Zabi Karimi

כעת כשאין מול הטליבאן באפגניסטן איום צבאי משמעותי, מתמודדים המנהיגים החדשים עם איום חדש: קריסה כלכלית שעשויה לאתגר את שליטתם וכבר החלה ללחוץ עליהם להתחלק בשלטון עם גורמים נוספים.

מאז שהנשיא אשרף ראני ורוב השרים ברחו מקאבול ב-15 באוגוסט לא הייתה באפגניסטן ממשלה לגיטימית. בשמונה הימים שעברו מאז, הבנקים וחלפני הכספים נותרו סגורים והמחירים של סחורות בסיסיות זינקו. הפעילות הכלכלית נעצרה כמעט לחלוטין.

"לאנשים יש כסף, אבל הוא בבנקים, והמשמעות היא שכעת כבר אין להם אותו. קשה למצוא מזומנים", אמר באהיר, תושב קבול שעבד כמנהל כספים של חברת בינוי. "זו הסיבה שכל העסקים בקאבול נעצרו".

בשנות ה-90 ההשתלטות של הטליבאן החייתה את הכלכלה האפגנית, הביאה לסיום הלחימה בין שכירי חרב יריבים ופתחה את הדרך למסחר. בזמנו, פקיסטן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות פתחו ביחסים דיפלומטיים עם השליטים של אפגניסטן מהטליבאן, והיציבות שבאה לאחר מכן ביססה את המשיכה של התנועה. אבל כיום, בינתיים, אף מדינה עוד לא הכירה בשלטון החדש בקאבול, וזה הביא למשבר כלכלי שעשוי להכריח את הטליבאן להקים ממשלה יותר כוללנית - ומתונה - שכוללת גם יריבים פוליטיים.

הטליבאן משתלט על קאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul
 הטליבאן משתלט על קאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

"ככל שנלחץ להביא להסדר פוליטי, כך נוכל להציל את אפגנסיטן מההשלכות הכלכליות האיומות שעומדות לפניה", אמר עומר זחילוואל, שר אוצר לשעבר שחזר לקאבול השבוע להצטרף לשיחות על שיתוף השלטון עם הטליבאן. "אנו עובדים במקביל לטליבאן להביא נורמליות לקאבול שוב: לפתוח מחדש את הבנקים, את המשרדים, את משרדי הממשלה".

במצב הפוליטי התקוע כעת, הוסיף זחילוואל, קידום עובדים ציבוריים במוסדות כלכליים מרכזיים להחלפת פקידים בכירים שברחו מהמדינה "יעזור יותר מלהביא אנשים חדשים שלא מכירים את העבודה ושהקהילה הבינלאומית לא מכירה אותם".

ארה"ב הפסיקה את הסיוע הכלכלי

בינתיים לא נראה שטיעונים מסוג זה משפיעים על הטליבאן. ביום שני, במקום לקדם עובד ציבור מכהן, מינו את חאג' מוחמד אידריס, שהיה חבר בכיר בתנועה במשך כל ההתקוממות של הטליבאן, למשרת מושל הבנק המרכזי של אפגניסטן. המושל הקודם, אמג'אל מוחמד, ברח מהמדינה ב-15 באוגוסט, יחד עם קבוצה של אפגנים אחרים שנכנסו לבטן של מטוס תובלה בשדה התעופה.

בצו הכלכלי הראשון שהוציאו הטליבאן ביום שני, אסרו על ייצוא מתכת. הם גם אמרו שימשיכו לשלם את המשכורות של עובדים ציבוריים, ושהבנקים יחזרו לפעול "בעתיד הקרוב".

הטליבאן ציינו שלא יקימו ממשלה חדשה מלאה כל עוד כוחות אמריקאים נותרים בשדה התעופה של קאבול, המהווים מגנט לאלפי אפגנים המבקשים לברוח מהמדינה בטיסות של אמריקאיות ושל כוחות מערביים אחרים. ביום שני הכריזו הטליבאן שלא יקבלו נוכחות אמריקאית בשדה התעופה לאחר תאריך היעד 31 באוגוסט שקבע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
 הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

כשהטליבאן נתון לסנקציות בינלאומיות, ארה"ב כבר הפסיקה לשלוח דולרים לאפגניסטן או לחלק סיוע. בווסטרן יוניון ומאניגרם, שתי חברות העברות הכסף המשמשות באופן נרחב אפגנים בגולה, הפסיקו לשלוח כסף למדינה בשבת מחשש שאם יעשו כן יפרו סנקציות אמריקאיות.

קרן המטבע הבינלאומית הודיעה בשבוע שעבר שהמדינה כבר לא יכולה לקבל גישה לכספים שלה בגלל ש"יש כרגע היעדר בהירות בקהילה הבינלאומית לגבי הכרה בממשלה באפגניסטן".

אפגניסטן הייתה אמורה לקבל 440 מיליון דולר בזכויות משיכה מיוחדות מקרן המטבע הבינלאומית ב-23 באוגוסט. מתוך רזרבות של 9 מיליארד דולר של הבנק המרכזי של אפגניסטן, אף דולר לא הוחזק בתוך המדינה לפני השתלטות המדינה, כך אמר מושל הבנק המרכזי הקודם, אחמדי. סיוע זר וכסף שנשלח מאפגנים במדינות אחרות מהווים חלק משמעותי מכלכלת המדינה.

שלא כמו ההריסות שהטליבאן השתלט עליהן ב-1996, היום קאבול היא עיר מתוחכמת עם 6 מיליון תושבים שחלק ניכר מהם התרגלו לקבל משכורות ישירות לחשבון הבנק, משתמשים בטלפונים חכמים, צופים בטלוויזיה בכבלים וגולשים באינטרנט.

כרטיסי שיחות הפכו לסחורה חמה

כשהבנקים ורוב החנויות נסגרו, כרטיסי שיחות בטלפון - שנועדו להוסיף דקות שיחה לחשבונות טלפונים ניידים - הפכו לסחורה חמה בקאבול, כך אומרים התושבים. הם נמכרים הרבה מעל ערכם הנומינלי בגלל שרשתות טלפונים ניידים, רבות מהן בבעלות חלקית של חברות זרות, ממשיכות בינתיים לתת שירות.

משפחות מחכות לאוטובוס שייקח אותם משדה התעופה אחרי הנחיתה בארה''ב לחייהם החדשים / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
 משפחות מחכות לאוטובוס שייקח אותם משדה התעופה אחרי הנחיתה בארה''ב לחייהם החדשים / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

הכספומטים, במקומות שהם עדיין מתפקדים, צמצמו את מגבלת המשיכה היומית ל-10,000 אפגנים ביום, המקבילים ל-116 דולר, לעומת 30 אלף אפגנים קודם, כך אמר ברילאי, תושב של העיר הצפונית מזאר א-שריף. "אף בנק אינו פתוח. כיום, הבנקים לא מילאו את הכספומטים בכסף. אף אחד לא יכול לקבל כסף", אמר.

מחירי סחורות בסיסיות, כמו קמח, שמן בישול וגז עלו בשיעור של עד 50%, אומרים התושבים. שער החליפין בין אפגני לדולר כפי שהוא מופיע אצל החלפנים הבודדים שעדיין עובדים ירד בכ-10%, וקשה יותר ויותר למצוא דולרים, אומרים החלפנים. ישנן גם סחורות מיובאות שנעלמו מהמדפים.

"אנשים נותרו ללא תקווה"

אפילו מי שיש להם כסף לא מוכנים להוציא אותו. "הם מפחדים מהעתיד ורוצים לחסוך", אמר טורילאי, עובד ממשלה בקאבול. "הם רוצים להיות מוכנים לזמנים הקשים שבעתיד, ומנסים למשוך מה שיש להם כדי לצאת מהמדינה".

אפגניים צופים בעשן מעל קנדהאר מדרום־מערב לכאבול הבירה / צילום: Associated Press, Sidiqullah Khan
 אפגניים צופים בעשן מעל קנדהאר מדרום־מערב לכאבול הבירה / צילום: Associated Press, Sidiqullah Khan

הדבר היחיד שיורד במחיר הוא דמי השכירות. "כל כך הרבה אנשים עזבו את העיר", אמר פאימן, חלפן בקאבול. "כמה בעלי בתים כעת אפילו מבקשים מהדיירים לגור בבניינים ללא תשלום כי הם פוחדים שאם יתרוקנו הבניינים לגמרי טליבאן ישתלט עליהם".

השיפור היחיד המורגש, על פי התושבים, הוא שאספקת החשמל ברחבי המדינה נעשתה סדירה - באופן חלקי בגלל שהביקוש ירד כי כל כך הרבה משרדי ממשלה ועסקים נשארים סגורים, ובאופן חלקי בגלל שהטליבאן כבר לא מפוצץ עמודי חשמל כפי שהיה עושה מקודם באופן שגרתי.

ישנן מסעדות ובתי קפה בקאבול שעובדים שוב, אבל העסקים חלשים. איש עסקים אחד שפתח מחדש בית קפה פופולרי במערב העיר יומיים אחרי השתלטות הטליבאן אומר שהמקום משרת בין 5 ל-10 לקוחות ביום.

"מפקד של הטליבאן האחראי על מחסום לא רחוק מבית הקפה שלי הגיע לכאן. הוא אכל כמה עוגות ושתה קפוצ'ינו", אמר איש העסקים. "הוא אהב את הקפה שהגשתי לו". "העיר נמוגה", אמר. "אנשים נותרו ללא תקווה".

אסנולה אמירי השתתף בהכנת הכתבה.