20 שנות מלחמה הסתיימו: הכוחות האמריקניים האחרונים עזבו את אפגניסטן

כוחות ארה"ב יצאו מהבירה קאבול, ובכך הסתיימה רשמית המלחמה שהחלה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר • יותר מ-120 אלף איש חולצו מהמדינה לאחר השתלטות טליבאן, בהם השגריר האמריקני הראשי באפגניסטן, שהוטס בטיסת החילוץ האחרונה מקאבול • פעילי הארגון חגגו עם יריות באוויר

שדה התעופה בקאבול / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR
שדה התעופה בקאבול / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR

הכוחות האמריקניים האחרונים עזבו אתמול (ב') את קאבול, בירת אפגניסטן. בכך הסתיימה רשמית המלחמה באפגניסטן, 20 שנה לאחר שהחלה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. אנשי טליבאן חגגו עם יריות באוויר.

יותר מ-122 אלף איש חולצו מקאבול מאז 14 באוגוסט, יום לפני שטליבאן השתלט על המדינה. ארצות הברית ומדינות נוספות במערב נאבקו להציל את אזרחיהן, וכן מתרגמים, צוותים בשגרירויות, פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואפגנים נוספים שנמצאים בסכנת חיים.

החילוץ, שהיה מורכב מראשיתו, הפך למסוכן עוד יותר עם פיגוע ההתאבדות שביצעו המדינה האסלאמית (דאעש) - ארגון שמהווה אויב הן למדינות המערב והן לטליבאן. בפיצוץ שאירע ביום חמישי נהרגו 13 משרתים בצבא האמריקני והמוני אפגנים שהמתינו בשערי נמל התעופה.

המבצע הסתיים יום לפני היעד שקבע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שירש מקודמו בתפקיד דונלד טראמפ הסכם נסיגה שנקבע בשיחות עם טליבאן, והחליט מוקדם יותר השנה להשלים את היציאה מהמדינה. ביידן, שספג ביקורת נוקבת על החלטותיו מבית ומחוץ, התחייב לאחר הפיגוע בנמל התעופה בקאבול "לצוד" את האחראים.

על סיום הנסיגה הודיע הגנרל פרנק מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית, שמסר בתדרוך לפנטגון שהשגריר האמריקני הראשי באפגניסטן, רוס וילסון, הוטס בטיסת החילוץ האחרונה מהמדינה. עוד אמר מקנזי כי לא הצליחו לפנות עשרות אמריקנים השוהים עדיין באפגניסטן, משום שאלה לא הספיקו להגיע לנמל התעופה בקאבול בזמן.

"שברון לב גדול מלווה את העזיבה הזאת", אמר מקנזי, "לא חילצנו את כל מי שרצינו לחלץ. אך אני חושב, שאם היינו נשארים עשרה ימים נוספים, עדיין לא היינו מצליחים להוציא את כולם". 

 סוף הפינוי ארע זמן קצר לאחר שצבא ארצות הברית יירט חמש רקטות שנורו לעבר נמל התעופה בקאבול, שעל שיגורן לקח דאעש אחריות. מדיווחים ראשוניים נמסר כי לא היו נפגעים בתקרית.

בוושינגטון הזהירו בימים האחרונים מפני פיגועים נוספים באפגניסטן, ובמקביל הצבא תקף אווירית שתי מטרות של ארגון המדינה האסלאמית. לדברי גורמים אמריקניים, באחת מהתקיפות ביום ראשון סוכל ניסיון פיגוע התאבדות, לאחר שהושמדה מכונית עמוסה בחומרי נפץ. ואולם, לדברי אזרחים אפגנים התקיפה פגעה באזרחים.

בנוסף, בכירים אמריקניים מסרו כי הצבא הרג שני פעילי דאעש חמושים באמצעות תקיפת מל"ט. לדבריהם, אחד מהם היה מחבל מתאבד שתכנן פיגוע בנמל התעופה.

האפגנים נותרו מאחור

יותר מעשרים מדינות עסקו בפינוי אזרחיהן ואזרחים אפגנים מקאבול עד יום שישי האחרון. בריטניה, שהייתה מעורבת במידה רבה במלחמה כבר מתחילתה, מסרה בשבת כי סיימה לפנות את כל צבאה משם.

יחד עם זאת, אלפי אפגנים עדיין נותרו מאחור, ומראה הכאוס בנמל התעופה בקאבול, שבו חיכו אלפים רבים להימלט, הותיר טעם מר לסיום הלחימה במדינתם שנמשכה שני עשורים. בעוד שטליבאן מבקש להציג לעולם רושם מתון יותר מהזכור משלטונו בשנות ה-90, ייאושם של האזרחים ניכר בבירור ברקע לטרור שמשליט ארגון דאעש.

כעת, כשאפגניסטן נשלטת בידי טליבאן באופן מלא, על הארגון להחיות את הכלכלה שרוסקה בעת המלחמה, אך הפעם ללא סיוע מבחוץ. נוסף לסכומי העתק שקוצצו מהמדינה עם עזיבתם של המדינות הזרות ואזרחים משכילים שברחו, על טליבאן להתמודד עם קריסת המטבע האפגני ועלייה באינפלציה במחירי מוצרי המזון.

במקביל, לפי גורמים באו"ם, האוכלוסייה הפזורה מחוץ לערים באפגניסטן נמצאת במצב "הומניטרי קטסטרופלי", שהחמיר בשל בצורת קשה. לדברי נציבות האו"ם לפליטים, עד חצי מיליון אפגנים יוכלו לברוח ממולדתם עד סוף השנה.