התיאבון של צחי אבו: ארנה משתלטת על קניון בקפריסין תמורת 95 מיליון שקל

מכירת השליטה בקניון שבלימסול תאפשר החזר של 80%-90% מהחוב לנושי האג"ח של חברת בסר אירופה שהחזיקה בו בעבר

הקניון בלימסול, קפריסין / צילום: מצגת החברה
הקניון בלימסול, קפריסין / צילום: מצגת החברה

כתשע שנים לאחר שהחלו הליכי הסדר חוב בחברת הנדל"ן בסר אירופה, עם חוב אג"ח בהיקף נוכחי של כ-100 מיליון שקל, המחזיקים מתקרבים לקבלת החזר מרבית החוב עבורם, בעקבות סיום הליך התמחרות למכירת הנכס המרכזי שלה - החזקותיה בקניון בקפריסין.

בסר אירופה, שכבר נמחקה מהמסחר אולם עדיין חברה מדווחת, עדכנה על החלטת המחזיקים לבחור בחברת הנדל"ן ארנה גרופ , שבשליטת צחי אבו, כרוכשת זכויותיה בקניון, בהשקעה של כ-26 מיליון אירו (כ-95 מיליון שקל), כך שבניכוי עלויות והוצאות נלוות, ההערכות הן כי המחזיקים יקבלו לידיהם בין 80%-90% מהחוב.

העסקה, שהשלמתה כפופה לאישור ביהמ"ש המחוזי בתל אביב יפו ולקבלת הסכמות מהבנק המלווה של הנכס, צפויה להתבצע לפי שווי נכס של כ-89 מיליון אירו (כ-340 מיליון שקל).

המניה זינקה 470% מתחילת השנה

עבור ארנה זו היציאה הראשונה להשקעה בחו"ל מאז הושלמה רכישת השליטה בה בסוף חודש פברואר האחרון על-ידי משפחת אבו מידיו של מרכוס וובר, תמורת כ-130 מיליון דולר, עיקר הסכום (כ-115 מיליון דולר) החזר הלוואות בעלים שהזרים וובר לארנה במהלך שנותיו בה. כיום שני נכסיה העיקריים הם קניון ארנה בנהריה ו-75% מהמתחם המסחרי סטאר סנטר באשדוד.

עוד קודם לכן רכשו צחי אבו ואביו, יחיאל, את קרקעות פי גלילות, הכוללות מאות דונמים ברחבי הארץ, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, תמורת כ-720 מיליון שקל, במהלך שנעשה במסגרת מימוש נכסי קבוצת האנרגיה שנקלעה למצוקה פיננסית.

מניית ארנה השלימה זינוק של כ-470% מתחילת השנה, כך שהיא משקפת לארנה שווי שוק נוכחי של כ-260 מיליון שקל, עיקרו בידי המנכ"ל צחי אבו (כ-65%) וחלק נוסף בידי איש העסקים ג'קי בן זקן (21.5%).

הלוואה של 44 מיליון אירו על הקניון

בסר אירופה, שפעלה תחת שליטתו של נחשון קיויתי, עסקה בייזום נדל"ן בעיקר במזרח אירופה, ובנובמבר 2012, אחרי שהחברה לא פרעה את חוב האג"ח שלה במועד, פנו מחזיקי האג"ח לבית המשפט והחלו הליכי הסדר חוב בחברה.

בתחילת שנת 2013 מונו עוה"ד רענן קליר, גיא גיסין ויצחק יונגר כמנהליה, וזמן קצר לאחר מכן נדרשו להתמודד עם משבר כלכלי רחב היקף שפקד את קפריסין, ופגע גם בפעילות הקניון - שבעקבותיו חלק משמעותי מהשוכרים לא עמדו בתשלומי השכירות כנדרש, וחלקם אף התפנו מהנכס בעקבות כך. בסר אירופה מחזיקה ב-53% מהזכויות על הקניון, ורובצת עליו הלוואה בהיקף של כ-44 מיליון אירו.

בהמשך, עם התאוששות כלכלת קפריסין, פעילות הקניון חזרה לשגרה, התפוסה בו גדלה, כמו גם דמי השכירות השוטפים, עד שלפני כשלוש שנים התקבלה הצעה ממשקיע בחו"ל לרכוש את חלקה של בסר בקניון לפי שווי נכס של כ-70 מיליון אירו, אולם עסקה מולו לא יצאה לפועל.

בשנה שעברה, למרות משבר הקורונה שלא פסח על הקניון, ושחק את הרווחיות שלו, החלו שוב כמה משקיעים ושחקנים בתחום להביע עניין ברכישה, ועסקה אפשרית למכירתו צברה תאוצה עד להחלטת המחזיקים כעת.

עם המתעניינים הנוספים בנכס נמנו משפחת אירני, בעלת רשת חנויות האופנה "פקטורי 54" יחד עם חברת הנדל"ן הבורסית להב אל.אר שבשליטת המנכ"ל אבי לוי; חברת הנדל"ן דורסל שבשליטת המנכ"ל גבי בוגנים; יעקב בר הפועל בתחום הנדל"ן; אלי ישראלי, מבעלי קניון מול הים באילת; ואלון רכטר, שותף בחברת גאיא ייזום וביוני שהקים אביו איתן רכטר, עד לפני שנים אחדות מבעלי קבוצת ההשקעות קרדן.

הקניון המדובר, MYMALL, שנפתח בשנת 2009 בעיר לימסול, הוא על פי נתונים ממצגת שפורסמה באחרונה אחד ממרכזי הקניות הגדולים בעיר השנייה בגודלה בקפריסין, עם יותר מ-130 נקודות מכירה על פני שלוש הקומות שלו.

בין מותגי האופנה המפעילים חנויות בקניון נמנים מרקס אנד ספנסר, זארה, גאפ, מנגו ועוד, ומלבד בסר אירופה, ביתרת הזכויות בנכס מחזיקים שני שותפים ישראלים ואחד קפריסאי.