סוכני הביטוח צריכים לחשוש? ישראכרט קיבלה אישור למכור גמל להשקעה וביטוחי חיים

רשות שוק ההון נתנה הסכמה עקרונית לסוכנות הביטוח של ישראכרט לשווק גם קופות גמל להשקעה ופוליסות חיסכון של חברות הביטוח • הכניסה לתחום החדש כפופה לדיווח גם לפיקוח על הבנקים

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

ישראכרט מרחיבה את תחום פעילותה מעבר לאשראי ולביטוח הכללי ותתחיל בקרוב לשווק פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה. חברת כרטיסי האשראי דיווחה הבוקר (ה') כי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נתנה את הסכמתה העקרונית להרחבת הפעילות של סוכנות הביטוח של ישראכרט גם לתחום ביטוח החיים - כאמור לשיווק פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה.

בישראכרט הסבירו כי האישור של רשות שוק ההון כפוף לתנאי הרישיון ולאישור הרשות להסכמי ההתקשרות של הסוכנות עם הגופים הרלוונטיים הפועלים בתחום. מודל הפעילות יהיה בתגמול אחיד ברמת כל מוצר, כלומר עמלה אחידה בין כל החברות שמוצריהן ישווקו בתחום פוליסות החיסכון, ועמלה אחידה לכל קופות הגמל להשקעה.

תחילת פעילותה בפועל של סוכנות הביטוח של ישראכרט בשיווק המוצרים הנוספים כפופה, בין היתר, לדיווח לפיקוח על הבנקים עוד לפני תחילת הפעילות החדשה. בישראכרט עדכנו כי בשלב זה אין ביכולתה של החברה להעריך את מועד תחילת פעילות הסוכנות בשיווק המוצרים הנוספים.

הכניסה של חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ומקס לתחום הביטוח לוותה בהתנגדות חריפה של סוכני הביטוח, המשווקים הגדולים של פוליסות הביטוח ופוליסות החיסכון. ההתנגדות הגיעה עד כדי עתירה לבג"ץ, בסיומה הורו השופטים לרשות שוק ההון לקבל חוות דעת מהרשות להגנת הפרטיות כי השימוש במאגרי הנתונים של חברות כרטיסי האשראי לצורך הצעות ביטוח לא פוגע בפרטיות הציבור. כעת נכנסת ישראכרט לתחום פעילות חדש שגם בו פועלים סוכני הביטוח, וגם כאן צפויה מחאה של סוכני הביטוח.

מלשכת סוכני הביטוח נמסר כי "מדובר על מהלך שגוי אשר מוטב היה שלא יעשה , ואין בו דבר לטובת ציבור החוסכים במדינת ישראל. לשכת סוכני הביטוח תמכה ותומכת בכל הרחבת תחרות, שאף ייתכן ותוביל להוזלת מחירים ותרחיב את סל המוצרים הקיימים עבור ציבור החוסכים.

"עם זאת, אנו מדגישים כי מדובר על מוצרי חסכון שיש להם השלכות עתידיות רחבות על התוכנית הפנסיונית של הלקוח, מדובר על מוצרים שיש לבחון את מסלולי ההשקעה הקיימים בהם, את היבטי המס ובעיקר לבחון אותם מול מכלול המוצרים הפנסיוניים הקיימים ללקוח. את הראיה הרחבה הזו, יכולים רק סוכני הביטוח אשר מאפשרים פריסה של סל פתרונות פנסיוניים ללקוחותיהם, בניגוד למוקדנים שמוכרים פתרון אחיד. דווקא בעולם של התאמת צרכים אישית ללקוחות, אני מאמין כי הציבור יבחר אך ורק בסוכני הביטוח, כאנשי המקצוע אשר ילוו אותו ברכישת פוליסות חסכון פנסיונית".