אופ"ק תגדיל את תפוקת הנפט בהדרגתיות, למרות בקשת ארה"ב להאצה

איגוד המדינות מייצרות הנפט, וקבוצת יצרניות בהובלת רוסיה, מתנגדים לקריאה האמריקאית להפיק נפט יותר במהירות

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock
מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

ארגון המדינות המייצאות נפט אופ"ק, יחד עם קבוצה של יצרניות נפט בהובלת רוסיה הודיעו שהסכימו להגדיל את הייצור באופן מדורג, אך לעת עתה מתנגדים ללחץ אמריקאי לפתוח את הברזים לגמרי.

ביולי, הברית בין אופ"ק לרוסים הסכימה להחזיר בהדרגה מיליוני חביות ביום שהפסיקו לייצר בתחילת מגפת הקורונה.

בפגישה מקוונת ביום רביעי, החליטה הקבוצה להתקדם בהדרגה בתוכנית הזו ולהגביר את הייצור בכמות של 400 אלף חביות ליום עד סוף 2022.

הצעד מגיע למרות אמירת הבית הלבן מחודש שעבר שהגברת הייצור המתוכננת אינה מספיקה, ודחק באופ"ק להגביר את ייצור הנפט מהר יותר כשמדינות ברחבי העולם מנסות להשתקם מהמגפה. הקריאה האמריקאית נעשתה לאחר שנמתחה על ממשל ביידן ביקורת בנושא האינפלציה הגואה, הכוללת עלייה במחיר הדלק.

מחיר הנפט נשאר יציב בינתיים

מחירי הנפט לא השתנו הרבה ביום רביעי אחרי הפגישה של אופ"ק, ותאמו את תחזיות האנליסטים. מחיר נפט גולמי אמריקאי עלה ב־0.1% ל־68.59 לחבית. נפט ברנט, מדד המחירים העולמי, סיים אתת היום בעלייה של פחות מעשירית אחוז במחיר של 71.59 לחבית. שני המדדים עלו בסך הכל השנה בכ־40%.

נציגי אופ"ק אמרו שמוקדם מדי להאיץ את החזרה של יותר נפט לשוק בגלל שמדינות רבות עדיין מתמודדות עם השלכת זן דלתא של נגיף הקורונה ובגלל שיצרניות מתחרות - כמו יצרניות פצלי השמן האמריקאיות - מתכוננות לייצר יותר נפט.

בדוח השוק החודשי האחרון שלה, אמרה סוכנות האנרגיה הבינלאומית, גוף הבוחן שימוש באנרגיה על ידי מדינות שהן צרכניות כבדות, שהתפשטות הקורונה במקומות רבים בעת האחרונה - כמו גם שינויים בנתונים שדווחו - משמעותם שתחזיות הביקוש העולמי לנפט "הורדו באופן משמעותי" וחלק מהשיקום שחשבו שיקרה השנה יגיע רק ב־2022.

תחום השירותים בסין ספג מכה קשה באוגוסט כשגל של הדבקות בקורונה גרמו לסגרים רבים ברחבי המדינה. מדד של פעילות כלכלית סינית שאינה בתחום הייצור התכווץ בפעם הראשונה מאז שהשיקום של סין מהמגפה החל לפני יותר משנה.

בארה"ב, אשפוזים מקורונה ברחבי המדינה עלו בשבוע שעבר וחצו רף של 10,000 מקרים בפעם השנייה מאז פרוץ המגפה. בכמה מדינות המעמסה על מערכת הבריאות הייתה מעבר ליכולת הספיקה שלה.

בינתיים אופ"ק, בדוח שלה, הגבירה משמעותית את הערכת הצמיחה בייצור לגבי כמה יצרני נפט מתחרים גם לגבי השנה וגם לגבי 2022. הקרטל, שמשרדו נמצא בווינה, העלה את תחזית הגדילה בייצור ב־840 אלף חביות ביום לכמות של 2.9 מיליון חביות ביום. בדוח ציינו את ארה"ב, שהצמיחה שלה משנה לשנה הגיעה ל־800 אלף חביות ביום.

אופ"ק מפולג יותר ויותר בגלל לחצים פנימיים לגבי ההכנסות מנפט. כמה מדינות מאמינות ששמירת על מגבלת הייצור יכולה להעלות את המחיר ולהגדיל מכירות. מדינות אחרות רוצות להפיק כמה שיותר נפט ולא חשוב באיזה מחיר.

במשך כשנה וחצי של המגפה, אופ"ק והשותפות שלו בהובלת רוסיה, שביחד מכונים אופ"ק+, נעו בין עמדה דובית לגבי הדרישה לנפט לעמדה שורית. כשכלכלות החלו להיסגר מוקדם יותר בשנה שעברה, ערב הסעודית ורוסיה סיימו מלחמת מחירים ושכנעו את שתי קבוצות היצרנים לקצץ את תפוקת הנפט הגולמי ב־9.7 מיליון חביות נפט גולמי ביום - כ־10% מהביקוש בשנת 2019.

מאז, שתי הקבוצות החזירו בהדרגה הרבה מהייצור הזה, אבל עשו זאת באופן לא אחיד. ביולי, הסכם סופי להגדלת ייצור הנפט התעכב יותר משבועיים לאחר שאיחוד האמירויות הערביות ביקש שיכולת התפוקה של המדינה בתוך הקבוצה תוערך מחדש. באמירויות רצו לשאוב יותר נפט ממה שהוקצה למדינה במסגרת ההספק שלה כמרכיב בקרטל, לאחר שהשקיעה סכומים גדולים בשדות הנפט שלה. ערב הסעודית, המנהיגה דה פקטו של אופ"ק, הגיעה לפשרה עם איחוד האמירויות הערביות ולבסוף הסכימה להגדיל את כמות הנפט שמותר לה להפיק.