מנורה סולארית: מנורה מפצלת פעילות אנרגיה לפי שווי של 900 מיליון שקל

קבוצת הביטוח תרשום למסחר את טראלייט, הפועלת בתחום האנרגיה הסולארית, לאחר חלוקתה כדיבידנד לבעלי המניות שלה • במסגרת המהלך תושלם השקעה של 120 מיליון שקל על-ידי לאומי פרטנרס

יונל כהן, יו''ר טראלייט / צילום: תמר מצפי
יונל כהן, יו''ר טראלייט / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים  מעוניינת ליהנות מגל הפופולריות של פעילות האנרגיה הירוקה, המהווה חלק עיקרי מגל הנפקות ההון (IPO) המתקיים בתל אביב, ולצורך כך מבקשת לרשום למסחר את חברת טראלייט. טראלייט (TERA LIGHT) הוקמה כדי להחזיק במניות חברת מנורה אנרגיה, המרכזת את פעילות הקבוצה בתחום.

את מניותיה של טראלייט מתכננת מנורה לחלק כדיבידנד בעין לבעלי המניות שלה, מהלך שבמסגרתו גם תיכנס לאומי פרטנרס להשקעה של כ-120 מיליון שקל בחברה המונפקת, ותחזיק כ-13% מההון. בעלות השליטה במנורה, טלי גריפל וניבה גורביץ, בנותיו של מנחם גורביץ המנוח, יחזיקו כ-53% מהמניות, ואילו בעלי המניות מהציבור במנורה יחזיקו בכ-32%. מנורה עצמה נסחרת בשווי של 4.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה שנתית של כ-80% במניה.

מהפרסומים של מנורה לקראת המהלך עולה, כי במסגרת מהלך הרישום למסחר של טראלייט היא מתכננת להעביר ממניות חברת האנרגיה שבידיה כיום לטראלייט ללא תמורה, בסכום של כ-250 מיליון שקל - שיקוזז מהונה העצמי של מנורה, וכי שווייה של טראלייט בתחילת המסחר יעמוד על קרוב ל-900 מיליון שקל.

השקיעה בשלוש חברות טכנולוגיה בתחום האנרגיה

לאחר הרישום למסחר, בידי טראלייט יהיו מערכות סולאריות על גגות ומאגרים בהספק של קרוב ל-7 מגוואט, מערכות בשלבי הקמה ולקראת הקמה בהספק של כ-310 מגוואט, מערכת הנמצאת "בשלב פיתוח מתקדם" בהספק של כ-70-90 מגוואט ומערכת בשלב ייזום בהספק של כ-350-370 מגוואט.

נוסף על כך, טראלייט נמצאת במו"מ לרכישת עיקר הזכויות בחברות מקנדה ואירלנד, המחזיקות בזכויות בפרויקטים ולהקמת פרויקטים בהיקפים של כמה מאות מגוואט.

מנכ"ל טראלייט הוא רני ליפשיץ והיו"ר הוא יונל כהן, מבכירי מנהלי ענף הביטוח בישראל ששימש בעבר כמנכ"ל בקבוצת מגדל, וכיום מכהן כדירקטור במנורה, בעלת השליטה בטראלייט.

בשלב הנוכחי, טראלייט לא מציגה הכנסות שוטפות משמעותיות, והפסדיה בשלוש השנים האחרונות (2018-2020) הצטברו לכ-7 מיליון שקל.

עוד חושף התשקיף, כי עד היום השקיעה טראלייט בשלוש חברות טכנולוגיה הפועלות בתחומי האנרגיה המתחדשת - נוסטרומו, פינרג'י ותיגי - שלושתן הצטרפו לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי, נוסטרומו בדרך של מיזוג לחברה נסחרת (סומוטו) והשתיים הנוספות בדרך של הנפקת הון ראשונית.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה ההשקעה בנוסטרומו תרמה לטראלייט הכנסות של 6.5 מיליון שקל בזכות עליית ערכה - מה שסייע לה לסכם תקופה זו ברווח של כ-4 מיליון שקל.

טראלייט מעדכנת עוד, כי מסוף תקופת הדוחות ועד כה שווי החזקותיה בנוסטרומו ירד לכ-8 מיליון שקל, שווי המשקף לה הפסד לפני מס של יותר מ-4 מיליון שקל, אחרי שבסיכום שנת 2020 עליית ערך השקעתה בנוסטרומו הגיעה לכ-3 מיליון שקל.

בוליגו מעוניינת לגייס לפי שווי של 320 מיליון שקל

עוד בין המבקשות להצטרף לגל ההנפקות, שמגלה סימני דעיכה לאחרונה, נמנית חברת הנדל"ן בוליגו קפיטל (Buligo Capital), המעוניינת לגייס כ-80 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-320 מיליון שקל.

בוליגו הוקמה בשנת 2012 והיא פועלת בארגון עסקאות לרכישה, הקמה, השבחה וניהול נכסי נדל"ן בארה"ב. עד כה, לפי הנתונים שבוליגו מציגה, היא ביצעה יחד עם שותפים אמריקאיים כ-90 עסקאות הכוללות כ-100 נכסים, בהיקף של כ-2.3 מיליארד דולר, ועיקר הנכסים שבהם השקיעה עד היום הם בתחום ה-Multi Family - מקבץ דירות מושכרות בקומפלקס משותף.

נוסף לכך השקיעה בוליגו גם בכמה נכסים בספרד וכן בסטארט-אפ רייגו בתחום הפינטק, למימון בשעבוד ראשון על נכסי נדל"ן בארה"ב על בסיס בינה מלאכותית.

בסיכום שנת 2020 נשחקו הכנסותיה של בוליגו ב-26% ל-10 מיליון דולר, והרווח הנקי ירד ב-15% ל-5 מיליון דולר, ובסך הכול, בשלוש השנים האחרונות (2018-2020) היא מציגה הכנסות של כ-35 מיליון דולר ורווח של כ-15 מיליון דולר.

מייסדי בוליגו הם המנכ"ל איתי גורן, אילן תמיר ואייל שלימק, הנמנים עם בעלי השליטה בה יחד עם כמה שותפים נוספים, בהם אורי צרור, רבקה קומפל וגיא בן דרור.

טראלייט

עיסוק: ייזום, פיתוח וניהול מערכות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית (פוטו-וולטאי) בישראל, וכן בוחנת הרחבת הפעילות לחו"ל
היסטוריה: החברה נמצאת בשליטת קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים, ומי שצפויה להיכנס להשקעה בה עם הרישום למסחר היא לאומי פרטנרס
נתונים: מנכ"ל טראלייט הוא רני ליפשיץ והיו"ר הוא יונל כהן, מבכירי מנהלי ענף הביטוח בישראל. בשלב הנוכחי הכנסותיה מפעילות שוטפת זניחות והחברה צוברת הפסדים. ביצעה השקעות בשלוש חברות טכנולוגיה בתחום האנרגיה הסולארית - סומוטו, פינרג'י ותיגי