שביתה ראשונה ביצרנית אוריאו מזה 50 שנה התפשטה לחמש מדינות בארה"ב

כאלף עובדים בחברת Nabisco דורשים תנאי עבודה טובים יותר וחוזה הוגן יותר מחברת־האם, ענקית הממתקים מונדלז • "מונדלז רק רוצים שנעבוד, נעבוד, נעבוד - 16 שעות עבודה ביום במשך כל המגפה", מספרת אחת העובדות • השחקן דני דה ויטו תומך: "בלי חוזים חדשים – לא קונים חטיפים"

עוגיות אוריאו / צילום: Shutterstock
עוגיות אוריאו / צילום: Shutterstock

עובדי חברת נביסקו (Nabisco) בחמש מדינות בארה"ב אומרים שהשביתה הראשונה שלהם מזה 52 שנים מיועדת לשמור על תנאים שכבר היו להם כעובדים המייצרים עוגיות אוריאו, קרקרים של "ריץ" וחטיפים אחרים עבור ענקית החטיפים הבינלאומית "מונדלז" (Mondelez), שהציגה רווח של 3.6 מיליארד דולר ב־2020 על הכנסות של 26.6 מיליארד דולר. "אנחנו נלחמים בשביל חוזה הוגן", אמרה איבט הייל, עובדת במאפייה של נביסקו בשיקגו כמעט 22 שנה. "כל העובדים כועסים, כי הם לא יודעים מתי יידרשו לעבוד 8 שעות, 12 שעות או 16 שעות", אמרה.

על פי "איגוד עובדי האפייה, דברי המתיקה, הטבק וטוחני הקמח הבינלאומי" (BCTGM), כ־1,050 עובדים לא מגיעים לעבודה בקולורדו, ג'ורג'יה, אילינוי, וירג'יניה ואורגון. סכסוך העבודה החל לפני כמעט שלושה השבועות כשעובדים במפעל נביסקו בפורטלנד הכריזו על שביתה. מאז התפשטה השביתה, כשעובדים בשיקגו הצטרפו אליה ביום חמישי ועובדים בנורקרוס, ג'ורג'יה, הצטרפו ביום שני.

סכסוך העבודה מגיע אחרי שנביסקו סגרה שני מפעלים באטלנטה ובניו ג'רזי, בחודש שעבר, אחרי שהכריזה מוקדם יותר השנה שתעשה כן. מקור נוסף של חיכוך לעובדים הגיע כשמונדלז חיסלה את הפנסיות המשופרות ב־2018 ועברה לתוכניות 401(k) סטנדרטיות. מעבר לשביתה, העובדים מפגינים מדי יום מול המשרדים.

זו לא השביתה הראשונה של עובדי תעשיית החטיפים בתקופה האחרונה. השביתה מגיעה אחר שביתה איטלקית של כמעט שלושה שבועות של מאות מעובדי Frito-Lay בקנזס, שהפגינו על משמרות בנות 12 שעות שנכפו עליהם שביניהן הפסקות של שמונה שעות בלבד. העובדים שמיוצגים על ידי אותו איגוד, BCTGM, חזרו לעבודה לאחר שהוא השיג להם חוזה חדש שמבטיח להם בין היתר יום חופש אחד בשבוע.

העובדים זכו לתמיכה מפתיעה בסוף השבוע מהשחקן דני דה ויטו שקרא בטוויטר לעוקביו לתמוך בשובתים "בלי חוזים - לא קונים חטיפים", הוא כתב

מונדלז דורשת משמרות של 12 שעות

עובדים בנביסקו באים לעבודה ללא חוזה מאז חודש מאי, לאחר שבדיונים מול חברת האם מונדלז, יצרנית אוריאו, טובלרון, קדבורי ועוד, מנהלי המו"מ מטעמה הציעו להפוך משמרות של 8 שעות למשמרות של 12 שעות ללא שעות נוספות. על פי ההצעה הזו, העובדים היו מקבלים במקום זה שעות נוספות על הימים השישי והשביעי, בתנאי שהיו עובדים את כל מלאי השעות בימי השבוע. החברה הציעה גם שמועסקים חדשים יישאו בעלויות הנוספות של ביטוח בריאות.

העובדים מציירים תמונה שונה לגמרי. לדבריהם תנאי ההעסקה הידרדרו לאחר ש"נביסקו" נמכרה לחברת "קראפט" (Kraft Foods) בשנת 2000 ולאחר מכן עוד יותר כאשר קבוצת מונדלז פוצלה מקראפט בשנת 2012.

"נביסקו הייתה משפחה אחת גדולה. התייחסו אלינו בכבוד. מונדלז רק רוצים שנעבוד, נעבוד, נעבוד - 16 שעות עבודה ביום במשך כל המגפה", אמרה ל-CBS אפריל פלאוורס־לואיס, עובדת במפעל של נביסקו בשיקגו כבר למעלה מ־27 שנים. "אנשים מפחדים לבוא לעבודה בשבת כי הם גורמים לנו לעבוד 16 שעות. חסרים לנו אנשים אבל הם לא רוצים להעסיק עובדים נוספים".

"לשמור על מה שיש לנו"

עוד מקור לחיכוך הוא חוסר הדוגמא האישית של צוות ההנהלה. מנהלי נביסקו עבדו מהבית בזמן המגפה, ועובדי קו הייצור לעתים קרובות היו בעבודה שבעה ימים בשבוע ולעתים במשמרות של 16 שעות, מסרו באיגוד העובדים BCTGM.

לעומת זאת, דוברת של מונדלז טוענת כי השינויים המוצעים מיועדים "לקדם את ההתנהגות הרצויה" בקרב עובדים ולהימנע מתשלום פרמיה לעובדים על סופי שבוע במידה והם לוקחים ימי מחלה באמצע השבוע. "המטרה אינה לקחת מהם את השעות הנוספות", אמרה הדוברת. לדבריה, רוב העובדים בנביסקו לא יושפעו מהשינויים, שברובם יכללו את מי שעובדים בייצור מוצרים שהביקוש להם גבוה.

"זה קרב על מעמד הביניים האמריקאי", אמר מייק ברלינגהם, עובד של נבסיקו כבר 14 שנים בפורטלנד וסגן נשיא בסניף של BCTGM בראיון לירחון שמופץ על ידי האיגוד. "הקרב הזה הוא כדי לשמור על מה שיש לנו. אנחנו מתמודדים עם חברה שב־2020 הייתה לה שנת שיא", הוסיף. "אלמלא אנו היינו בפעלים ובמרכזי ההפצה מביאים את המוצרים למדפים, לא היו רווחי שיא לחבר'ה האלה".

יש לציין כי בעוד שזו אכן השביתה הראשונה בנביסקו מאז 1969, אז שבתו העובדים במשך 56 ימים, היו לא מעט סכסוכי עבודה אחרים בחברה בשנים האחרונות. ביולי, לדוגמה, הכריזה עיריית שיקגו שמונדלז שהמטה שלה יושב בעיר, תשלם 475 אלף דולר בפיצוי לעובדים שלא קיבלו דמי מחלה, וכן קנס של 95 אלף דולר למדינה.

במונדלז מיהרו למסור כי השביתות לא אמורות להפריע לייצור וכי הם מאוכזבים מההחלטה של העובדים לשבות. מטרתם, כך נמסר, ממשיכה להיות - "ניהול מו"מ ברוח טובה כדי להגיע לחוזים חדשים ולהמשיך לתת לעובדים שלנו שכר טוב והטבות תחרותיות, כולל טיפול בריאותי איכותי ותוכניות פנסיות משופרות".