גם הרצליה ובת ים בפנים: גבולות הגזרה של אגרת הגודש נחשפים

טיוטת חוק ההסדרים שהונחה על שולחן הכנסת מציגה לראשונה את מפת אגרת הגודש של מטרופולין תל אביב • המהלך ייכנס לתוקף ב-2024 וחברה ממונה תוציא אותו לפועל • גוף אחר שהחוק קובע כי יש להקימו הוא ועדת יישום שתפקידיה יהיו להמליץ לממשלה על שינויים אפשריים בגבולות הטבעות

פקקים בכניסה לת''א. ב־OECD מעריכים כי עלות הגודש התחבורתי עומדת על כ־2% מהתוצר הגולמי של ישראל / צילום: איל יצהר
פקקים בכניסה לת''א. ב־OECD מעריכים כי עלות הגודש התחבורתי עומדת על כ־2% מהתוצר הגולמי של ישראל / צילום: איל יצהר

החל ממרץ 2024, הנסיעה בכלי רכב פרטיים באזורים נרחבים מגוש דן תחויב בתשלום אגרת גודש, כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים (חוק התוכנית הכלכלית. ג"ל) העדכנית שהונחה על שולחן הכנסת. בחודשים האחרונים הכללת הנושא בחוק כלל לא הייתה ודאית לאור עמדות שונות בין משרדי האוצר והתחבורה.

כעת לצד ההחלטה להכליל את האגרה החדשה בחוק, גם פורסמה לראשונה מפה שמציגה את שלוש הטבעות שהוגדרו כאזורי גבייה שונים. בטבעת הפנימית נמצאת תל אביב (מרכז ודרום העיר). צפון תל אביב נכלל בטבעת האמצעית עם הערים בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים וכן המועצה המקומית אזור. בטבעת החיצונית נכללות הערים הרצליה, פתח תקוה, קרית אונו, גבעת שמואל, גני תקווה, יהוד מונוסון, אור יהודה, ראשון לציון והמועצה המקומית בית דגן. התעריף עבור נסיעה בכל טבעת משתנה כאשר המחיר עולה ככל שמתקרבים לטבעת הפנימית, כאשר יהיה גם חשיבות לשעות הנסיעה. כך למשל נסיעה בשעות הבוקר (לכיוון מוקד הגודש) תהיה היקרה ביותר כך שאם כלי רכב פרטי יגיע מחוץ לגוש דן למרכז תל אביב ולמעשה יעבור בכל שלוש הטבעות הוא ישלם 25 שקל.

תוקם חברה ממונה

כדי ליישם את החוק, תוקם חברה ממונה (ממשלתית או חברת בת ממשלתית) שתפקידיה יהיו: תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של אמצעים נדרשים לגביית המס (אגרת הגודש). אמנם המועד לתחילת גביית האגרה החדשה מותיר זמן רב, אך הקמה של גוף חדש בישראל לרבות מינוי מנהלים, תיקצוב ועוד אינו דבר פשוט. יעידו על כך מנהלי גופים רבים שקמו בשנים האחרונות בכדי לנהל מערכים חדשים שקבעה הממשלה, כמו הרשות להתחדשות עירונית וחברת ניהול המערכת שמנהלת את משק החשמל.

מדובר באתגר משמעותי שכן בין היתר חברה זו תהיה אחראית על תכנון והצבת מצלמות ברחבי גוש דן שיתעדו את תנועת כלי הרכב בטבעות השונות, כמו גם את מה שמוגדר בחוק כ"מערך השערים". הכוונה לגבולות הטבעות. מי שתהיה אחראית על הגבייה היא רשות המסים, ויתכן כי הדבר יבוצע על ידי החברה הממונה עבורה.

 
  

ועדת יישום חדשה

גוף אחר שהחוק קובע כי יש להקימו הוא ועדת יישום שתפקידיה יהיו להמליץ בפני הממשלה על שינויים אפשריים בגבולות הטבעות, שינויים לגבי שעות הגודש הרלבנטיות ועוד. בוועדה יהיו שישה חברים ובהם נציגי האוצר, משרד התחבורה ורשות המסים.
כן קובע החוק כי "אוטובוסים, מוניות שירות ורכבים שניתן לגביהם תג נכה בעבור חניה, יהיו פטורים מתשלום מס גודש". בעלי משאיות יחויבו בתעריף כפול, כשבין היתר נכתב בדברי ההסבר לכך שהם, "תורמים לגודש בכבישים", וזאת מבלי שנשאלת השאלה היש דרך אחרת להעביר סחורות בגוש דן. כן נכתב כי התעריף הכפול מוטל בשל תרומתם הכבדה לזיהום האוויר.